Mtb verlichting

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
MC rage
Mountainbiker
Berichten: 206
Lid geworden op: vr 12 jun 2009 22:06
Rijdt met: Ridley Tiger

Mtb verlichting

Bericht door MC rage »

Welke mtb verlichting gebruiken jullie, als jullie een nacht tocht gaan rijden?
Gebruikersavatar
Rock Rider
Mountainbiker
Berichten: 2881
Lid geworden op: do 14 jul 2005 18:42
Rijdt met: Ritchey Swiss Cross

Bericht door Rock Rider »

Afbeelding
Sigma mirage evo X, zeer goe materiaal!
Gebruikersavatar
GlennD
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 30 aug 2009 22:02
Rijdt met: Specialized Epic Expert

Bericht door GlennD »

Sigma!

Batterijen zijn al aan't opladen voor Gavere morgen
Gebruikersavatar
JurgenG
Mountainbiker
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mar 2007 18:18
Rijdt met: Trek Fuel EX9

Bericht door JurgenG »

Kijk eens in dit topic

Dit zijn de mijne: (copie van berichtje in bovenstaand topic)
JurgenG schreef:Hoi,

hier zijn ze dan, mijn lichtjes:

Afbeelding

Dit is het lampje dat op mijn stuur bevestigd wordt. Staat hier ondersteboven

Onderdelen:
- 2 x 3W Led Prolight
- lenzen (25° + 45°) => die van 45° geeft op zich te weinig licht, is vooral goed om gezien te worden zonder te verblinden
- alu profiel 40x40

Voetjes worden met metalen spanbanden op mijn stuur bevestigd met ertussen een stukje binnenband. Lenzen zijn in het stukje multiplex gelijmd met hotglue.

Led's zijn op het profiel bevestigd met thermisch geleidende pasta en nylon boutjes M3.

Afbeelding

Hetzelfde opzet als hierboven maar 2 lenzen van 25° en nu op mijn helm.

Afbeelding

Dit zijn de 2 driverprintjes (helmlamp en stuurlamp worden elk apart aangestuurd) en de batterijhouder met batterijen.

De batterijen zijn 20x AA NiMh van 2700 mAH. Voor de rit vrijdag (42 km) had ik op dit systeem zo'n 27 volt, bij aankomst nog 25 volt (telkens onder volle belasting gemeten). Op de openbare weg gebruikte ik enkel het stuurlicht, op onverhard alle lichten.

Plankjes rond de batterijhouders zijn om de batterijen er niet te doen uitvallen bij schokken.

Zijn AA's de beste oplossing? Wellicht niet maar ze zijn vooral goedkoop en ik kan ze als ik niet fiets voor andere dingen gebruiken. Anders gaan ze gewoon kapot in de zomer door niet te gebruiken. Laders zijn 2 intelligente laders van Conrad die elk 4 batterijen tegelijk laden.

Afbeelding

Dit zijn de 2 schakelaars (één voor iedere lamp) die ik op de riem van mijn rugzak bevestigd heb. Links van de schakelaars zie je de draad die naar de stuurlamp loopt. Alles werkt dus met één batterij die in mijn rugzak zit. De lampjes van zowel helm als stuur zijn met een connector die los komt bij een eventuele valpartij.

Draden zijn 1,5mm² maar dit is eigenlijk overkill voor het vermogen dat maar gebruikt wordt. (700 mA naar de LED's, van de batterij naar de drivers max. 600 mA)

Net nog eens nagerekend, de kostprijs van het geheel ligt op €80 voor de LED's, optieken en drivers. Al de rest zijn spullen uit de 'recuperatie' of die ik liggen heb.

Tijdens de rit vorige vrijdag viel het op dat, telkens het parkoers wat moeilijker werd, ik een aantal nieuwe 'vrienden' bij kreeg die van mijn verlichting kwamen profiteren ;-) ;-) ;-)

De volgende LEDjes zijn besteld, maar nu heb ik tijd (ik kan met de huidige rijden) en probeer ik er dus wat moois van te maken.
MC rage
Mountainbiker
Berichten: 206
Lid geworden op: vr 12 jun 2009 22:06
Rijdt met: Ridley Tiger

Bericht door MC rage »

En de kostprijs? :oops:
Gebruikersavatar
locust
Mountainbiker
Berichten: 1136
Lid geworden op: do 23 aug 2007 17:12
Rijdt met: zemst

Bericht door locust »

Sigma karma LED verlichting op het stuur en Li-ion batterij in combinatie met een Petzl hoofdlampje voor wat flood-light (on om bochten ook licht te hebben waarheen ik rij).

En ik wil niet in botsing komen met u self-made lamp, aan de afwerking zou ik nog wat werken (en vooral de veiligheid) maar voor de rest: chapeau. 4x3W led = vuurtoren op de baan :wink:
Gebruikersavatar
JurgenG
Mountainbiker
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mar 2007 18:18
Rijdt met: Trek Fuel EX9

Bericht door JurgenG »

locust schreef:aan de afwerking zou ik nog wat werken (en vooral de veiligheid) maar voor de rest: chapeau. 4x3W led = vuurtoren op de baan :wink:
Ik kreeg ooit de opmerking: 'er komt daar een heel voetbalstadion aan' :-)

Qua veiligheid zie ik niet onmiddellijk een probleem, scherpe kantjes zijn intussen wat afgevijld. De beugels zijn 'plooibaar' genoeg om bij een schok weg te plooien.

En in 't donker zie je toch niet of 't schoon is of niet ;-)

Volgende lampjes zijn in ontwerpfase, hopelijk krijg ik ze klaar tegen de winter. Zullen mooier, veiliger (?) maar vooral nog 2x feller zijn (4 x Cree Q5).
PVB
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 19 sep 2008 10:09
Rijdt met: cube

Bericht door PVB »

Ik heb mij juist deze gekocht:

http://www.sigmasport.com/us/produkte/b ... k/?flash=1

Zeer tevreden over, gisteren eerste maal gebruikt in bos en ik moet zeggen meeeer dan licht genoeg, zelf in de 2e positie (3 posities lichtsterkte).

Gekocht bij bikecomponents in Duitsland (opmerkelijk goedkoper dan belgie)
Gebruikersavatar
Rode Kogel
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 28 jun 2004 08:21
Rijdt met: Scott 29 pro

Bericht door Rode Kogel »

ANNE heeft de nieuwe verlichting van bbb met batterijpack. waauww compact handig en veel licht. aparte batterij oplaadbaar montage op buis. Staat nog niet op de bbb site
Gebruikersavatar
gilbo
Mountainbiker
Berichten: 666
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 18:40

Bericht door gilbo »

Ik rij nog steeds met de deze, eigenbak. 8)

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie