Is deze stelling ivm vetverbranding correct?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Is deze stelling ivm vetverbranding correct?

Bericht door johand »

Stel mijn vetverbrandingszone zit tussen 130-155. Op een TT zit ik daar meestal boven te fietsen.
Als ik nu constant (3u) aan 165 fiets, heb ik dan meer vet verbrand, en is het rendement gewoon wat lager, of zou ik meer vet verbrand hebben door net onder de 155 te blijven doordat het rendement hier optimaal is?
Gebruikersavatar
Prutpot
Mountainbiker
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 00:11
Rijdt met: Klein Attitude
Contacteer:

Bericht door Prutpot »

Zolang je de zones van uw hartslag niet kent, kun je blijven raden naar wat je nu juist aan het doen bent tov het geen je wilde doen?? #-o #-o
Raar antwoord op een rare vraag niet??
Dit is mijn zone voor vetverbranding se.
Vetverbranding (hersteltraining) - 115

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Jan
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Bericht door johand »

Prutpot schreef:Zolang je de zones van uw hartslag niet kent, kun je blijven raden naar wat je nu juist aan het doen bent tov het geen je wilde doen??
Ik ken mijn optimale vetverbrandingszone, ze ligt tussen 130 en 155. Ik vraag alleen of ik meer vet verbrand als ik aan 165 fiets, wat meestal is tijdens TT's...
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Neen, minder vet verbrand.

Vergeet ook niet dat door een betere conditie je ook bij (zeer) lage inspanningen en groter deel van je energie uit vet haalt.
Gebruikersavatar
Prutpot
Mountainbiker
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 00:11
Rijdt met: Klein Attitude
Contacteer:

Bericht door Prutpot »

Nope,

Je komt dan in een andere zone tercht.
Wss deze van de Extensieve duurtraining.
En met een nog hogere hartslag in de intensieve duurtraining.
En vervolgens kom je in de Anaerobe trainings zone.
Dus als je in een andere zone komt, heeft dit een ander gevolg voor je lichaam.
Antwoord, als je zone van vetverbranding ligt tussen de 130 en 155.
Blijf je in deze zone, om vet te verbranden.


Jan
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Prutpot"]Zolang je de zones van uw hartslag niet kent, kun je blijven raden naar wat je nu juist aan het doen bent tov het geen je wilde doen?? #-o #-o
Raar antwoord op een rare vraag niet??
Dit is mijn zone voor vetverbranding se.
Vetverbranding (hersteltraining) - 115

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Jan[/quote]

HERSTELTRAINING is heel wat anders dan de zone waar je meer vet gaat verbranden.
of je bent verkeerd ingelicht, of je hebt het zelf verkeerd begrepen in een of andere uitleg.
hersteltraining is simpelweg, losrijden, en aldus een lagere polszone dan de zone waar je optimaal vet gaat verbranden !!!
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="johand"][quote="Prutpot"]Zolang je de zones van uw hartslag niet kent, kun je blijven raden naar wat je nu juist aan het doen bent tov het geen je wilde doen??[/quote]
Ik ken mijn optimale vetverbrandingszone, ze ligt tussen 130 en 155. Ik vraag alleen of ik meer vet verbrand als ik aan 165 fiets, wat meestal is tijdens TT's...[/quote]

uw 'optimale' vetverbrandingszone is wel behoorlijk ruim.... betwijfel of je je uw optimale verbrandingszone kent.
een zone in lange duurtraining ligt nooit zover uit elkaar.
de zone zit eerder met een max. rate van 10 slagen verschil, geen 25.

afhaneklijk van uw max. pols, heb je een aantal zones, bij een duurtraining heb je 2 belangrijke zones, die van elkaar behoorlijk verschillen en elk een bepaald doel hebben.

afgaande op wat je aangeeft, zal je je toch nog eens terug moeten verdiepen in uw 'optimale vetverbrandingszone'... wat betekent EXTENSIEVE LANGE DUURTRAINING, maar zeker niet aan een polszone van een hersteltraining (losrijden dus) en ook niet aan die van een intensieve duurtraining, deze heeft een heel ander karatkter en doel.
Je verbrand ook wel vet maar minder dan de extensieve duurtraining.

intensieve duurtraining ligt NOG STEEDS onder uw overslagpols (tot op..), en is ook kompleet anders ingedeeld.
deze duren vaak 2.30 a 3 uur.
johand
Mountainbiker
Berichten: 498
Lid geworden op: do 05 nov 2009 10:46
Rijdt met: Cube LTD Pro

Bericht door johand »

ok, de waarden waren niet echt correct bij nakijken zijn dit wel de correcte cijfers bij de laatste meting in het fitness-centrum
-70%, Recuperatie, -130
70-80%, Vetverbranding, 131-143
80-90%, Basisuithouding, 143-155
90-97%, Tempo en Weerstands, 155-163
97-100%, Kracht & Weerstand, 163-167
100-103%, Kracht, Snelheids, 167-170
Overslag: 166
Max: 174
Ik heb mijn hartslagmeter de zone 131-155 om vetverbranding en Basisuithouding te verbeteren. Gisteren bvb op de TT heb ik 3u gereden op 55km, waarvan 1.2u binnen deze zone, de rest lag erboven.
Mijn vraag nu, zou ik meer vet verbrand hebben moest ik constant binnen de 131-143 gebleven zijn? Of heb ik door hoger in hartslag te gaan toch meer vet verbrand (weliswaar met een lager rendement)
cyclebot
Mountainbiker
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 06 nov 2009 12:08
Rijdt met: cube acid

Bericht door cyclebot »

ik denk het NIET:

hoe hoger je hartslag, hoe lager het vetpercentage in je brandstof
hoe hoger je hartslag hoe sneller de energie beschikbaar moet zijn
vet geeft meer energie af, maar doe dat maar traag
boven een bepaalde hartslag zal je lichaam dus uit een ander vaatje beginnen tappen

edit: even niet opgelet, NIET dus
Laatst gewijzigd door cyclebot op ma 01 nov 2010 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
el gordo
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: zo 10 jan 2010 21:06
Rijdt met: heeft geen zijwieltjes meer

Bericht door el gordo »

ik denk niet dat je meer vet hebt verbrand.
Hoe hoger je in hartslag gaat, hoe meer energie je nodig hebt, maar vetten kunnen slechts een beperkt deel energie geven. Eens boven je omslagpunt; zul je geen vetten meer verbranden, maar neemt je lichaam energie op via eiwitten.
Plaats reactie