Forumoverzicht Productinfo Sportvoeding, drank en training sportdieet

sportdieet

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.

Moderators: Reflex, Angelo.


Bericht do 12 okt 2006 11:12
Jeremy Mountainbiker

Berichten: 262
Mijn bike: Cannondale Scalpel 29er carbon 1, Trek x-caliber 29 en nen Eddy
Eens een vraagje. Ik zou graag eens beginnen met goed en gezond te eten. Graag had ik eens willen weten of er iemand weet wat je als duursporter best eet en wat zeker niet. Is er nog iemand die een weekmenu heeft waarvan hij of zij denkt wel vrij goed te zijn? Als test wil ik graag eens beginnen met een maand een soort sportdieet te doen, niet om te vermageren maar wel om beter en gezonder te leven.
Wat ik uit verschillende hoeken gehoord heb zoden maaltijden als kippefilet - pasta met wat olijfolie - alle soorten groenten, rijst , brood goed zijn.

Bericht do 12 okt 2006 12:34
Coppens1991 Mountainbiker

Berichten: 30
Mijn bike: Gestolen!!! :'(

Drink GEEN cola en probeer frisdrank te vermijden. Pasta is goed enz... vooral van die boerse kost :lol:
Probeer zoveel mogenlijk water te drinken, 2-3 liter per dag.
Groeten
PS: kun je beter gene dieet noemen, want als je dieet, end an wilt gaan mountainbiken zul je niet lang meegaan :P

Bericht do 12 okt 2006 12:45
tailspin Mountainbiker

Berichten: 67
Mijn bike: modified Cube LTD SL
Zelf let ik erg op m'n eten zonder fanatiek te zijn. Wel voldoende koolhydraten (= trage suikers) eten: pasta, rijst, volkorenbrood, aardappelen, wie eens wil afwisselen: quinoa, graankorrels. En inderdaad groenten en fruit. Vet = beperken.

Alcohol en frisdranken drink ik ook bijna nooit. Wat wel goed is, is een abdijbiertje nà een pittige MTB-rit (dit omwille van de vitamine B, kwestie van goed te recupereren :wink: ).

Ik ben vooral een loper en daar heb ik het belang van voeding leren kennen en waarderen; ook bij biken komt me dit van pas. Een verschil qua voedingspatroon laat zich weldegelijk merken qua prestaties en 'fysiek gevoel' (de morele opkikker krijg je er gratis en voor niks bij).

Bericht do 12 okt 2006 15:29
Ramboke Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 275
Mijn bike: Ridley Tiger, Giant
Coppens1991 schreef:
Drink GEEN cola en probeer frisdrank te vermijden. Pasta is goed enz... vooral van die boerse kost :lol:
Probeer zoveel mogenlijk water te drinken, 2-3 liter per dag.
Groeten
PS: kun je beter gene dieet noemen, want als je dieet, end an wilt gaan mountainbiken zul je niet lang meegaan :P


Awel, daar sluit ik mij volledig bij aan! Als ge in de voormiddag gaat mtb dan kunt ge naar mijn mening het beste veel eten ( de eerste km wel niet te diep gaan dan natuurlijk...). Na het fietsen heb ik dan niet veel voedsel meer nodig, enkel nog wat lichte maaltijden, om de ganse dag door te komen gewoon omdat ik op mijn ontbijt teer.

Bericht ma 23 okt 2006 11:51
Naturalize Mountainbiker

Berichten: 3
Mijn bike: Jammer genoeg nog geen!!
Probeer in de voormiddag het meeste te eten.
Voornammelijk eiwitten en in de namiddag koolydraten.
Drink voor elke maaltijd twee glazen water en in het totaal 15 glazen per dag. Probeer 5 tot 6 keer te eten telkens kleine portie's jij zal hier ook meer energie door krijgen. zoek ook een aanvullend vitaminen preparaat om de voeding van deze tijd aan te vullen.

Bericht ma 23 okt 2006 19:10
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
5 tot 6 keer eten...en wanneer zal zijn maag eens niet belast worden? een volle maag betekent een erbarmelijke training.
voor een duursporter is dit nefast. verder kan dit leiden tot overbelaste maag en darmen, met vaak een ontsteking tot gevolg.
de ene kan het beter aan dan de andere, maar vroeg of laat heb je die problemen.
ook de stofwisseling zal niet optimaal gaan werken, en je lichaam zal nooit leren economisch te zijn, en uit weinig heel veel halen. (erg belangrijk aspect voor een duursporter)
de hoofdzaak is 3x eten en liefst op vaste tijden. en normale poses, maar het komt er uiteindelijk op aan om een zo rijk mogelijke voeding binnen te hebben. je kan tijdens de training altijd wel wat naar binnen werken (bv banaan) , rekening houdend met hoeveel tijd geleden je laatst hebt gegeten.


om te beginnen moet je een lijst maken met wat je NU eet en drinkt.
daarvan ga je de slechte aken aanduiden, en geleidelijk die afbouwen en vervangen door andere dingen.

als je bruusk opschakelt van bv wat de gemiddelde Belg eet, naar een sportgerichte voeding, kan je je erg veel last hebben van die omschakeling.
probleem is, dat je niet alleen afvalt (kan well goed zijn) maar dat je je lichaam uitput omdat het de gewende voeding niet heeft.
vaak zie je dat ook bij mensen die zeggen : ik word vegetarier.
die stoppen met vlees, gaan ineens heel gezond eten.... wat ze vergeten is dat ze dan niet gezond bezig zijn. er is geen overgangsfase van de voeding, je raakt uitgeput, voelt je slaap, vaak fel vermageren (meeste hebben overgewicht) en daarop volgend een deel gezondheodsproblemen erbovenop.

dus pak dit verstandig aan, en als je veel vlees eet en dagelijks aardappelen(of een fritje) , cola en fastfood enz... schakel dit geleidelijk om. zo krijg je tijd om eraan te wennen.

Bericht ma 23 okt 2006 20:40
Naturalize Mountainbiker

Berichten: 3
Mijn bike: Jammer genoeg nog geen!!
Als Je 5 tot 6 keer eet zal jou lichaam zich hier aan aanpassen en het directe energie leveren in plaats van vetten op te slaan die je uiteindelijk toch niet gaat gebruiken. Als hij de juiste dingen gaat eten zal zijn stofwisseling juist versnellen. Maar hij moet dit geleidelijk aan doen en idd alles netjes opschrijven en na enkele maanden hier zelf een conclusie uitnemen wat voor hem het beste werkt.En zoals hij zelf schrijft is kippefilet - pasta met wat olijfolie - alle soorten groenten, rijst , brood goed. Al zou ik enkel voor meergranen brood gaan. Met een dikke laag pindakaas op Mmm..

Bericht ma 23 okt 2006 21:19
Sunn Xtreme Expert

Berichten: 4881
best volkoren, gezien veel ander donker brood 'fake' is..of anders gezegd bestaat vooral uit rotzooi om te kleuren en meer volume te krijgen... er worden vaak wat zaadjes overgestrooid om het aan te kleden. (werd in een andere topic al eens naar voor gebracht door een bakker van beroep)

mja..stel dat hij ooit wedstrijden gaat rijden. wat dan als hij 6x per dag eten gewoon is? als hij het moet stellen met 'een gelleke' en een reep, dan hangt hij. ten eerste moet er al 2 uur VOOR de wedstrijd niks gegeten worden van groenten, pastas enz... maw : je maag moet vrij zijn.
er kan onder de wedstrijd eens een gelleke naar binnen of andere vloeibare voeding (in de vorm van bepaalde suikers). Na de wedstrijd mag je ook al niet direkt gaan eten, want dan ga je de afbraak van afvalstoffen in je lichaam gaan vertragen. na de inspanning werkt deze op zijn hardste (1e uur). dus hier mag slecht ook wat vloeibare kolhydraten of zeer lichte - bepaalde - voeding naar binnen. en verder wat isotone/recup dranken.

pas een uur of 2-3 NA de inspanning, kan je 'normaal' eten.
als je dan gewoon bent van 6x per dag te eten, kan je wel inpakken.
zeker als je dit proces meerdere dagen achter elkaar moet gaan doen.
(tenzij je een stoeltje op je bike hebt voor een frigo-box)
onder eten versta ik dan, maaltijd, boterhammen enz.. (geen gelleke of een energiereep, een tussendoortje....)

in de bodybuilding wereld eten ze 6x daags, want ze moeten 'groeien'.
doe je bv een competitie duursport, dan mag je je kotszakje meenemen als men dat toepast.

Bericht ma 23 okt 2006 22:25
bergfietser Mountainbiker

Berichten: 169
Mijn bike: Yeti
niet eten na de inspanning........ en wat dan met het 'thirty minute window' , t'is juist in die periode dat het nodig is om je glycogeenvoorraden aan te vullen, alléé dat hebben ze mij toch wijsgemaakt :P

Bericht di 24 okt 2006 11:29
stef78 Mountainbiker

Berichten: 594
Mijn bike: viper fugitif en megamo trial pro26"
bij bb'en is het minstens idd 6maal eten per dag en in verhouding tot gewone mensen bestaat dit dieet uit meer eiwitten (nogmaals : in verhouding) dan koolhydraten, waar voor ons 1.8max genoeg is per kilo lichaamsgewicht gaan die mannen al snel naar 2.2 per kilo. en dan hangt het er nog vanaf want als ze gaan cutten (extreem dieten om het vetpercentage onder de 4% te bekomen : 12% word aanzien als het normale-gezonde percentage) gaan de eiwitten naar boven en het koolhydraatgehalte naar beneden.

maar om on topic te gaan :

voor fietsers is het koolhydraatgehalte het belangrijkste, zolang je niet meer fietst dan 2uur per dag kom je toe met 5-7gr per kilo lichaamsgewicht ga je intensiever (tot 4uur per dag) dan ga je al snel aan 6-8gr/kilo moeten komen...

uiteraard spelen eiwitten ook een heel belangrijke rol, vooral net na de training, binnen de 30minuten is het van essentieel belang dat je deze gaat aanvullen. probeer binnen deze 30minuten eiwitten binnen te krijgen ! ik neem hiervoor wheyprotein shakes, waarom ? die zijn isolaat en heel zuiver, dus snelle zuiver opname tot 90%, dus je lichaam houd zich niet bezig met selecteren maar neemt alles op. na een duursport blijven de cellen een halfuur open voor maximale voedingscapaciteit, eens na dit half uur sluiten ze en gaat de opname opmerkelijk trager. ongeveer tien minuten na de eiwitten probeer je dextrose binnen te krijgen (ook nog binnen de 30minuten) zo vul je je onmiddelijke behoefte aan koolhydraten aan, maltodextrine kan je achteraf nog aanvullen, maar nog binnen de twee uur. tussen haakjes : koolhydraten worden sneller opgenomen als je de koolhydraten aanvult met 1/3 (van het koolhydraatgehalte) eiwitten. bv : een drank met 60gr koolhydraten zou in principe 20gr eiwitten moeten bevatten voor maximale opname.

meestal is dit niet zo en gaat het hoofdbestandeel maltodextrine zijn voor de langere aanvoer (meer voudige koolhydraten : di-,tri-,poly-sachariden) en dextrose voor snelle aanvoer (enkelvoudige koolhydraten of mono-sachariden) dit omdat dextrose zorgt voor een insulinepiek wat ook zorgt dat je achteraf een stevige tik krijgt wanneer insulinepeil snel daalt hier komen de maltodextrine in werking en vangen het dal op

deze tips zijn van esseintieel belang voor een sneller recuperatieproces. ik doe dit al een hele tijd en werkelijk : het scheelt veel.

bruin brood is goed maar overdrijf niet, zeker niet voor een inspanning, bruin brood bestaat voor het grootste deel uit vezels die moeilijk veteren.

soms ben je beter me twit brood en suikervrije confituur erop, dan krijg je mooie mengeling van snelee en trage suikers...dus geen hoge pieken en diepe dalen.

ikzelf volg geen specifiek dieet, ik zorg er gewoon voor dat ik genoeg binnen krijg, om praktische redenen doe ik niet echt een dieet : we zijn met twee en ik kan het niet opbrengen twee maaltijden te bereiden. ook probeer ik aan mijn dagelijkse kost vitamines te geraken, fruit en groenten dus.

zorg gewoon dat je aan je vitamines komt (indien nodig met supplement vd apotheker) en dat je aan je koolhydraten en eiwitten komt. zorg ook dat je aan vetten geraakt bij voorkeur : enkelvoudig onverzadigde (omega-3).

Volgende

Keer terug naar Sportvoeding, drank en training