Vitaminen voor sporters of andere voedingssupplementen?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Vitaminen voor sporters of andere voedingssupplementen?

Bericht door Reflex »

Nu ik de intensiteit van mijn basistrainingen behoorlijk aan het opschroeven ben om wedstrijdfit te worden heb ik toch het idee dat ik wat te kort kom in mijn voeding.

Wat zijn nu goede supplementen of vitamines voor een sporter? Er zijn zoveel verschillende soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik wil het ook beperken tot slechts enkele middeltjes (liefst zelfs maar 1) om te voorkomen dat ik een hele apotheekkast heb en honderden euro's per maand uit moet geven.

Vroeger nam ik gewoon multivitaminen voor sporters maar die vind ik niet meer van dat merk.
wardmee
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: za 27 feb 2010 13:40
Rijdt met: fietske

Bericht door wardmee »

mss eerst interessant om eens een bloedanalyse te laten doen om te zien of je effectief tekorten hebt.

Kan er voor zorgen dat je je urine niet al te duur gaat maken :wink:
appel
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 02 mei 2011 21:31
Rijdt met: trek 8000 en scott oldtimer

Bericht door appel »

wardmee schreef:mss eerst interessant om eens een bloedanalyse te laten doen om te zien of je effectief tekorten hebt.

Kan er voor zorgen dat je je urine niet al te duur gaat maken :wink:
+1

Met een normale gezonde (westerse) voeding zou je normaal alles moeten binnenkrijgen dat je nodig hebt. Wel meer eten van die normale voeding als je meer traint natuurlijk.

grtz
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Dat is het nu net, ben aan het trainen om wedstrijdfit te worden zowel wat conditie betreft maar ook wat gewicht betreft. Ik denk dus niet voldoende binnen te krijgen. Ik kan mij ook niet voorstellen dat iedereen die vitaminen neemt eerst een bloedtest laat doen.

Vroeger waren er wel multi-vitaminen voor sporters waar alles inzat. Moet nu toch ook nog steeds wel te vinden zijn?
Gebruikersavatar
Corleone
Mountainbiker
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 sep 2009 14:23
Rijdt met: Niner air,scott genius 730,Cannondale moterra

Bericht door Corleone »

www.etixx.be heeft een uitgebreid assortiment,te verkrijgen bij de apotheek en op de website.
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Bericht door Reflex »

Corleone schreef:www.etixx.be heeft een uitgebreid assortiment,te verkrijgen bij de apotheek en op de website.
Ik weet dat er veel op de markt is maar nogmaals, wat moet je dan nemen? Meeste spullen zijn specifiek gericht op bepaalde zaken maar ik zoek eigenlijk meer een multi vitamine om algemeen voldoende binnen te krijgen. Misschien toch inderdaad het bloed nog eens laten bepalen.

Wat denken jullie bijv hier van: http://www.essentialorganics.nl/nl/page/760
Gebruikersavatar
GW
Mountainbiker
Berichten: 437
Lid geworden op: di 17 jan 2012 20:53
Rijdt met: fully-enduro-downhill
Contacteer:

Bericht door GW »

Die multi vitamienen zijn er nog wel hoor zoals deze bijvoorbeeld http://www.performanceshop.be/supplemen ... vites.html

Deze site is ook wel intressant denk ik http://www.maximize-sports-nutrition.be/endurance
wihameke
Mountainbiker
Berichten: 532
Lid geworden op: wo 20 jul 2011 19:28
Rijdt met: Canyon 29'er

Bericht door wihameke »

http://www.xxlnutrition.nl/multivit/xxl-nutrition

Voila meer heb je niet nodig van vitaminen.
Gebruikersavatar
tek-zotic
Mountainbiker
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 19 dec 2011 22:42
Rijdt met: Fuji SLM

Bericht door tek-zotic »

een sporter die genoeg groenten en fruit eet heeft in principe geen nood aan extra vitaminen. Als je je echt futloos voelt kan je wel een supplement tijdelijk bijnemen. Een supradyn energy of davitamon energy is bijvoorbeeld een zeer complete vitamine. Je kan ook grijpen naar een vloeibaar preparaat als fost print sport. Moest je op zoek zijn naar preparaten om je te ondersteunen de dag zelf zou ik eerder grijpen naar een Tonixx activ of een revitalose sport of davitamon sport. Daar deze wat extra componenten bevatten die op een korte termijn wat "snelle" energie bijleveren
deze zijn gewoon allemaal in de apotheek te verkrijgen
doctor
Mountainbiker
Berichten: 327
Lid geworden op: di 25 nov 2008 21:12
Rijdt met: Bulls team

Bericht door doctor »

vitaminen kan je best laten maken bij je apotheek. De merken die in Belgié aangeboden worden voldoen niet omdat ze niet krachtig genoeg zijn gedoseerd. Als je een apotheek die sportminded is ingesteld, gaat die zeker een goede formule hebben. Ik gebruik de vitamine Superfit van Apotheek Heylen in Nijlen centrum - 90 capsules voor 90 dagen aan 33 euro. Daarvan één capsule juist voor je ontbijt geeft zeker ondersteuning.
En dan een 4 capsules c..... een 30 minuten voor de training en 4 extra capsules halfweg de training wanneer ze langer is dan 2.5 uur. Dan gaat energie beleving, uithouding en recuperatie echt goed ondersteund zijn.
Plaats reactie