trainen met kinderen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zwolle
Mountainbiker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 07 aug 2008 19:26
Rijdt met: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

trainen met kinderen

Bericht door zwolle »

sinds kort hebben mijn 2 dochters het mtb virus te pakken.

ze doen niets liever meer dan gaan rijden met de papa en mama, om zo beter te worden en ooit amateur wedstrijdjes te gaan rijden

maar ik wil dit wel een beetje voorzichtig aanpakken, niets forceren

ze willen geen mountainbiken en veldrijden , jaja de papa zal wel de fietsen betalen he' :wink: :wink:


het zijn 2 meisjes van 12.5 en 11

zijn er hier mensen die weten hoe ik dit moet aanpakken? hoe te trainen met hen? hoe ver? enz...

alvast bedankt
sn42
Mountainbiker
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 19:50
Rijdt met: granville evo 4

Bericht door sn42 »

gewoon rijden en plezier hebben,nog zeker geen ritten van 30km doen en vooral op souplesse en zeker niet op kracht trainen. Thuis in de hof laten rijden in achtjes end. Ik ga met mijn zoon vtt rijden van 25km aan een rustig tempo en als het te slijk is mag hij zelfs thuis blijven.(12jaar)
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

k'ga soms me 2 pagadders gaan rijden (mijn dochter van 10 en broers zoon van 10) , gewoon plezier beleven en voorzichtig opbouwen , we zitten nu al aan een max van 30Km.

Maar t'is nog jong geweld he , als de dochter te zot staat mag ik er zeker van zijn dak ze de laatste 10Km mag duwen omdat het licht uit is :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
gunther.kint
Mountainbiker
Berichten: 333
Lid geworden op: di 31 mei 2011 21:40
Rijdt met: Cube Elite HPC Pro
Contacteer:

Bericht door gunther.kint »

Ook opletten dat je niet té veel gaat rijden, (niet in afstand maar in aantal keren per week)

Ik deed dat vroeger toen ik 14 was en heb me dan beu gereden... toen 2 jaar gestopt en nu al enkele jaren opnieuw bezig..

Maar dat kan natuurlijk ook aan mezelf liggen #-o
Gebruikersavatar
khipan
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: do 25 feb 2010 22:04
Rijdt met: ne tragen

Bericht door khipan »

Onze dochter rijd al 2 jaar. In de zomer met ons mee 25 à 30 km. In de winter met de kidsbegeleiders van WBV. Rustig aan beginnen en niks forceren zodat het plezant blijft. http://www.cyclingkids-ovl.webs.com
Grts
Laatst gewijzigd door khipan op vr 21 okt 2011 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lust
Mountainbiker
Berichten: 364
Lid geworden op: za 11 nov 2006 12:33
Rijdt met: Scott Racing Team custom build & Scott Spark 40
Contacteer:

Bericht door Lust »

Ik "train" mijn dochtertje van 7 lentes ook.

Zoals hier eerder al vermeld, korte afstanden! Zeker niet meer dan 20 km. Niks zo vervelend als ne zeurende kleine als ge nog ver van huis zijt.
Niet alleen voor uzelf, maar ook voor de jonge atleten zelf.

Het is vooral op techniek dat ge kunt trainen met zo'n mannekes. Hoe schakelen (kettinglijn...), en wanneer schakelen, juiste manier remmen enz...

Laat ze maar eerst rijden en volg, geef aldoor aanwijzingen en geef uitleg. Als er eens iets niet lukt van de eerste keer, opnieuw proberen maar niet tot vervelens toe. Ook kinderen hebben goede en slechte dagen, net zoals jij.

Probeer het ook leuk te houden, singeltracks, afdalingkjes, veel bochten draaien en keren. Doe dit vooral op parcours die je zelf goed kent, da's evident.

Weer of geen weer, rijden! Maar pas de afstand aan naargelang het weer. Zo leren ze onder alle omstandigheden biken.

Op tijd eten en drinken. Een lekker koekje en hun favouriete fruitsap of water. Niet van diene brol die ge zelf in uw kl*ten slaat zoals energierepen en dito drank.

En nadien, als 't nodig is, zelf hun bike kuisen, net zoals papa...fun!
Jason B
Mountainbiker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 19 okt 2007 21:24
Rijdt met: Garry Fisher Hkek

Bericht door Jason B »

ik "train" mijne zoon ook gewoon door er regelmatig een ritje mee te gaan doen wanneer die der zelf om vraagt en wanneer ik dat zie zitten vooral (want slecht weer maakt voor da manneke blijkbaar minder uit dan voor de papa :oops: )

die afstanden hierboven lijken me toch wel weinig, mijn zoon is amper 6j en wij rijden toch gemiddelde tochtjes van rond de 30km. (1x een uitschieter van 40km omdat we misreden waren.... #-o )

techniek leer ik hem hier vlakbij in de bosjes, ie is er verzot op en het is vlakbij (+-2km heen) dan draaien we daar een rondje of 4-5 steeds langs dezelfde singletrack en dan is ie tevreden en keren we volle gas terug naar huis :lol:

sedert deze winter rijd hij ook mee in cyclocross met zijn mtb (bij de lrc)

Afbeelding
Gebruikersavatar
zwolle
Mountainbiker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 07 aug 2008 19:26
Rijdt met: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

Bericht door zwolle »

bedankt alvast voor de toffe reakties

we hebben er veel aan , we dachten dat we verkeerd aan het trainen waren maar blijkbaar waren we wel redelijk goed bezig


we rijden nu 2x in de week +-20km en we houden het zeer leuk
Kurtje73
Mountainbiker
Berichten: 42
Lid geworden op: do 05 feb 2009 16:15
Rijdt met: Cube LTD team / Koga Miyata Granwinner

Bericht door Kurtje73 »

Mijn dochter van (bijna) 9 jaar wil het ook een keertje proberen.
Alvorens een mtb aan te schaffen voor haar, wil ik haar met deze sport laten kennismaken op een huur mtb. Kent iemand een adres waar ik een mtb op kindermaat kan huren?
Ik ben van de regio Antwerpen (stad), maar trek vaak richting kempen.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
zwolle
Mountainbiker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 07 aug 2008 19:26
Rijdt met: scott scale RC , specialized epic expert , zanatta z88

Bericht door zwolle »

Kurtje73 schreef:Mijn dochter van (bijna) 9 jaar wil het ook een keertje proberen.
Alvorens een mtb aan te schaffen voor haar, wil ik haar met deze sport laten kennismaken op een huur mtb. Kent iemand een adres waar ik een mtb op kindermaat kan huren?
Ik ben van de regio Antwerpen (stad), maar trek vaak richting kempen.

Alvast bedankt
kan je niet beter een goedkoop fietsje aanschaffen? op termijn veel goedkoper

hier op de site staat er nog een mooie te koop

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=97486

deze kost zelfs slechts 150 euro

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=97207

daar kan je niet voor gaan huren denk ik
Plaats reactie