Welk type Gps moet ik nu kopen?

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
skywalker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 04 mei 2004 17:21

Welk type Gps moet ik nu kopen?

Bericht door skywalker »

Ik heb mezelf al een beetje geïnformeerd ivm het gebruik van een GPS...en heb zo'n een beetje de indruk dat de Garmin etrex serie de beste keuze is op de fiets (of niet???)...maar dan weet ik nog altijd niet welk type :oops:
Wie heeft er ervaring...met welk type?
Gebruikersavatar
Terre
Mountainbiker
Berichten: 185
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 13:49
Rijdt met: W-VL

Bericht door Terre »

Ik heb een eTrex Legend, dat is de goedkoopste die toch de mogelijkheid biedt om kaarten in te laden (8mb).

Heb 'm al een paar keer gebruikt, te voet en in de wagen, maar nog niet op de mtb :roll:
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Ik heb het goedkoopste model - Etrex Euro, voldoende voor bikers, want met die kaarten van Mapsource kan je toch niets aanvangen op je MTB. Het dubbel gebruik laat ik efkes buiten beschouwing.
Zelf heb ik zeer nuttige info van deze site gehaald. http://home.wanadoo.nl/huubc/
De webmaster zal je bovendien met plezier bijkomende info verschaffen.

Het is beter investeren in een goede soft zoals OzieExplorer en zelf kaarten scannen of je behelpen (niet perfect) met de CD's van het NGI.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Ik gebruik de Vista. Door zijn groot geheugen kan je meer dan genoeg data opslaan voor eender welke raid. Mapsource vind ik persoonlijk wél een handige optie. Je kan hem ook gebruiken in de auto, op de motor of te voet als je bvb gewoon een straat niet vinden kan #-o
:wink: Maar dit zijn allen zeer persoonlijke meningen. Surf eens naar de site van Garmin en probeer zelf een beeld te vormen van hetgeen je nodig hebt.
Ik ging ervan uit dat ik niet over 2 jaar een duurder model met meer optie's moet aanschaffen omdat mijn eerste aankoop niet meer voldoet... :roll: En daarbij vind ik de hoogtemeter toch wel een fijn surplusje.
Moest ik dezertijd een toestel zoeken dan ging ik voor de nieuwe MAP 60 CS maar die kost wel (nog) wat veel. +- 670 euro :oops:
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Flip ik wil niets afbreken hoor echt niet. Maar heb ik pas gelezen dat die hoogtemeting totaal onbetrouwbaar is en er vele 10-tallen meters naast zit. Dit zou oa komen doordat in ons Belgikske de berekening van de zeehoogte aan geen kanten overeenkomt met de waarde van een of andere elips die GPS aanhoudt. Veel moeilijke technische blabla hierover op de site van het NGI.
Ik heb wel onthouden dat je een gewone hoogtemeter op luchtdruk nodig hebt als je de echte hoogte wenst te kennen :-?
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

viper schreef:Flip ik wil niets afbreken hoor echt niet. Maar heb ik pas gelezen dat die hoogtemeting totaal onbetrouwbaar is en er vele 10-tallen meters naast zit. Dit zou oa komen doordat in ons Belgikske de berekening van de zeehoogte aan geen kanten overeenkomt met de waarde van een of andere elips die GPS aanhoudt. Veel moeilijke technische blabla hierover op de site van het NGI.
Ik heb wel onthouden dat je een gewone hoogtemeter op luchtdruk nodig hebt als je de echte hoogte wenst te kennen :-?
Yep! Zit een waarheid in hoor. Maar als ik de meting vergelijk met deze op mijn cyclosport CM 436, dan duiden ze beiden (soms op enkele meters na) toch dezelfde waarde aan... En dan weet ik toch ongeveer waar ik aan toe ben hé.
Maar 't Is waar, voor de hoogtemeting moet ge het niet doen... :wink:
qwan
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 09 feb 2004 21:35
Rijdt met: Specialized Stumpjumer FSR

Bericht door qwan »

De vista gebruikt de luchtdruk om de hoogte te berekenen. De hoogtebepaling van het GPS-gedeelte wordt enkel gebruikt om de hoogte te 'autocalibreren'.
Verder vind ik de absolute hoogte minder belangrijk, ik ben eerder geinteresseerd in de relatieve hoogte ten opzichte van mijn vertrekpunt en daar scoort de vista toch wel goed.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Yep, ik heb me vergist :oops: .

Ik bedoelde de hoogtemeting op basis van de sattelietmeting en verloor uit het oog dat sommige modellen een optionele klassieke hoogtemeter hebben. Niet dat die meting via de sattelieten onbetrouwbaar is, maar het zijn de standaarden die niet kunnen worden vergeleken.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

En we leren bij... :roll: :lol: :wink:
VdB
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Stumpjumper M2; Stevens Twinpower

Bericht door VdB »

viper schreef:Yep, ik heb me vergist :oops: .

Ik bedoelde de hoogtemeting op basis van de sattelietmeting en verloor uit het oog dat sommige modellen een optionele klassieke hoogtemeter hebben. Niet dat die meting via de sattelieten onbetrouwbaar is, maar het zijn de standaarden die niet kunnen worden vergeleken.
Onbetrouwbare hoogtemeting heeft niet alleen met de verschillende standaarden te maken. Hoogtemeting met GPS is sowieso een stuk onbetrouwbaarder dan de meting van horizontale positie. Heeft te maken met het feit dat de zichtbare satellieten zich allemaal boven ons bevinden en dit voor de hoogtemeting dus voor ongunstige insnijdingen zorgt.
Plaats reactie