EHBO setje

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

EHBO setje

Bericht door Justin »

Jullie zullen maar al te goed weten dat mountainbiken niet altijd gebeurt zonder "vallen en opstaan". Mijn vraag is nu : nemen jullie ook een EHBO setje mee als jullie gaan biken, en wat zit daar dan allemaal in ?
Gebruikersavatar
mcoen
Mountainbiker
Berichten: 636
Lid geworden op: di 04 mar 2003 09:16
Rijdt met: Cannondale Jekyll

Bericht door mcoen »

Ik heb meestal een unidosis isobethadine en wat water zonder toevoegsels om een en ander uit te spoelen.

In de auto heb ik een uitgebreide EHBO kit liggen waar zowat alles in zit tot spalken, spuiten naald en draad, moest het echt nodig zijn.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Ik heb een klein, licht en plat basiskitje ooit gekocht in AS Adventure. Voor serieuze verwondingen kom je er niet mee, maar basis voor "blutsen en builen"
is het meer dan goed genoeg.

Nu je het aanhaalt, het wordt eigenlijk wel eens tijd dat ik er terug een ga halen...
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

waarom naar As-adventure daarvoor gaan? ge kunt toch evengoed bij de apotheker op de hoek verband gaan halen enzo...
Ik denk dat het belangrijkste is dat je meehebt:
-iets om te ontsmetten (zuurstof water)
-iets om af te dekken (steriele compressen en tape)
-iets beten of steken te behandelen (euceta is terwijl ook goed tegen blauwe plekken)
dat zal zo ongeveer het belangrijkste zijn, ah nog een ding: NOOIT maar dan ook NOOIT watten gebruiken op een wonde...
en mercurochrome is net zoals Watten uit den boze
en ook best geen isobetadine gebruiken als je eerst zuurstof-water hebt gebruikt. dit zal niets helpen...
tot zover mijn beperkte kennis EHBO
:wink:
Gebruikersavatar
mcoen
Mountainbiker
Berichten: 636
Lid geworden op: di 04 mar 2003 09:16
Rijdt met: Cannondale Jekyll

Bericht door mcoen »

Een korte reactie op de laatste reply. Ik heb 2 jaar geleden een cursus WAFA (wilderness advanced first aid) gevolgd. Was een grandioze cursus van 4 dagen die je alle EHBO aspecten aanleerde zowel in theorie als in praktijk. Daarnaast kreeg je nog een aantal specifieke technieken voor in een wilderness omgeving.

Hoe gingen ze daar tewerk: eerste de wonde uitwassen met proper water. Best met een spuit de wonde uitspuiten (kwestie van druk op het water te zetten). Indien geen spuit voorhande is de drinkbus die je mee hebt een mogelijkheid (als er gewoon water inzit natuurlijk). Als er echt grote brokken vuil inzitten kan je deze er eerst altijd zo uitwrijven. Als alle vuil eruit is, de isobetadine verdunnen met water en dit goed over de wond laten lopen. Op voorwaarde dat al het vuil eruit is zal er geen ontsteking ontstaan. Als je compressen en tape bijhebt kan je dan alles mooi dicht maken. Heb je dit niet bij, druk op de wond blijven uitoefenen tot het bloeden stop.

tot zover mijn EHBO kennis over dit topic.

grtz,

Marc
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

tafelpoot schreef:waarom naar As-adventure daarvoor gaan?
Je moet dat zeker niet, maar 't is gewoon een verschrikkelijk compact kitje. Dus gemakkelijk om mee te nemen.
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

ahzo...
wat zit daar allemaal in? misschien makkelijk voor mensen die er zelf een willen samen stellen (mij inbegrepen)
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

mcoen schreef:. Als alle vuil eruit is, de isobetadine verdunnen met water en dit goed over de wond laten lopen. Op voorwaarde dat al het vuil eruit is zal er geen ontsteking ontstaan.
Ik heb geleerd (het kan natuurlijk zijn dat ik foutieve dingen leer) dat je de wonde natuurlijk eerst met zuiver water schoonmaakt en daarna zuurstof-water (alles laten uitbruisen) en dan (als jezeker bent dat alle zuurstof-water uit da wonde is) eventueel isobetadine.
blijkbaar gebruik jij geen zuurstof-water, waarom niet? is dit niet zo goed ofzo?

greetz,
Tafelpoot
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Coghlan's Pack I:

10 adhesive bandages 3/8" x 1 1/2"
3 adhesive bandages 3/4" x 3"
1 knuckle bandage
2 adhesive strips 4"
1 gauze pad 2" x 2"
1 alcohol pad
1 antiseptic pad
1 moleskin 1" x 3"
1 travel towel
1 steel needle 2 3/8"

Ongeveer 7 * 10 * 0.8 cm

Kostte ongeveer 4 euro
Laatst gewijzigd door Jack77 op zo 13 jun 2004 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mcoen
Mountainbiker
Berichten: 636
Lid geworden op: di 04 mar 2003 09:16
Rijdt met: Cannondale Jekyll

Bericht door mcoen »

Ik zeg niet dat zuurstofwater slecht is. Cursus werd gegeven door mensen van Wilderness Medical Association uit de US. Bedoeling van de cursus was om met een minimum aan materiaal een optimale verzorging te kunnen bieden. Isobetadine heb je in unidoses (gemakkelijk mee te nemen) en een bidon zuiver water kan je ook eenvoudig meenemen. Op die manier heb je alles bij de hand om een wonde goed te verzorgen met zo weinig mogelijk materiaal.

grtz,

Marc
Plaats reactie