Tandemrijden

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

Bericht door phille »

Shrek schreef:Als ik mij niet vergis is de Phille of fille van de Zoenk ook nen Tandem-rijder?
Hij is mij in Tervuren toch al eens voorbij gesnort...
Amai 1 maal gedaan en al bekend :-) Sinds nooit nog op een tandem gezeten
Da was toen met de Marius, en ik moet zeggen Tervuren is daar ideaal voor, ottostrade TT (zoals wij het smalend durven noemen) nix technisch en weinig bergop
Op een TT als Tervuren hou je een tandem gewoonweg niet bij, da vliegt da het ni schuun is, tijdens het terugkomen wilden we een flitspaal eens testen maar faalden.
In Spa heb ik eens een team gevolgd, op de technische stukken is het erg moeilijk, de open stukken was het wielen zuigen geblazen

Het moeilijkste met tandems is het klimmen, da moet je samne in cadans doen, we hebben dat toen eesn geprobeerd en lagen naast onze velo vant lachen NI TE DOEN !
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

En steile klimmekes, lukt da ?
Gebruikersavatar
Rudy D
Mountainbiker
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 23 okt 2002 20:05
Rijdt met: Radon ZR Black Race

Bericht door Rudy D »

Afgelopen zondag in huldenberg werd ik voorbij gezoefd door een tandem, dus moet te doen zijn.
scalpel
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: di 07 okt 2003 15:39
Rijdt met: c'dale scalpel

Bericht door scalpel »

zelf rijden wij (vriendin en ik) geregeld met de tandem. Inderdaad op de tech. stukken verliezen we wat afstand op de andere rijders maar het belangerijkste zijn genoeg rechte stukken waar we de snelheid kunnen opbouwen en onze achterstand inhalen. Als je met een tandem op de weg afdaald en daarna het zelfde met een solo fiets dan heb je de indruk dat je rem sleept zo groot is het verschil in versnelling.
Eind vorig jaar hebben we voor de gein eens meegereden in een open wedstrijd (steenhuffel) maar dat viel (qua resultaat) lichtjes tegen.
Gebruikersavatar
Masjar
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 28 mar 2003 19:34
Rijdt met: scalpel Lefty XTR

Bericht door Masjar »

het moeilijkste is nog het remmen. Met velgremmen moet je het niet gaan proberen in de ardennen. Das gewoon suicide. Maar met deftige schijfjes geraak je wel gestopt. De remafstand is dus navenhand ook langer.

In een bocht moet je op het zelfde moment freewheelen. Je zal zeggen simpel maareuh ooit al eens tegen hsm 170 zitten vlammen ( 45 km/h) en dan ineens ne flauwe bocht moeten pakken en die bijna ni gezien. Dan moet ge ineens freewheelen en bij nen tandem moet je dat beide doen :-) Dus je moet goed ingespeeld zijn op elkaar

In principe zou de lichtste vanvoor moeten zitten maar dat moet niet. Ik laat het liever aan mijne pa over. Hij is toch de sterkste van ons twee.

Technische stukken. Ja en neen. Het voordeel van de tandem is dat hij log is en daardoor dus makkelijk rechtdoor rijdt, eigenlijk de neiging heeft rechtdoor te gaan. In bochtige singletracks, afdalingen niet zo gemakkelijk. Maar stuff zoals trappen, kleine dropp offs zijn te doen indien je goed op elkaar ingespeeld bent.

Klimmen gaat inderdaad veel moeilijker maareuh als de twee bikers op de tandem goede klimmers zijn, valt dat nog mee. Dalen is echter soms afzien !!! waar je soms kan uitrusten met een solo bike, zit je hier ook gespannen op de bike en moet je constant communiceren.

Zoals phille zegt is het ook nogal ambetant om en danseuse te fietsen. Wij hebben dat nu min of meer onder de knie. Maar dan is er dus 1 gevolg. Je staat veel minder recht dan op een solo. Je zit dus veel meer. Comfort is lager. -> Veel pijn aan de zit beenderen. Da vind ik het zwaarste van al ! echt waar...

tja ik zou nog evkes kunnen doorgaan :P :lol: 8) maareuh wilde meer weten bezoek onze site maar eens he.


en rallymaster, waarom zou je de bergen niet intrekken :P :) :D 8) :drunk: #-o
Gebruikersavatar
Masjar
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 28 mar 2003 19:34
Rijdt met: scalpel Lefty XTR

Bericht door Masjar »

BK marathon Waregem 130 km de volgende TANDEMafspraak !!!
Plaats reactie