sandman bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

pocoloco schreef: Ik heb feitelijk nog maar één fatbike met spatborden gezien, een grappige persiflage op een Duitse tank:

Afbeelding


Me like that a lot =D>
Gebruikersavatar
dmx
Mountainbiker
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 19:13
Rijdt met: GT Xizang 9r, Slot Inbred 29 SS,

Bericht door dmx »

Volgende moeilijke vraag : Kunnen er ISCG tabs op de bracket om met een Hammerssschmidt te rijden ? Ik weet wel niet of je een lager kan krijgen van 100 mm, 83 mm is geen probleem.
Dus wishlist :

Gobi Medium Sloping disc only, liefst met rechte bovenbuis
BB met ISCG tabs en kabelrouting voor HS langs schuine buis
headset 1 1/8" normal
kabelrouting onder bovenbuis, extra voor Joplin
kleur : black of slate ano
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

dmx schreef:Volgende moeilijke vraag : Kunnen er ISCG tabs op de bracket om met een Hammerssschmidt te rijden ? Ik weet wel niet of je een lager kan krijgen van 100 mm, 83 mm is geen probleem.
Dus wishlist :

Gobi Medium Sloping disc only, liefst met rechte bovenbuis
BB met ISCG tabs en kabelrouting voor HS langs schuine buis
headset 1 1/8" normal
kabelrouting onder bovenbuis, extra voor Joplin
kleur : black of slate ano
Ge geeft ze een hand en ze rukken je arm eraf... :wink:

Ik denk niet dat een Hammerschmidt gaat werken, ik heb het nog niet geprobeerd maar wel al serieus bekeken. Het probleem is tweevoudig: ten eerste is er de relatief smalle trapas (idd max 83mm) en ten tweede staat het "tandwiel" van de Hammerschmidt serieus naar binnen toe - ongeveer op de plek van het kleinste kamwiel bij een gewoon crankstel.

http://www.pinkbike.com/photo/2357944/

En laat dat nu net hét probleem zijn waar alle fatbike designers hun kop op breken: hoe de kettinglijn zover mogelijk naar buiten brengen...
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Met Hammerspulding (nondedoeme ik kan gn duits) kan het mss zijn dat die 100 mm niet per se nodig is, door de kleinere tandwieltjes? Of is't echt enkel om rond de band te komen?
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

Hubertje schreef:Met Hammerspulding (nondedoeme ik kan gn duits) kan het mss zijn dat die 100 mm niet per se nodig is, door de kleinere tandwieltjes? Of is't echt enkel om rond de band te komen?
't Is enkel om rond de band te komen en achteraan nog je volle cassette te kunnen gebruiken.
Bij fat frames die te nipt berekend zijn zie je vaak dat de eigenaars maar 3/4e cassette steken en tegen de spaken aan spacers ipv tandwielen.
Of van voor maar één kamwiel. Da's prutsen hé, je kan dat doen uit eigen keuze (SS bijvoorbeeld) maar niet omdat je daartoe gedwongen wordt.

Ik heb de Sandmannen berekend op de breedste velg die er momenteel te krijgen is (100mm) gekoppeld aan de Innova 4.0 banden (Surly, Tommisea). Met functioneel 3x7 verzet.

Ik denk niet dat je bij een Hammerdinges je volledige cassette kan gebruiken. Als iemand me zou kunnen zeggen hoeveel mm uit het center van de BB de kettinglijn loopt bij een HS kan ik dat gemakkelijk checken. Wie weet heb ik ongelijk...
Old Skool
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: di 19 jun 2007 13:51
Rijdt met: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Bericht door Old Skool »

The BB's are designed specifically for the Hammer Schmidt crankset and are available in Freeride and All Mountain versions. Both versions are available in the 68/73mm or the 83mm shell width. (68/73mm models provide 50mm chainline, 83mm models provide 56mm chainline)
Gebruikersavatar
dmx
Mountainbiker
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 19:13
Rijdt met: GT Xizang 9r, Slot Inbred 29 SS,

Bericht door dmx »

Volgens de geruchten werkt Sram aan een versie zonder tabs. Dat zal ook mogen want de Nicolai/Bionicon B-Box komt er ook aan (wel heel traag, tegen winter 2010-2011)en die werkt zonder tabs.
Ik ben ook wel content met een gewone 22-32-bash combinatie maar 't is leuk om die tabs te hebben voor de toekomst.
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

dmx schreef:Volgens de geruchten werkt Sram aan een versie zonder tabs. Dat zal ook mogen want de Nicolai/Bionicon B-Box komt er ook aan (wel heel traag, tegen winter 2010-2011)en die werkt zonder tabs.
Ik ben ook wel content met een gewone 22-32-bash combinatie maar 't is leuk om die tabs te hebben voor de toekomst.
off topic, hoe kan dat ooit werken? Je hebt toch een deel nodig om de planeten mee te verankeren? Ik geloof nooit dat een klemming tussen de bracket genoeg wrijving opwekt.
Gebruikersavatar
dmx
Mountainbiker
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 13 mar 2006 19:13
Rijdt met: GT Xizang 9r, Slot Inbred 29 SS,

Bericht door dmx »

K2-er schreef:
dmx schreef:Volgens de geruchten werkt Sram aan een versie zonder tabs. Dat zal ook mogen want de Nicolai/Bionicon B-Box komt er ook aan (wel heel traag, tegen winter 2010-2011)en die werkt zonder tabs.
Ik ben ook wel content met een gewone 22-32-bash combinatie maar 't is leuk om die tabs te hebben voor de toekomst.
off topic, hoe kan dat ooit werken? Je hebt toch een deel nodig om de planeten mee te verankeren? Ik geloof nooit dat een klemming tussen de bracket genoeg wrijving opwekt.
Oops, daar moet ik mezelf al gelijk tegenspreken. Ben eens op het forum van Nicolai gaan kijken en op de foto's daar is te zien dat er wel degelijk tabs nodig zijn voor die B-Box.
Mmmm, misschien moet ik dan ook eens in actie schieten en een omgekeerde Hammerschmidt frezen (eentje met de ketting helemaal aan de buitenkant, speciaal voor fatbikes)
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Vandaag heb ik de kans gehad om een klapke te doen met pocoloco over zijn Sandman-fietskes. En 't is schitterend om zien hoor : als hij begint te vertellen over 't rijplezier dat hij heeft op die fiets, dan begint hij echt te stralen, met ne glimlach tot achter zijn oren. Precies een klein manneke dat just zijne sinterklaas gekregen heeft (pocoloco is nochtans niet echt ne "kleine" :wink: ).

In elk geval : 't werkt aanstekelijk. Ik ben ongelooflijk benieuwd, en wanneer ik binnen een aantal maanden terug ewa meer ga MTB'en en ik het budget voor een extra fietske rond heb, ga 'k zeker eens proberen om zo'n testfietsje aan de tand te voelen. Ondertussen kan ik al eens nadenken over een eventuele set-up ...
Plaats reactie