hoe mtb onderhouden

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
feyenandy
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 05 nov 2008 11:46
Rijdt met: cube reaction 29 pro

hoe mtb onderhouden

Bericht door feyenandy »

Ik ben een beginnende biker. En had graag eens geweten hoe de meesten hun bike onderhouden. En een paar nuttige tips en of richtlijken. Zal eens zeggen wat ik meestal doen. Is men fiets op en steun plaatsen dan hem ees afspoelen met tuinslang. Dan met warm water en zeep erin met een borstel alles zo goed mogelijk reinigen dan met droge vod ketting afdrogen en de andere onderelen. Dan ketting weer invetten. Nu heb ik wel paar problemen zoals voortse versnelling hoe kuis je da neem je der uw perdalen af ofzo? Is dit een goede methode of niet? Alsook wil ik eens weten om de hoeveel tijd en of km jullie fiets naar een hersteller doet om eens de tandwielen volledig opnieuw te herinvetten

Mvg Andy
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

om eens de tandwielen volledig opnieuw te herinvetten
Uw tandwielen mogen niet ingevet worden! Regelmatig uw ketting smeren is voldoende. Ook niet vergeten van de derailleurwieltjes af en toe te smeren.
feyenandy
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 05 nov 2008 11:46
Rijdt met: cube reaction 29 pro

Bericht door feyenandy »

Vind het echt wel heel jammer dat hier niemand zen mening en zen methode opgeeft.Er zijn nochtans genoeg mensen die het topic bekeken hebt of moest ik dit in de beginnershoek geplaatst hebben

Grts
Gebruikersavatar
forza_inja
Mountainbiker
Berichten: 762
Lid geworden op: ma 19 dec 2005 21:12
Rijdt met: niner / niner / planet X

Bericht door forza_inja »

feyenandy schreef:Vind het echt wel heel jammer dat hier niemand zen mening en zen methode opgeeft.Er zijn nochtans genoeg mensen die het topic bekeken hebt of moest ik dit in de beginnershoek geplaatst hebben

Grts
waarschijnlijk omdat er al pagina's vol over zijn neergeschreven. Via de zoekfunctie zult ge hierover wel het een en het ander vinden.
Gebruikersavatar
Tom_xt
Mountainbiker
Berichten: 779
Lid geworden op: za 30 aug 2008 10:09
Rijdt met: een zwart met witte

Bericht door Tom_xt »

bike kuisen op de manier je zelf wilt, maakt niet veel uit.
Jouw methode lijkt me goed.

ketting neem ik af met mijn missing link (heb je geen kettingpons nodig) en gaat in sopje van dreft + water.
Mooi laten drogen of met compressor afspuiten, eventueel een antiroestmiddel op en mooi weer invetten.

afhankelijk van hoe vuil de bike was de kabels wat inoliën.

Naar een fietshersteller gaan doe ik niet ( = nooit), tenzij voor parts afzonderlijk te kopen.
Gebruikersavatar
IPPE
Mountainbiker
Berichten: 1013
Lid geworden op: za 17 mei 2008 22:42
Rijdt met: TURNER 5SPOT & RFX

Bericht door IPPE »

Eerst afspuiten met de tuinslang.Daarna met een reinigingsmachientje en DREFT de ketting proper maken.Met een schuurborstel en DREFT de casette ,tandwielen,velgen en banden onder handen nemen.Nu met warm water en DREFT(of wat dacht je) de fiets kuisen en daarna afspoelen en afdrogen.De fiets een tijdje op zijn achterwiel zetten om het water eruit te laten lopen of bij een fully onderaan het frame het vijsje eruit draaien.De ketting afdrogen of nog beter droogblazen met compressor en smeren.Trapas lagers moeten op regelmatige tijd gereinigd worden,wanneer dat is hangt af van modderritten(dit geldt eigenlijk voor ALLE lagers).Bedenk wel liever een keer meer dan net iets te laat.Ik gebruik 2 kettingen die ik na elke rit onderling verwissel en zo kan ik zonder problemen een volledig jaar met dezelfde casette en tandwielen rijden zonder chainsuck.
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Vind het echt wel heel jammer dat hier niemand zen mening en zen methode opgeeft.Er zijn nochtans genoeg mensen die het topic bekeken hebt of moest ik dit in de beginnershoek geplaatst hebben
Ge zit wel in het juiste forum, maar er is hier al heel wat over geschreven. Misschien dat de meesten daarom denken: Zoeken

Mijn methode:
- Met spons en 2 borstels, 1 redelijk brede en 1 spitse borstel voor die moeilijke plaatsen.
- Een gewone spriet met een niet te brede straal op de normale waterleiding druk.
- Een emmer met auto-shampoo en soms een spuitbus motorreiniger (wateroplosbaar) als de smurrie er anders echt niet afgaat.

Meestal haal ik mijn ketting eraf, dan kan je beter aan de cassette en derailleur komen, word ze met een vod grondig proper gewreven en terug gesmeerd.
Behalve als het zo'n vettige modderrit geweest is dat er toch geen drupje olie meer in de ketting zit, dan krijgt ze ook een behandeling met de waterstraal en auto-shampoo. Nadien word ze met perslucht gedroogd en natuurlijk terug gesmeerd.
Als de ketting helemaal aangeladen is met olie/zand smurrie, of als ze blijft kraken, gaat de ketting in een bakje met petrolium voor een grondige beurt.

Eerst spuit ik zoveel mogelijk af met de spriet, dat kan wel even duren omdat de modder eerst moet losweken en ik niet graag de modder als schuurpapier op mijne lak gebruik.
Niet rechtstreeks op draaipunten en dichtingen spuiten (trapas, wiellagers vorkdichtingen enz.).
Dan zoveel mogelijk met spons en auto-shampoo reinigen.
Borstels alleen gebruiken als het niet anders kan, omdat deze na verloop van tijd krassen achterlaten op zwakke plekken (stickers e.d.).
Waar ik de borstels dan wel gebruik: tussen de patten, rond de wielassen, rond de trapas, voor de pedalen, de cassette, de derailleurs en v-brakes.
Fiets afdrogen met zeemvel.

Als de fiets droog is (den dag nadien meestal) spuit ik nog wat Brunox Deo op de vork dichtingen en doe ik een druppeltje olie op de draaipunten van de derailleur-wieltjes en als ik veel tijd en goesting heb op alle scharnierpuntjes van de derailleurs.
Ook af en toe de buitenkabels uit hun houders haken en zo de kabels reinigen en terug een beetje smeren met Teflon-olie.

Als ze proper zijn spuit ik m'n pedalen soms eens in met siliconen-spray. Het klikmechanisme werkt dan even weer als nieuw en het duurt wat langer eer de modder aan de pedalen blijft kleven.
Plus, de dichtingen van de pedalen worden een beetje beschermt en gesmeerd.
Siliconen-spray en -vet is namelijk een goed smeermiddel o.a. bij rubber-op-metaal en kunstof-op-metaal. Teflon-spray trouwens ook.
Siliconen-spray is trouwens ook geschikt als kunstof- en lak'vernieuwer'.
Als ik de dof geworden kunstof onderdelen op m'n trial motor inspuit en een beetje oppoets met een doek, zien de kleuren er voor een tijdje weer veel frisser uit.

En als ik niet zoveel tijd heb, spuit ik mijne mountainbike na een toertocht ter plaatse met den hogedruk af, trek thuis de ketting door een vod, doe er wat verse olie op en klaar is kees :wink:

Mijn gedacht over WD40: sinds ik gemerkt heb dat WD40 de aanslagrubber van m'n Shimano derailleur een beetje aantast, hij zwelt namelijk een beetje op, (laat de grappen maar komen) gebruik ik het alleen nog om een piepende scharnier in huis of een stroeve sluiting van mijne remork te smeren. Of voor een schup of ander tuingereedschap tegen roest te beschermen.
Omdat WD40 olie oplost, vind ik het ook geen goed idee om het op de ketting te spuiten, voor dat men de ketting met andere smeermidelen inspuit. Andere roestoplossers trouwens ook niet, omdat men niet weet hoe die met kettingolie reageren. Of ge moet de ketting na de behandeling met WD40/roestoplosser eerst goed ontvetten.


Ik heb gemerkt dat er, terwijl ik dit aan het typen was, er nog andere gereageerd hebben. Sorry als ik in herhaling val.
Laatst gewijzigd door Guy S. op ma 17 nov 2008 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gf biker
Mountainbiker
Berichten: 2939
Lid geworden op: ma 07 jul 2003 21:46

Bericht door Gf biker »

Onderhoud kabels

Onderhoud Ketting

Zo doe ik het, er gaat nu waarschijnlijk weer een hoop commentaar komen op het gebruik van de hogedruk reiniger. #-o
Gebruikersavatar
Guy S.
Mountainbiker
Berichten: 1441
Lid geworden op: do 03 mei 2007 21:39
Rijdt met: Eene met overal vering en nen harde
Contacteer:

Bericht door Guy S. »

Trapas lagers moeten op regelmatige tijd gereinigd worden,wanneer dat is hangt af van modderritten(dit geldt eigenlijk voor ALLE lagers).
Dat klopt eigenlijk niet.
Veel lagers in de huidige fietsen zijn gesloten lagers met levensduur smering. (worden ook wel cartridge lagers of industrie lagers of ook gewoon kogellagers genoemd)
Deze worden gebruikt in trapassen, wielen, linksystemen van de achterbrug, derailleurwieltjes enz.
Dit type lager is ontwikkeld om het onderhoud en de montagetijd te minimaliseren en dus de onderhoudskosten te beperken.
Ze zijn meestal herkenbaar aan de rubbere, geïtegreerde afdichtingsplaatjes aan beide kanten van het lager.
Zoals al vermeld, is dit lager voorzien van voldoende vet voor de levensduur van het lager. Is het lager defekt, bijvoorbeeld het vet is er na verloop van tijd toch uit geraakt of het lager loopt stroef, word het lager normaal gezien gewoon vervangen door een nieuw.
Maar... je kan natuurlijk wel het lager (zeer voorzichtig) openprutsen en meer vet aanbrengen of vervuild vet vervangen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Demonteerbare hoekkontaktlagers, zoals Shimano er gebruikt voor z'n wiellagers, kunnen (en moeten eigelijk)natuurlijk veel beter onderhouden worden. Dat hangt natuurlijk ook af van het soort dichting dat gebruikt word om het lager af te schermen. (simpele ringetjes bij de non series zijn natuurlijk niet zo goed als de dubbele rubberen afdichting van bijvoorbeeld XT naven).

Wat ik eigelijk wil zeggen is, dat uitspraken zoals: 'dat geld voor alle lagers' en 'ik gebruik altijd een hogedrukreiniger' slecht advies is. De remedie moet in verhouding staan tot de kwaal.
er gaat nu waarschijnlijk weer een hoop commentaar komen
Als dat nog niet mag... :wink:
feyenandy
Mountainbiker
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 05 nov 2008 11:46
Rijdt met: cube reaction 29 pro

Bericht door feyenandy »

Alvast hartelijk bedankt voor de meerdere reacties nu weet ik het een beetje. Ik heb dit weekend het volgende probleem gehad vrijdag avond nachtritje gedaan van torhout. zaterdag de bike volgens mij grondig gekuist. En dan zondagmorgen terug de rit in torhout. Nu had ik na een tijdje het volgende probleem telkens ik veel kracht wou plaatsen om het slijk te geraken of om omhgoog te rijden blokkeerde men ketting met de nodige frustatie erbij natuurlijk. Als ik dan gewoon trapte op de weg aan een hoger tempo merkte ik niks ook de versnellingen kon ik nog goed verleggen. Zou dit komen omdat hij slecht gekuisd was of dat er alreeds teveel vuil in was of kan dit andere technische oorzaken hebben?

Mvg Andy
Plaats reactie