sandman bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Gebruikersavatar
MX jorgy
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: di 01 mei 2007 13:57
Rijdt met: Niner EMD en Niner Air9 Cabon

Bericht door MX jorgy »

Ook te verkrijgen in 15"?
Ti frame?
Gebruikersavatar
Sandcrawler
Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 20 feb 2009 12:27
Rijdt met: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Bericht door Sandcrawler »

MX jorgy schreef:Ook te verkrijgen in 15"?
Ti frame?
Afbeelding

Details volgen later nog,dit is een prototype.
Maar zoals je ziet,voor iedereen wordt gezorgd.
manitou.
Redactie
Berichten: 2367
Lid geworden op: za 10 mar 2007 01:16
Rijdt met: *******

Bericht door manitou. »

pocoloco schreef:Mijn eerste bekommernis nu is een aantal testbikes maken, met verschillende uitrustingsniveau's en doeleinden. En zeker in elke maat één. Ik heb geen idee wat je als "fabrikant" moet doen om bij de O2 bikers days binnen te mogen, maar als daar geen groot budget voor nodig is gaan de Sandmannekes daar staan.

Een fotootje van de Gobi heeft inderdaad al in de O2 gestaan. Da's een verhaal apart! Ik had me ermee ingeschreven voor een enduro wedstrijd (eigen tempo naar boven fietsen en tegen de chrono naar beneden over een "paadje" dat je niet mocht verkennen).
Enig probleem was dat die kader de dag voordien van de poederlakkerij was gekomen... ik heb die toen op het terras van een chalet aan de oever van de Semois helemaal gemonteerd.
Rond 02.00 u 's morgens was dat klaar, dus meer dan 50 meter op en af rijden om te zien dat ie schakelde en remde zat er niet in...
Dus daar stond ik de volgende morgen, op een fiets die ik helemaal niet kende, in noord Frankrijk tussen 100 freeride en andere bike park-types die hun ogen niet konden geloven toen ze die bike zagen. Ik was ietwat... nerveus :-D, wat zich vertaalde in een redelijk abominabele eerste run (70e tijd denk ik).
De tweede run ging al véél beter en had ik een tijd die me op die run rond de 40e plek positioneerde. Niet slecht, en sindsdien respect voor die bikeparkers - wat die met hun vlo kunnen... genre nog eens goeiendag doen naar de fotograaf als ze op een paar meter hoogte tussen de bomen passeren...

Voor run 3 & 4 moest ik passen wegens familiale verplichtingen (ik dacht dat die wedstrijd alleen maar in de voormiddag was, maar 't bleek de hele dag te duren).
Soit, eerste test van het productiemodel was geslaagd! En de hoofdredacteur van O2 deed ook aan die wedstrijd mee, vandaar die foto. Hij stelde voor om een Sandman aan een test te onderwerpen in O2, wat ik zeker ga aannemen vanzodra ik een M en een L afgemonteerd heb (tot nu toe alleen nog maar XL'en).

Wielen maken: elke fietsenmaker moet dat in principe kunnen spaken als zijn spaakstand de breedte van de achteras aankan. Moest dat een probleem zijn ken ik iemand die dat kan - die mijn wielen gemaakt heeft.
neem eens met Kenneth contact op voor een plek te krijgen op summerbike festival 2010 die wij zelf organiseren elk jaar
info at mountainbike punt be
en voor bij ons te staan met testfietsen heb je totaal geen groot budget nodig
:wink:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=70680
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=61008
Gebruikersavatar
MX jorgy
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: di 01 mei 2007 13:57
Rijdt met: Niner EMD en Niner Air9 Cabon

Bericht door MX jorgy »

Sandcrawler schreef:
MX jorgy schreef:Ook te verkrijgen in 15"?
Ti frame?
Afbeelding

Details volgen later nog,dit is een prototype.
Maar zoals je ziet,voor iedereen wordt gezorgd.
Licht fietske,ni veel slijtage aan pedalen,shifters,ketting en derrie 8)
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

MX jorgy schreef:Ook te verkrijgen in 15"?
Ti frame?
Geen ti, als je zo'n fat frame wil is dit de beste keuze:

http://speedwaycyclesak.com/pages/fatback.php

Reken een kleine 2000,- Euro en minimum een half jaar wachttijd eer je zo'n frame hier in België geleverd en gededouaneerd krijgt :(. Moest dat een beetje redelijker geweest zijn had ik me er gewoon zo ééntje besteld en mezelf niet moe gemaakt met zelf een bike te ontwerpen !
Er zijn er nog andere ti frames, meestal nog duurder maar de deze heeft de beste geometrie en afmetingen. De ti fat frames zijn over het algemeen ongeveer 150 gr lichter dan ons Gobi frame.
De enige valabele reden om een ti fat frame te maken is dat het volledig corrosiebestand is. De dikke banden gommen elke andere karakteristiek van het frame toch weg. Dat is ook het uitgangspunt van mijn materiaalkeuze geweest:
- Gobi = licht gewicht met een speciale look.
- Kalahari is klassiek en voor expeditie/reisgebruik (staal kan je op elke hoek van de straat laten repareren indien nodig).
- Atacama is budgetvriendelijke no nonsense met een redelijk gewicht.

Een peperdure ti versie zou er niets aan toevoegen en met het bespaarde kapitaal kan je een veel betere afmontage kiezen die meer bespaart dan 150 gr.

Alle drie hebben ze krék dezelfde geometrie en door de ingebouwde vering van de dikke banden zo goed als dezelfde rij-eigenschappen. De bandendruk is zéér bepalend naar de rij-eigenschappen toe. Om een idee te geven: 500gr bandendruk of minder is goed voor zand en sneeuw. 800gr is perfect voor all-mountain gebruik. 1 kg of wat meer bandendruk is voor op 't straat.
Met 500gr stuurt ie op asfalt als een camion maar "float" hij gewoon over mul gedoe, met 1 kg erin stuurt ie als een doodnormale bike op asfalt maar wordt je offroad dooreengerammeld.
800gr is voor mij het mooi compromis, genoeg float, zeer correct stuurgedrag op harde stukken en alles van het formaat van een groot duivenei wordt je zelfs niet gewaar. Offroad kweek je er een enorm aggressieve rijstijl mee aan: de grote brokken zijn geen obstakels meer die moeten vermeden worden. Integendeel, 't zijn interessante schansen !

Eén van de testprojecten die in de pipeline zitten is het kleinst mogelijke frame. We denken aan écht klein, 15" of kleiner zou geen probleem mogen zijn maar dus nog effe geduld naar het resultaat.
Wat er ook zit aan te komen is een wielset met gewone 29-er wielen. Als je bijvoorbeeld in het weekend "fat" gaat maar in de week gewoon woon-werkverkeer doet heb je een instant citybike/klassieke mtb.

Daarnaast gaan we ook een Atacama maken met een goedkope, basic afmontage als beach- en stads/terrasjesfiets. Doelpubliek: de go-cart verhuurders aan de dijk en hip volk van 't stad :-D.

Dan hebben we een voorbeeld van zowat alles: high-end/race, expeditie, eenvoudig, klein formaat en "transformer" bike met andere wielen :-D.
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

manitou. schreef: neem eens met Kenneth contact op voor een plek te krijgen op summerbike festival 2010 die wij zelf organiseren elk jaar
info at mountainbike punt be
en voor bij ons te staan met testfietsen heb je totaal geen groot budget nodig
:wink:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=70680
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=61008
Dju, die data vallen slecht. Ik neem dan net deel (op een Sandman, ofcourse) aan dit hier ! http://www.bcbikerace.com/

'k Zal de Kenneth er eens over aanspreken op Velofollies (verleden jaar stonden we met onze stand naast jullie :-D).
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

pocoloco schreef: Wielen maken: elke fietsenmaker moet dat in principe kunnen spaken als zijn spaakstand de breedte van de achteras aankan. Moest dat een probleem zijn ken ik iemand die dat kan - die mijn wielen gemaakt heeft.
Plak daar eens een richtprijs op.

Zo'n vette bike zie ik ook wel zitten eigenlijk. Met bagagedrager en mooslapkes zie ik het wel zitten om daarmee naar 't werk te bollen. (of is dit een slecht idee? :wink: )
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

kawa schreef:
pocoloco schreef: Wielen maken: elke fietsenmaker moet dat in principe kunnen spaken als zijn spaakstand de breedte van de achteras aankan. Moest dat een probleem zijn ken ik iemand die dat kan - die mijn wielen gemaakt heeft.
Plak daar eens een richtprijs op.

Zo'n vette bike zie ik ook wel zitten eigenlijk. Met bagagedrager en mooslapkes zie ik het wel zitten om daarmee naar 't werk te bollen. (of is dit een slecht idee? :wink: )
Feitelijk hebben jullie me "op snelheid" genomen, allez, de poster van dit topic toch: ik ben nog niet 100% gereed met alles :-D !

Tegen eind januari zou ik alle speciale onderdelen in stock moeten hebben. De wielen die er nu al gemaakt zijn hebben bijvoorbeeld aangepaste downhill assen of alle onderdelen van een DTswiss 240 achteras met een zelfgemaakt, verlengd huis en as. Of een Shimano as doormidden gezaagd en daar een bus tussengestoken... niet echt het materiaal om aan iedereen aan te raden en offertes te maken hé :-D !

Ik heb nu een fabrikant gevonden die een kleine serie 165mm assen met QR wil maken, nu ze nog geleverd krijgen. Voor velgen heb ik al een fabrikant, alleen nog moed verzamelen om de nodige minimum hoeveelheid te bestellen...

Nog wat geduld dus voor de onderdelen via mij. Je kan natuurlijk ook met andere onderdelen aan de slag: Hadley en Phil Wood maken al 165mm achterassen, velgen en banden zijn verkrijgbaar via je fietsenwinkel (Surly heeft invoerder in de Benelux), via shops in Alaska of via websites waar chopperonderdelen verkocht worden (maar die velgen raad ik niet aan wegens héél zwaar...).

Ik heb feitelijk nog maar één fatbike met spatborden gezien, een grappige persiflage op een Duitse tank:


Er zijn er ook zo die een tractormerk evokeren... rara het welke ?

http://i399.photobucket.com/albums/pp77 ... d16621.jpg

En spikes op de Endomorphs is inderdaad al met succes geprobeerd:


't Is gewoon plezant om met dit soort bikes te experimenteren, het is nog relatief "onontgonnen gebied", zowel qua afmontage, qua uiterlijk als het terrein dat je ermee kan doen.
Van 't strafste dat er al mee gedaan is vind je hier:

http://lostcoastbike.blogspot.com/
Gebruikersavatar
MX jorgy
Mountainbiker
Berichten: 976
Lid geworden op: di 01 mei 2007 13:57
Rijdt met: Niner EMD en Niner Air9 Cabon

Bericht door MX jorgy »

@ pocoloco: thx voor het antwoord.
Enne ik ken jan heel goed,vorige week er nog geweest,woon er maar 5 min vanaf.
Mijn Pro-Winner kwam van daar en kheb er vroeger nog in de bmx club geweest :-D
Old Skool
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: di 19 jun 2007 13:51
Rijdt met: Geconverteerde oude citybike (RIP) / Speci Rockhopper Disc / Salsa El Mariachi (29'er rigid mudbike)

Bericht door Old Skool »

pocoloco schreef:
Feitelijk hebben jullie me "op snelheid" genomen, allez, de poster van dit topic toch: ik ben nog niet 100% gereed met alles :-D !
Sorry 8) .
Plaats reactie