Mountainbikers en paarden

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
amazone2
Mountainbiker
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 05 mar 2008 18:25
Rijdt met: Shatar

Bericht door amazone2 »

Lijkt me sowieso het veiligste want af en toe valt daar vanachter wel eens iets uit
... en van het schrikken krijgen ze diarree!! ;)
Maar ruiters klagen ook als ze over een pad gaan waar net een toertocht geweest is en het pad ook compleet om zeep is. En eerlijk gezegd zijn de boswerkzaamheden in Herselt toch nog veel erger dan die hoefsporen
Wij klagen helemaal niet over de mountainbikers. Wij vinden dat jullie de wegen effen rijden.
Maar het zijn inderdaad niet de paarden, die de wegen kapot rijden. Het probleem ontstaat als er machines, tractoren, 4x4 enz de wegen kapot rijden. Dan krijg je modderplekken en daar zie je dan inderdaad onze sporen in. Als er in je gemeente wegen kapot zijn door boswerkzaamheden best eens met het gemeentebestuur gaan praten. Vaak zijn ze niet op de hoogte van de problemen en zijn ze wel bereid de wegen te herstellen. Dat is hier in Waasmunster toch gebleken.
jakke2k
Mountainbiker
Berichten: 298
Lid geworden op: ma 07 nov 2005 21:40
Rijdt met: Specialized Rockhopper

Bericht door jakke2k »

Duffman schreef:
jakke2k schreef:Verder is het een kwestie van genoeg afstand te houden (zowel achter als naast de paarden), de ruiter even verwittigen als je wil in halen en hoffelijk zijn.
Lijkt me sowieso het veiligste want af en toe valt daar vanachter wel eens iets uit :wink:
Je zou ervan versteld staan wat voor een gekken er op de baan of bospad zijn. Uit eerste hand vernomen:
- mtb'ers die liefst zo'n welriekend hoopje op hun stuur zouden krijgen en ook als dusdanig kort achter de paarden rijden en blijven rijden (in de "dode hoek' van deze dieren)
- auto's die tegen +70km/h een ruiter passeren op geen 10cm van de stijgbeugel
- ... .
Andersom heb ik ook al wel meegemaakt hoor: ruiters die groepen mensen in gallop tegemoed komen enzo.

Maar je hebt gekken in elke sectie van de maatschappij. Beetje opletten met elkaar en een beetje verdraagzaam wezen en dat lukt allemaal wel.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Bericht door Christ D. »

Zéér interessant topic dit. Ik hou mij ook altijd in als ik paarden nader,van voor of langsachter.Meestal wordt dit met een "merci" of een goeiendag" beantwoord.Maar ik heb toch ook al eens aan de kant moeten springen voor een ruiter die aan kwam gestormd en niet inhield,ik was héél snel aan de kant.Toen heb ik mij toch efkes laten horen,maar geen reactie.
Aan de andere kant zal het zeker al voorgevallen zijn zeker dat een "mtbjer" ook niet wijkt?
Soit,er moetrespect komen van alle kanten:Wandelaars,fietsers,ruiters,honden(alléz,tbaaske hé) of er zal een tijd komen dat er nergens nog mag gereden,gewandelt,geruiterd? worden.
Gebruikersavatar
Christ D.
Mountainbiker
Berichten: 1617
Lid geworden op: zo 15 mei 2005 11:18
Rijdt met: Stalen rossen.
Contacteer:

Bericht door Christ D. »

Ps:Tof dat een ruiter de moeite neemt om een misverstand uit de weg te ruimen.Dat spreekt van respect en verdient respect, =D> =D> =D> =D>
Chazal
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 22 dec 2008 12:58
Rijdt met: t ja mijn paard.

Bikers en paarden

Bericht door Chazal »

Hoi bikers. Ben wel een ruiter maar het vergelijk is enkel dat we een milieuvriendelijke en energiebewuste sport beoefenen.Graag wilde ik hier echter een vraagje placeren.... AUB bikers ... als je achter een ruiter aan komt hoest ,bel ,praat verwittig aub . Het is het veiigste voor beiden. Geloof me... het paard zal niet zo erg verschieten van een stem als van een stille en te voorzichtige biker die langs achter komt .Waarom wilde ik dit zeggen , awel omdat ik het weer eens aan de hand heb gehad.Achteraankomende stille biker , ikke met een nog jong paard , paard dat verschiet , springt weg , resultaat ik zit met een scheur in de lies en een geknapte ader. Navel , lies , klokkenspel , klepeltje allee alles blauw zeg maar zwart. :oops: Heren bikers , moest je me onder de douche zien staan.... ik ben er zeker van dat jullie me begrijpen en volgende keer zeker de ruiter zullen verwittigen.Mannen ,maar ook de dames aub men zegge het verder aub.... verwittigen ....graag AUB.
Tot zo ver mijn verhaaltje en vraag. Bedankt alvast en veel bikeplezier en denk telkens je eens wat hard op je zadel terecht komt eens aan deze ruiter :lol:
Gebruikersavatar
Duffman
Mountainbiker
Berichten: 914
Lid geworden op: zo 19 aug 2007 11:41
Rijdt met: Giant Boulder (zwart)

Re: Bikers en paarden

Bericht door Duffman »

Chazal schreef:Hoi bikers. Ben wel een ruiter maar het vergelijk is enkel dat we een milieuvriendelijke en energiebewuste sport beoefenen.Graag wilde ik hier echter een vraagje placeren.... AUB bikers ... als je achter een ruiter aan komt hoest ,bel ,praat verwittig aub . Het is het veiigste voor beiden. Geloof me... het paard zal niet zo erg verschieten van een stem als van een stille en te voorzichtige biker die langs achter komt .Waarom wilde ik dit zeggen , awel omdat ik het weer eens aan de hand heb gehad.Achteraankomende stille biker , ikke met een nog jong paard , paard dat verschiet , springt weg , resultaat ik zit met een scheur in de lies en een geknapte ader. Navel , lies , klokkenspel , klepeltje allee alles blauw zeg maar zwart. :oops: Heren bikers , moest je me onder de douche zien staan.... ik ben er zeker van dat jullie me begrijpen en volgende keer zeker de ruiter zullen verwittigen.Mannen ,maar ook de dames aub men zegge het verder aub.... verwittigen ....graag AUB.
Tot zo ver mijn verhaaltje en vraag. Bedankt alvast en veel bikeplezier en denk telkens je eens wat hard op je zadel terecht komt eens aan deze ruiter :lol:
Dat hoeft niet echt hoor, we geloven je op je woord :wink:
Bedankt voor de raad en veel beterschap!
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

Hier ook komen we ruiters tegen, in alle bossen (op de mijn terril ook)...er zijn heel veel kilometers aangelegde paden waar ruiters hun hobby mogen uitoefenen. Als je bvb aan het oud station van Eisden richting As gaat volgen, aan de rechterkant van het spoor staat dat "ruiters en mountainbikers zich alleen mogen begeven op de voor hen aangegeven paden"....mooi mooi, alleen is er geen borden voor ons, alleen de wandelroute en de ruiters route zijn uitgestippeld, mais ons s'en fout zoals de Walen het zeggen, niks van aantrekken. Even on-topic nu: tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden met stoere ruiters en mooie amazones :-D
...over paarden poep gesproken, en zeker als het regent of geregend heeft, word de modder met mest vermengd, en onze drinkbus wordt dan mooi besmeurd met zo een mengeling (een camelback is hiervoor een oplossing).
Tweede: vergeet nooit dat Tetanus door paarden en anderen gras eters wordt veroorzaakt. Ze dragen in hun darmen de bacterie die Tetanus kan veroorzaken, zonder dat ze zelfs daar last van hebben. De uitwerpselen op zich en de bacterie op zich niet de schuldig zijn maar de toxine ervan (kan jaren in de grond sluimeren)...de oplossing: gewoon bij de huisdokter gaan en de inenting laten zetten (in principe is dit van jongs af aan gedaan, maar vergeet dit niet op de 10 jaren te herhalen)...zaterdag heeft een lieve verpleegster me in de rechter bovenarm Het spuitje gezet.
Gisteren en vandaag ben ik zo slap als een vod, zeker na de 75 km van gisteren (kan een paar dagen blijven, zo een beetje griep symptomen 8-[


Als maar niet de Varkens griep is #-o

Dusse, ruiters en paarden en mountainbikers delen in de zelfde sh...t :-D
valepijn
Mountainbiker
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 01 mei 2009 13:35
Rijdt met: flanders

Bericht door valepijn »

Ik heb vroeger te paard gereden en heb nu mijn gading gevonden met mountainbiken, vooral omdat ik een keuze moest maken wegens tijdgebrek :(
Ik vind ook dat er mensen zijn die zich totaal niet bewust zijn dat paarden dieren zijn en blijven, hoe tam ze ook zijn. Het is zaak om te zorgen dat je ze niet doet verschieten want als ze echt verschieten mag je nog zo een goed ruiter zijn, je kan de eerste reactie niet tegenhouden en dan is het soms al te laat. Als je een paard tegenkomt, vertraag dan en zorg dat voor je voorbijgaat of kruist de ruiter weet dat je er aan komt. Voorts moet je zorgen dat op het moment dat je er juist voor en naast komt dat je geen bruuske bewegingen of lawaai maakt, en dat geldt niet alleen met de fiets, met een auto gelden deze regels evengoed.
En nog een weetje voor de geïnteresseerden, als je pal voor een paard gaat staan ziet die je 2 keer zo groot als van de zijkant waardoor hij dus in paniek kan geraken
Gebruikersavatar
vliegende hollander
Mountainbiker
Berichten: 84
Lid geworden op: ma 02 feb 2009 12:12
Rijdt met: bmc team elite 2012, wilier oro puro

Bericht door vliegende hollander »

k'heb geen probleem met ruiters, feit is wel; paarden ploegen de grond om met hun hoefen #-o , mountainbikers maken de grond egaal met hun dikken banden! =D> . na een toertocht heb je achteraf altijd van die mooi plat gereden singletracks. Als er een horde paarden overheen komt is het net een omgeploegde akker! Ach ja, zo is er altijd wel iets he! :-?
Gebruikersavatar
blackie
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: za 05 dec 2009 10:26
Rijdt met: Giant 27,5plus en Pyga oneten29

Bericht door blackie »

amazone2 schreef:Het doet plezier te merken dat er zoveel mountainbikers zijn, die geen problemen met de ruiters hebben.
Hopelijk leidt deze tread tot meer begrip .
Nu nog hetzelfde voor de endurorijders :wink: Maarja, die zullen nooit niets mogen alhier :evil:

Nochtans heel eenvoudig: respect voor elkaar hebben.
Plaats reactie