Forumoverzicht Lounge bar Showroom Tom-S-works HT 2010 Foto's @ P1 8,27kg

Tom-S-works HT 2010 Foto's @ P1 8,27kg

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.

Moderators: Reflex, Angelo., JanMan, Test team


Tom-s Mountainbiker

Berichten: 466
Mijn bike: is blij met mij erop

Op basis van mijn vertrouwde M4 HTbouw ik komende weken een 2010 S-works frame op. Ik neem er de tijd voor want de bouw gebeurd in mijn studentenkamer en niet alle onderdelen zijn al binnen/al te koop. Ik zou hem graag maandag 26 september rijklaar en dan al onder de 8,5kg hebben.
Het is mijn eerste showroom topic op dit forum en hoop er iets moois van te maken door onderdeel per onderdeel te bespreken.
Preview:

Afbeelding


Speclist:

Frame: S-works HT 2010 (+BB) 1254,5g
Vork: Specialized S90 brain 1450,3g
Balhoofd: Cane Creek ? 66,6g
Stuurpen: Extralite UL3 100mm 86,8g
Stuur: Ax Lightness Poseidon 85,1g
Grips: BBB Foam 13,5g
Topcap (+bout): BTP 4,0g
Voorderailleur: SRAM XX 118,5g
Achterderailleur: SRAM XO 152,9g (++Tuned)
Shifters: SRAM XO 189,5g (bouttuning)
Zadel: Smud carbon V2 73,2g
Zadelpen: AX Lightness Daedalus: 130,6g (Custom cradle)
Zadelpenklem: Smud-Carbon 6,4g
Crankset: Specialized 2010 472,3g
Bladen: Hellore EP XX 39/25 64,6g
Bladboutjes: SRAM XX 15,4g
Cassette: XTR 971 11-32 223,2g
Ketting: HG-93 274g
Remmen: Hope Mini 725,xg (Ti/carbon tuned)
Wielset: CK/DT/Notubes 1499,1g
Banden: Roro/rara 819,1g
Binnenbanden: Notubes 1xx,xg
Fietscomputer: Polar CS600 56,9g
Pedalen: Eggbeater xTi 174,3g (-> nog te tunen)
Snelspanners: Carbon-Ti 38,8g
Chainstay protector: Zelfgemaakt biba (?g nog te maken)

Totaal gewicht 8,27 kilo incl hartslagmeter.
Fiets:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Derailleur:
Afbeelding
Afbeelding
Zadelpen:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tom-s op vr 09 maart 2012 14:11, in totaal 10 keer bewerkt.

Bericht ma 19 sep 2011 09:20
Tom-s Mountainbiker

Berichten: 466
Mijn bike: is blij met mij erop

Het frame:
Voor het frame heb ik terug gekozen voor een Specialized Stumpjumper 26er frame in 19". Dit omdat ik weet dat dit frame mij goed past en ik er mezelf nog wel tijdenlang op zie rijden. Ik heb dit type S-works ooit eens mogen testen in de ardennen en was er toen helemaal weg van. Vandaar dat toen er in 2011 een nieuw frame moest komen de keus snel gemaakt was.
Waarom geen 2011 model? Omdat ik student bent en mijn budget het niet toelaat om een dergelijk frame nieuw aan te schaffen en omdat het 2011 model een andere maat zadelpen vereist. Ik blijf liever bij mijn huidige maat zodat ik mijn huidige pen kan blijven gebruiken.
Het frame weegt inclusief BB lagers 1254,5 gram.
Afbeelding


De vork:
De vork is een specialized S90 vork. Ik heb hier slechts een korte testrit mee gedaan en kan er nog niet veel over zeggen. De carbon stuurbuis staat erg mooi en geeft een strakke verbinding met de stuurpen (welke er erg krap omheen zit). Ik ben erg benieuwd naar de brain functie en het comfort van deze vork. De vork zit op 1450,3 gram inclusief crown race.
Afbeelding

Het balhoofd:
Voor het balhoofd zit er een cane creek in. Omdat het frame een 1,5 -> 1,1/8 inch verloop vertoond geeft dit ook 2 verschillende lagers. De grotere onderste lager zal de levensduur van het balhoofd enkel ten goede komen. Toch ben ik er nog niet uit of ik dit balhoofd ga houden. Als iemand een duurzaam en lichter alternatief weet hoor ik het graag.
Afbeelding

Bericht ma 19 sep 2011 11:49
Tom-s Mountainbiker

Berichten: 466
Mijn bike: is blij met mij erop

De stuurpen:
De stuurpen is een Extralite UL3. Hier heb ik al even ervaring mee op mijn vorige frame. De stuurpen bevalt me zeer goed. Echter bij dit frame ga ik een 100mm gebruiken ipv de 120mm welke op mijn vorige frame zat. Dit omdat ik mijn algehele gewichtsverdeling wat meer naar achteren op de fiets wil hebben. Het pennetje weegt slechts 86,8 gram.

Het balhoofdkapje:
Deze komt van bike tuning parts en heeft de speciale eigenschap dat deze over de vorkbuis heen op de stuurpen steunt en daarmee de noodzaak aan een spacer wegneemt. Dit is een slimme gewichtsbesparing en het kapje ziet er nog eens zeer strak uit ook. Verder lijkt de bolle vorm me een stuk veiliger in het geval van een contact tussen het gevoelig zaakje en de stuurbuis. Het kapje weegt daarbij slechts 4,0 gram inclusief bout.

Afbeelding

Bericht ma 19 sep 2011 11:59
Deltaflex Mountainbiker

Berichten: 96
Mijn bike: Niner Air RDO Kermit Green
mooi frame =D>

en idem opbouw :wink:

Bericht ma 19 sep 2011 16:55
Tom-s Mountainbiker

Berichten: 466
Mijn bike: is blij met mij erop

Het achterderailleur:
Voor mijn versnellingen achteraan weer gekozen voor een SRAM XO 2009 zoals op mijn vorige frame. Deze heb ik echter gekocht om het lagere gewicht.
De voorste 2 pivot pinnen zijn gemaakt van carbon. Het gehele parallellogram is met de dremel bewerkt en de beide delen van de kooi zijn van carbon. Daarnaast is hij volledig zwart geanodiseerd. Origineel kreeg ik hem met carbon wieltjes waarbij het totaal gewicht op slechts 140,8 gram bleef steken.
Ik heb zelf de buitenplaat door een exemplaar van fibre-lyte vervangen en de carbon wieltjes door alu van kcnc. Al met al blijft het een licht derailleurtje.

Afbeelding

..

Bericht ma 19 sep 2011 17:14
cboetens Mountainbiker

Berichten: 77
Mijn bike: BMC

Belooft een mooi fietske te worden , doe zo verder ! :)

Bericht ma 19 sep 2011 20:39
Glenn92 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 888
Mijn bike: 1x carbon,2x staal,1x tita en nen Speed Triple en GT380

Mooi =D> , ga ik zeker blijven volgen.

Bericht ma 19 sep 2011 20:58
Josy Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1081
Mijn bike: Sw SJ 29'er '14,Venge Vias '17

Alvast een heel knap frame! 8)
Goed begonnen is......

Bericht wo 21 sep 2011 12:32
fillebiker Mountainbiker

Berichten: 609
dit blijf ik volgen!
het is dan wel geen 29er maar ziet er een super ww project uit!

Bericht wo 21 sep 2011 13:44
duff Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 582
Mijn bike: Niner EMD & Sunn Xircuit & Argon 18
super projectje!

Volgende

Keer terug naar Showroom