vaste routes in de oost kantons

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
ikkel
Mountainbiker
Berichten: 608
Lid geworden op: ma 26 jun 2006 21:55
Rijdt met: minerva hurricane, merida mission-2000d

Bericht door ikkel »

ben dit weekend in robertville, butgenbach, malmedy gaan rijden ( 43km) en de boel lag er vettig bij in het bos maar op de rotsachtige ondergrond is het geen probleem.
zeer toffe omgeving en de moeite om tot daar te gaan om te rijden want daar kan men pas echt mountainbiken
ClassicDriver
Mountainbiker
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 04 dec 2005 17:41
Rijdt met: Specialized Stumpjumper comp

Bericht door ClassicDriver »

Vandaag in Schönberg geweest.

Eerst had ik route 3 gereden. Begin was veel belovend. Dadelijk door een klein beekje en dan een licht technisch klimmetje. Eénmaal boven waren het constant rijden over brede wegen door de bossen. Meestal waren deze wegen wel onverhard. Lange stukken dat je nergens een pijltje ziet en dan begin ik te twijfelen. Maar had toch vrij vlug door dat de bepijling voor 99% in orde was. Gewoon af en toe het arendsoog erbij halen.
Men rijdt constant door een glooiend landschap. Na dikweg +/- 20km. Eindelijk een mooie iets uitdagende afdaling.
Hierna een stukje cruisen over de tarmac.
Dan een prachtige lange klim. Constant 7 tot 10% met een uitschieter van 16%. Echt lang stukje. Helaas niet al te technisch. Toen weer door glooiende landschappen. Waarbij ik ineens op een stuk kom waar route 1 omgekeerd voorbij komt. Ik hier op ingepikt. Dadelijk een prachtige technische afdaling gevolgd door een korte bult van 20%.
Hierna rijden we blijkbaar terug naar de mooie afdaling van route 3. Dus hier moest ik nu aan op.
Eenmaal boven nog een stukje door het bos. Dan opeens langs een weide. Awel dit paadje vond ik toch wel een schande. Het struikgewas stond hoger als mijn stuur. En ik vind dit dus niet plezant.
Hierna terug naar een knooppunt over de macadam tegen 60 peruur en hier ben ik waarschijnlijk een plaatje gemist. En kwam ik dus op een bekende plaats. Toen maar besloten om de technische afdaling van route 1 als klim te gebruiken. Eenmaal boven gewoon terug het parkours gevolgd naar schonberg.
Waarbij weer een klein beekje wordt overgestoken.

Conclusie: Bepijling lijkt mij wel in orde. Alleeen staan er soms plaatjes op route 1 van route 3. En volgens mij zijn deze 2 routes in beide richtingen te rijden. En dat maakt het verwarrend.
Misschien niet al te technisch maar voor wat hm te maken is dit wel ideaal vond ik.
Maar ik blijf erbij, de oostkantons hebben veel te bieden.
45km met 900hms (gemeten met vdo mc1+)
Gebruikersavatar
micro-be
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 19 jul 2006 10:46
Rijdt met: een upgrade van een goedkoop kotje, maar het rijd

Bericht door micro-be »

anyway, de leute ! laat alleszins eens weten hoe je het ginder stelt... ikzelf ga binnen enkele weken voor een weekje naar regio bouillon, mét vélo uiteraard... 'ns zien wat er daar te biken valt
We zijn terug van Longfaye, net buiten Malmedy en juist voor Ovifat.

Rodenbach als je dit leest dit is echt de max.
Ik heb me dus een Mtb box aangeschaft en de prijs was 13€.

We hebben dus 2X dezelfde route gereden, omdat we de eerste maal niet verder geraakt zijn dan een 4 tal km, Mijn collega, lag liever laag bij de grond dan hoog in het zadel, resultaat 3 hechtingen, een serieuze schaafwonde, en veel bloed. Enkele dagen latere toen alles wat beter ging, Alla Vinokourov terug de route gereden en Oooooooh wat was dat genieten zeg.

De regen viel met bakken uit de lucht, maar niks kon ons deren, riviertjes, rotsen, boomstronken, en voor de rest massa water hielden ons niet tegen.
Ik zei het al Ik heb de mbt box gekocht ik ga de kaartjes allemaal plastificeren, en weg zijn we, we zouden misschien binnen enkele weken al terug gaan.

Voor mij was dat uitleven eerste klasse.
Of het snel ging?, who cares het was zalig
Verzetje
Mountainbiker
Berichten: 417
Lid geworden op: za 20 jan 2007 00:54
Rijdt met: Cotic Soul and Roadrat, tuned by ts bikes

Bericht door Verzetje »

Ben ook van zin om eens een paar dagen naar malmedy te trekken. Maar heb toch een paar vraagjes.

Hoe technisch zijn die routes?

Wat is het verschil tussen de kaarten die ze opsturen aan 8€ en de mtb-box aan 13€?

Iemand ervaring met de jeugdherberg in malmedy? Fietsstalling?
Ief
Mountainbiker
Berichten: 362
Lid geworden op: zo 13 nov 2005 14:26
Rijdt met: CUBE reaction GTC SL

Bericht door Ief »

micro-be schreef:Deze zomer gaan we een week naar ovifat, we hebben ondertussen een 2tal route's uitgezocht die ons wel iets leken, maar we hadden graag de mening van mensen die ze misschien al een hebben gereden.

Let wel wij zijn absoluut geen profs op bike gebied, maar we hebben er enorm veel lol aan. de eerste route is om op het gemak af te werken, maar ik had graag geweten of dit een leuke route is, en we nemen ze erbij omdat het veel dalen is en veel onverhard
http://www.eastbelgium.com/mountainbike/nl/bm.php

En de andere route lijkt me iets zwaarder, maar denk dat het nog wel haalbaar is voor de middenmoot biker.Hier gaat het over De steengroeve van de Warche
http://www.eastbelgium.com/mountainbike/nl/malmedy.php

Mochten er heren of dames zijn die al 1 of 2 van deze routes gereden hebben laat het weten aub.

Thanks
wij hebben dit jaar in april een huisje in XhoFFaix gehuurd. en dat huisje lag net naast twee routes van Malmedy ;). wij hebben de de route van 20km en 40km gedaan. de 20 was heel fijn (net zoals Rodenbach al zij) om te rijden wel wat kort maar goed, de 40km was een pak minder intresant vanwege te veel asvald.

nu willen wij volgend jaar ook in april ergens in de ardennen gaan biken en wow of tewel terug aan de kanten van Ovifat of in Ondenval een huisje te zoeken.....maar heb ook al gezien dat in Burg Reuland een mooie route is van 45km. we zijn dus nog aan het twijfelen.
Gebruikersavatar
garde
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 09 nov 2007 18:08
Rijdt met: BULLS

Schönberg

Bericht door garde »

Vorig weekend gaan rijden was leuk maar wel koud -4°C route 3 gereden :-D mooi uitzicht met de besneeuwde landschappen.
Gebruikersavatar
st-aladin
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: do 08 nov 2007 22:22
Rijdt met: Cannondale Rush 3 Carbon si (2007) --- Cannondale F400 (2004)

Bericht door st-aladin »

Ik ga donderdag biken in de oostkantons. Nabij ondenval en montenau. ik ga daar die rode route nemen waarschijnlijk.
Enig idee hoe het er gaat bijliggen dezer dagen? Ne grote modderpoel?
Per ongeluk deze route niet opgenomen op GPS ?
Stede
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: za 13 dec 2008 10:26
Rijdt met: Bulls Copperhead 3

Kaarten

Bericht door Stede »

Heeft er toevallig iemand kaarten van de routes rond bütchenbach op zijn PC staan.
We zijn volgende week met enkele vrienden in de streek en willen ook proberen om enkele kilometerkes te MTB.
Of kan je deze tochten tegenwoordig zonder kaart doen?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
spooky
Mountainbiker
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 16:49
Rijdt met: Specialized epic expert & Specialized Koersmachien

Bericht door spooky »

Begin februari gaan we met 9 koppels een weekend naar Robertville. Een groot aantal van de mannen zijn mtb'ers, dus zouden wij onze bikes willen mee pakken. Het zijn niet echt allemaal héél goei bikers, dus niet té zwaar best.
Ik heb gezien dat er wel routes zijn in de buurt.
Tips? vertrekplaatsen? ...

Alvast zeer bedankt!
lowie
Mountainbiker
Berichten: 1674
Lid geworden op: di 22 feb 2005 09:56
Rijdt met: best of both worlds

Bericht door lowie »

Je kan de kaart ook KOPEN : voor een groepje mtb-ers kan € 8 voor de kaart van het mtb-netwerk van de Oostkantons toch geen probleem zijn. Bovendien kan je een voorstel van routes gratis verkrijgen bij de toeristische diensten.
Zie :
http://www.eastbelgium.com/mountainbike/nl/home.php

Voor echt uitdagende tochten kan je beter de TT's en marathons in de omgeving tijdens de zomermaanden komen meefietsen (Jalhay, Hockai, Malmédy, Waimes, Stavelot,... . Pas dan ontdek je de ongelooflijke mogelijkheden van dit mtb-paradijs. Of zelf op exploratie gaan, maar dan is voorkennis van de streek niet overbodig :wink:
Plaats reactie