Wat valt als nieuwe pedaal te adviseren?
Spd plaatjes, liefst degelijk waar niet te snel speling op de assen komt.
Is de gewone XTR prijs/kwaliteit degelijk of zijn er nog andere mogelijkheden.
Light voor beginners
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
- Snijdie
- Mountainbiker
- Berichten: 138
- Lid geworden op: wo 08 aug 2007 10:11
- Rijdt met: Commencal Vip S
- Contacteer:
Mijn Larsen TT 1.9 (dus niet de meer voorkomende 1.95) wogen 440 en 439 gram. Ik heb ze nog niet in alle omstandheden uitgeprobeerd enzo, maar ik kan nu zeggen dat Conti SpeedKing SS >> Larsen TT. Scheelt zoveel in handling en grip. En dat terwijl ze lichter zijn.
Het mooie van weightweenien vind ik dat er geen standaard lijstje voor te maken is. Als je standaard wilt dan moet je een complete fiets kopen :). Maar bij een WW project kan je zelf kiezen wat, wanneer en hoe duur je op je fiets wilt hebben. Wel zijn sommige onderdelen handiger om te vervangen dan andere.
Mijn point is niet dat je moet beginnen bij de snelspanners, maar dat elke fiets anders is, dus de beste upgrade variert ook per fiets. Bij een fiets met no-name wielset zou ik dat als eerste overwegen om te vervangen. Bij een bike met Crossrides zou ik niet beginnen met de wielen, die kunnen nog even mee.
Zoals gezegt: begin met de roterende onderdelen. Daarna komt in mijn ogen de houding-onderdelen. Hierna komen de onderdelen die moeten functioneren. Dit kan zijn: vork, remmen of pedalen of schakelonderdelen.
Het pimpen kan tussendoor. Hoewel een dalend gewicht leuk is, is het ook leuk als de schoonheid erop vooruit gaat. Gelukkig gaat dit vaak hand in hand.
Veel grammen zijn trouwens gratis te winnen. Voor onder de vijftig euro:
- Bar ends eraf
- Bidonhouder eraf
- Overbodig zadelpen-materiaal weghalen
- Conti Supersonic BiBa
- Ritchey WSC ergo handvatten
- BBB Quick Fix snelspanners
- Zadelpenklem met inbus
Goedkope grammen (die minder effectief zijn):
Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel (kan je door een beetje slim te zoeken zo een halve kg op besparen)
Het mooie van weightweenien vind ik dat er geen standaard lijstje voor te maken is. Als je standaard wilt dan moet je een complete fiets kopen :). Maar bij een WW project kan je zelf kiezen wat, wanneer en hoe duur je op je fiets wilt hebben. Wel zijn sommige onderdelen handiger om te vervangen dan andere.
Mijn point is niet dat je moet beginnen bij de snelspanners, maar dat elke fiets anders is, dus de beste upgrade variert ook per fiets. Bij een fiets met no-name wielset zou ik dat als eerste overwegen om te vervangen. Bij een bike met Crossrides zou ik niet beginnen met de wielen, die kunnen nog even mee.
Zoals gezegt: begin met de roterende onderdelen. Daarna komt in mijn ogen de houding-onderdelen. Hierna komen de onderdelen die moeten functioneren. Dit kan zijn: vork, remmen of pedalen of schakelonderdelen.
Het pimpen kan tussendoor. Hoewel een dalend gewicht leuk is, is het ook leuk als de schoonheid erop vooruit gaat. Gelukkig gaat dit vaak hand in hand.
Veel grammen zijn trouwens gratis te winnen. Voor onder de vijftig euro:
- Bar ends eraf
- Bidonhouder eraf
- Overbodig zadelpen-materiaal weghalen
- Conti Supersonic BiBa
- Ritchey WSC ergo handvatten
- BBB Quick Fix snelspanners
- Zadelpenklem met inbus
Goedkope grammen (die minder effectief zijn):
Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel (kan je door een beetje slim te zoeken zo een halve kg op besparen)