Met de cyclocrossfiets ...

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Met de cyclocrossfiets ...

Bericht door Black Phantom »

Afgelopen zondag zag ik één (of twee) cyclocrossers op de TT van Winksele.
Ikzelf had black shark 1.5 bandjes steken (ik had het nieuws gezien hé :oops: ) en vond ze te zenuwachtig in de stenige afdalingen. Ook op de vele kasseistroken zochten ze een beetje hun eigen weg tussen de voegen.
Hoe doen die mannen dat dan op hun nóg dunnere crossbandjes???
Dat moeten toch circusartiesten zijn om een met (grote) stenen bezaaide afdaling tegen respectabele snelheid naar beneden te sjeezen? ](*,)
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Bericht door Flip FSR »

Weinig druk in de tubekes...?? :-k :roll:
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Flip FSR schreef:Weinig druk in de tubekes...?? :-k :roll:
Juist niet denk ik.
Hoe smaller de band hoe hoger de druk om snakebites te voorkomen zou ik denken.
Gebruikersavatar
vaast
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 09 jul 2003 22:20
Rijdt met: 3 * Specialized + Scott

Bericht door vaast »

Als ik die mannen bezig zie tijdens een toertocht, dan gaan die meestal goed vooruit maar vanaf het moment dat het een beetje technisch wordt is het afgelopen. Een goed evenwichtsgevoel en een goede fietsbeheersing zijn dan uw grootste hulpmiddelen.
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

vaast schreef:Als ik die mannen bezig zie tijdens een toertocht, dan gaan die meestal goed vooruit maar vanaf het moment dat het een beetje technisch wordt is het afgelopen. Een goed evenwichtsgevoel en een goede fietsbeheersing zijn dan uw grootste hulpmiddelen.
Wilt ge daarmee zeggen dat cyclocross parcouren makkelijker zouden moeten zijn dan mtb parcouren?
Gebruikersavatar
vaast
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 09 jul 2003 22:20
Rijdt met: 3 * Specialized + Scott

Bericht door vaast »

tafelpoot schreef:
vaast schreef:Als ik die mannen bezig zie tijdens een toertocht, dan gaan die meestal goed vooruit maar vanaf het moment dat het een beetje technisch wordt is het afgelopen. Een goed evenwichtsgevoel en een goede fietsbeheersing zijn dan uw grootste hulpmiddelen.
Wilt ge daarmee zeggen dat cyclocross parcouren makkelijker zouden moeten zijn dan mtb parcouren?
volgens mij wel!
onderstaande haal ik trouwens uit een intervieuw met Ronny Poelvoorde in de laatste O2-bikers: "... maar ook al verloor ik 20 meter in de afdaling, toch kon ik er weer 50 winnen op vlakke stukken."
Ronny rijdt met 29" wielen en behoorlijk smalle bandjes.
uit diezelfde O2-bikers ook nog het volgende:"Er bestaat dus een risico dat we steeds meer bikers met 29" wielen zullen zien verschijnen op alle makkelijk berijdbare routes van de Benelux..."

Zijn we hier nu bezig over smalle banden of over 29" wielen? Dat hangt wel een beetje samen denk ik, of rijden cyclocrossers niet met 29" wielen?
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Het gaat hem mij vooral over de dikte (of de dunte #-o ) van de bandjes.

Zoals ik al zei had ik afgelopen zondag in Winksele zelf 1.5 bandjes opliggen.
Vooral in de vele stenige afdalingen daar waren ze nogal zenuwachtig en zochten ze een beetje hun eigen weg.
Met een 2.0 of 2.1 band voel ik mij toch een stuk geruster in dergelijke afdalingen.
Als ik dan op hetzelfde parcours een cyclocrosser zie passeren (met dus nog smallere bandjes), dan stel ik mij de vraag of die nog deftig zo 'n geaccidenteerde afdaling afgeraken.
midas
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 10 dec 2003 19:39
Rijdt met: Red Bull NPL-400 (fully XT)

Bericht door midas »

Phantom, ik denk dat je toch op een verkeerd spoor zit. Je mag de Sharks niet gaan afrekenen op hun breedte en ze zomaar met andere banden vergelijken. Veel meer dan de breedte is het hier het profiel dat een rol speelt. De Sharks staan bekend als zeer nerveuze banden op alles wat geen losse ondergrond is. Dat komt vooral omdat de noppen knal op het loopvlak liggen. Dus je zit eigenlijk heel de tijd op die toppen te rijden, en niet op de volledige breedte van je band.

En wat de cyclocrossers betreft, ik heb ze me ook al eens zien voorbijgaan op de Kluisberg hé. Dus onderschat ze niet! Ik heb me zelf al meermaals verbaasd over de ongelooflijke grip die hun banden bieden. Gewoon een goed profiel wellicht. Anderzijds kan je met die banden natuurlijk wel niks doen op rotsondergronden, drop-offs, ... Gewoon te veel risico op snakebites, niet breed genoeg, ...
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

OK Midas, I see your point.
Mijn conclusie is dus dat cyclocrossers wel met dunne bandjes rijden, maar dat ze desondanks toch een behoorlijke grip hebben omwille van het specifieke profiel.

Wat die Sharks betreft: ze zijn inderdaad wat zenuwachtig (probeer er maar eens mee rechtdoor te rijden zonder handen op asfalt), maar toch is het het beste bandje waarmee ik tot nu toe al gereden heb (voor het specifieke modderwerk dan hé).
Wreed content van, maar afgelopen zondag in Winksele niet de ideale keuze.
midas
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 10 dec 2003 19:39
Rijdt met: Red Bull NPL-400 (fully XT)

Bericht door midas »

Bij wijze van anekdote, zo'n anderhalve maand terug heb ik een setje nieuwe Sharks overgekocht van iemand. Maar ik heb daar dus nog altijd niet mee gereden! Ik ben gewoon aan het wachten op het ideale weer daarvoor, en het zou dus wel eens goed kunnen zijn dat die daar minstens tot oktober blijven liggen.
Plaats reactie