Onderhoud Duke vork

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
GertCl
Mountainbiker
Berichten: 5
Lid geworden op: di 27 jan 2004 23:49
Rijdt met: Scott Racing Team 2002 / Turner Flux 2006

Onderhoud Duke vork

Bericht door GertCl »

Het zomerseizoen begint terug stilletjes en aldus wil ik mijn vork (Duke XC) nog eens binnen doen voor onderhoud.
(Kwestie van alle wintertroep er uit te laten halen)

De bike die ik nu heb is van 2002 (pas in augustus gekocht),
dus ben ik vorig jaar in de lente voor het eerste onderhoud geweest.
Ik was aangenaam verast van de prijs 8€ :)
Voor dat geld kan je het niet laten denk ik dan.

Mijn vaste bikemaat heeft dezelfde vork (ook 2002) en die heeft die onlangs bij Rob Akkermans binnen gedaan. 40€ voor het onderhoud en nog eens 5€ voor de olie.

Beide fietsenmakers hebben zelf het onderhoud gedaan, maar wie doet er nu wat niet of te veel? :-?

Het vervangen van de olie is jaarlijks nodig?
En wat is een normale prijs voor zo een onderhoud?

Greetz
Gert C.
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

De onderhoudsbeurt van € 8,00 is vermoedelijk een klein onderhoud, waarbij de vork wordt opengedaan, gereinigd en de olie vervangen; hetgeen kan volstaan indien het binnenwerk nog in goede staat is.
Indien een volledige onderhoudsbeurt nodig blijkt te zijn, worden ook nog alle dichtingsringen en de glijbussen door nieuwe vervangen; vandaar het prijsverschil.
Onderhoudsfrekwentie is uiteraard sterk afhankelijk van het aantal afgelegde kilometers, onder welke terrein- en/of weersomstandigheden deze werden verreden en van het eigen onderhoud (al of niet grondig reinigen na elke rit en soms zelf wat insmeren van de vorkpoten).
De prijs van de kleine onderhoudsbeurt lijkt mij OK; deze van een groot
onderhoud kan misschien ietsjes goedkoper (max. 5 à 10 Euro) bij sommigen; maar om daarvoor naar een andere fietsenmaker te gaan ???
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

Die 8 euro lijkt me persoonlijk wel verdacht: foutje van de fietshandelaar misschien? Bij moving kost het 25 euro of nog meer enkel om de olie te vervangen. Een flesje RS-olie kost op zich al 20 euro...
Plaats reactie