Onderhoud voorvork

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simoni
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 03 sep 2004 10:15
Rijdt met: Scott Scale 50

Onderhoud voorvork

Bericht door Simoni »

Sinds 2 weken, als ik mijne bike heb gepoetst heb ik daarna een vettige substantie op mijne velg/vloer liggen.
Komt dit van de olie in de voorvork, of vermengt het water van het poetsen zich met de olie in de voorvork?

Misschien doe ik iets fout, maar droog hem steeds met een compressor en was hem steeds met de tuinslag.

Bovendien werkt de voorvork nog altijd perfect!
Hoe behandelen/onderhouden jullie trouwens de voorvork??Graag jullie reactie, bedankt!
Gebruikersavatar
...Jokke
Mountainbiker
Berichten: 366
Lid geworden op: do 21 okt 2004 23:56
Rijdt met: Ti Joven

Bericht door ...Jokke »

als je iemand zoekt om je vork van onderhoud te voorzien, kan je terecht bij Kerhofs in Peer.

Misschien een foto trekken van de subsantie, want zo is het een beetje gissen.
Gebruikersavatar
Simoni
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 03 sep 2004 10:15
Rijdt met: Scott Scale 50

Bericht door Simoni »

oke bedantk voor het adres!
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Re: Onderhoud voorvork

Bericht door Guy S. »

Sinds 2 weken, als ik mijne bike heb gepoetst heb ik daarna een vettige substantie op mijne velg/vloer liggen.
Komt dit van de olie in de voorvork, of vermengt het water van het poetsen zich met de olie in de voorvork?
Volgende keer met een propere fiets vertrekken, op een proper baan rijden, uwe vork goed laten werken, en VOOR het poetsen naar olie of andere lekken zoeken.
Misschien doe ik iets fout, maar droog hem steeds met een compressor en was hem steeds met de tuinslag.

Bovendien werkt de voorvork nog altijd perfect!
Hoe behandelen/onderhouden jullie trouwens de voorvork??Graag jullie reactie, bedankt!
Het heeft misschien niet direkt iets met uw vork probleem te maken, maar ik zou geen compressor gebruiken om uw fiets te drogen.
Ten eerste zijn de grote stukken (kader, zadel, vork enz.) even snel afgedroogd met een zeemvel. En ten tweede zit ge bij de moeilijk berijkbare plaatsen (bijna) altijd in de buurt van lagers en dichtingen. En daar bestaat de kans dat ge vocht in de lagers blaast i.p.v. er uit.

Wat het behandelen/onderhouden van de vork betreft: zoeken! Daar is al heel veel op dit forum over geschreven.
Gebruikersavatar
gamutter
Mountainbiker
Berichten: 458
Lid geworden op: za 15 jan 2005 22:46
Rijdt met: Epic S-w carb - Sjump S-w carb - Sjumper M4 - Roubaix Pro D-Ace
Contacteer:

Re: Onderhoud voorvork

Bericht door gamutter »

Simoni schreef:Sinds 2 weken, als ik mijne bike heb gepoetst heb ik daarna een vettige substantie op mijne velg/vloer liggen.
Komt dit van de olie in de voorvork, of vermengt het water van het poetsen zich met de olie in de voorvork?

Misschien doe ik iets fout, maar droog hem steeds met een compressor en was hem steeds met de tuinslag.

Bovendien werkt de voorvork nog altijd perfect!
Hoe behandelen/onderhouden jullie trouwens de voorvork??Graag jullie reactie, bedankt!
Over welke vork gaat het? Waar komt het uit: eens checken een uurtje nadat je alles goed gedroogd had. Dan zie je misschien waar de smurrie precies uit is gekomen.

Drogen met compressor is ideaal voor cassette, ketting, derailleurs enz.
Het frame is inderdaad gemakkelijkst met een oude handdoek te drogen.
Bij dichtingsringen e.d.m. zou ik zeker niet te hard of van te dicht bij met perslucht drogen. Je kan altijd water of vuiligheid in de dichting blazen. Ik blaas ook de schachten droog, maar blaas van ong 20-25 cm over de dustseals.
BelAir_500
Mountainbiker
Berichten: 1142
Lid geworden op: za 02 dec 2006 21:31
Rijdt met: Scott scale 910 2013
Contacteer:

Bericht door BelAir_500 »

k'vroeg mij zo af

voor een Magura vork

naar waar moet je dan terecht ? opstuuren naar Duitsland ?

voor fox en rockshox vind je gemakelijk iemand die dat zelf kan
maar voor een Magura weet ik zo niet of het ook "zo" eenvoudig is

grtz
Gebruikersavatar
TsX
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 jan 2009 01:15
Rijdt met: Trek 6300 Pearl white/Gloss black 2009 + XTR mods. / Urban jungleBike: Matzwarte Wheeler met STX RC

Bericht door TsX »

in een andere thread: http://www.mountainbike.be/forum/viewto ... 717#815717

staat een link v SuspensionLab, en ze door ook magura ;)

direktere link als deze kan ik niet geven:
http://www.suspensionlab.be/forks/achat ... p?catid=90
:)
BelAir_500
Mountainbiker
Berichten: 1142
Lid geworden op: za 02 dec 2006 21:31
Rijdt met: Scott scale 910 2013
Contacteer:

Bericht door BelAir_500 »

ik vroeg mij zo af

als je met een vork voor een lange tijd (bvb 6maand) niet rijdt

zou dat kwaad kunnen of moet je ze meschien best eerst op onderhoud stuuren ?
Gebruikersavatar
TsX
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 04 jan 2009 01:15
Rijdt met: Trek 6300 Pearl white/Gloss black 2009 + XTR mods. / Urban jungleBike: Matzwarte Wheeler met STX RC

Bericht door TsX »

op 6maand gaan de rubbertjes niet verduren hoor ;)
of ze moesten ze bewust van zo een slechte kwaliteit maken...
Plaats reactie