Ice Wax?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

jerom schreef:Je kan altijd een betere manier uitdenken maar wat ik hierboven beschreven heb is zowel snel als effectief.

Bovendien, ik verander na 5 ritten telkens mijn ketting : ik heb drie kettingen per bike die ik in een beurtrol afwissel. Op die manier hoop ik ook mijn kamwielen en cassette langer te kunnen gebruiken.
En hoe kuis je de ketting dan?
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Captain Haddock schreef:
jerom schreef:Je kan altijd een betere manier uitdenken maar wat ik hierboven beschreven heb is zowel snel als effectief.

Bovendien, ik verander na 5 ritten telkens mijn ketting : ik heb drie kettingen per bike die ik in een beurtrol afwissel. Op die manier hoop ik ook mijn kamwielen en cassette langer te kunnen gebruiken.
En hoe kuis je de ketting dan?
Als de Captain eens de moeite zou doen om op pagina 1 van deze topic na te lezen hoe Jerom dat doet, dan zouden er weer 2 posts minder geweest zijn. =P~
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Mr Kärcher op de ketting, jaja, in alle richtingen, zorgen dat al het vuil eraf is. Dan blijft de fiets enkele dagen drogen aan de haak in de verwarmde garage en dan gaat er een beetje teflon op door de ketting door een doek met teflonolie te halen.
De dag voor de TT White Lightning Race Day erop en ik heb nog geen piepende geluiden gehoord van de winter. En we hebben toch al heel wat modder te verwerken gekregen he ?
Werkt prima voor mij. Die White Lightning staat bij Bike Discount voor 5.90 € per flesje. Bij de gemiddelde fietsboer betaal je snel 9 a 11 €.
Jentek
Mountainbiker
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 21 dec 2003 01:15

Bericht door Jentek »

kamikaze schreef:Mr Kärcher op de ketting, jaja, in alle richtingen, zorgen dat al het vuil eraf is. Dan blijft de fiets enkele dagen drogen aan de haak in de verwarmde garage en dan gaat er een beetje teflon op door de ketting door een doek met teflonolie te halen.
De dag voor de TT White Lightning Race Day erop en ik heb nog geen piepende geluiden gehoord van de winter. En we hebben toch al heel wat modder te verwerken gekregen he ?
Werkt prima voor mij. Die White Lightning staat bij Bike Discount voor 5.90 € per flesje. Bij de gemiddelde fietsboer betaal je snel 9 a 11 €.
ik heb mijne fiets gisteren afgespoten met tuinslang na modder TT in schaffen, toen spoot ik er voor het eerst van dat teflon spul op... is het normaal dat da een witte brij is?

enkele dagen drogen? bij mij was er al wat roest te bespeuren in de randen van tandwielen na gisteren... die teflon is blijkbaar niet zo effectief tegen roesten dan ketting olie...
Gebruikersavatar
Captain Haddock
Mountainbiker
Berichten: 205
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:19
Rijdt met: Thompson Zeus - xt/lx - Judy XC - Xmax - HS33

Bericht door Captain Haddock »

viper schreef:
Captain Haddock schreef:
jerom schreef:Je kan altijd een betere manier uitdenken maar wat ik hierboven beschreven heb is zowel snel als effectief.

Bovendien, ik verander na 5 ritten telkens mijn ketting : ik heb drie kettingen per bike die ik in een beurtrol afwissel. Op die manier hoop ik ook mijn kamwielen en cassette langer te kunnen gebruiken.
En hoe kuis je de ketting dan?
Als de Captain eens de moeite zou doen om op pagina 1 van deze topic na te lezen hoe Jerom dat doet, dan zouden er weer 2 posts minder geweest zijn. =P~
Viper, mijn excuses.

Jerom, ik wil die kettingen van jou wel ns zien. Om de VIJF tourritten er pas afhalen en dan gewoon met een borstelke, water en dreft proper maken? Ik zou gedacht hebben dat je dat na elke tourrit zou proper maken met dreft en er daarna afhalen om de ketting pas na 5 tourritten te ontvetten, maar blijkbaar doe je dat dus niet. Ik wil wel ns zien hoe je ketting eruit ziet na een paar modderritten. Ik denk da ge een ketting wel moet ontvetten, hoe haal je dan het vuil (die tonnen zand waarover ward nr 3 sprak) van tussen de schakels????? Enfin, bij deze heb ik inderdaad wel een goede onderhoudsmethode ontdekt:

Na elke tourrit gewoon de buitenkant afkuisen/ontvetten. Na pakweg 5 tourritten ketting erafhalen en volledig ontvetten (en goed kloppen/schudden/droog borstelen om het zand eruit te halen, want da's echt waar dat er daar massas zand tss zit = zeer nefast voor levensduur ketting). en blijkbaar moet je de verse smeerolie ook lang laten intrekken, dat wist ik niet. En trouwens, voor het ontvetten is het voldoende een VLUCHTIGE ontvetter te gebruiken om geen restjes meer te hebben tss de schakels die het smeermiddel dan neutraliseert.
Gebruikersavatar
Ward #3
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1

Bericht door Ward #3 »

Captain Haddock schreef:
Na elke tourrit gewoon de buitenkant afkuisen/ontvetten. Na pakweg 5 tourritten ketting erafhalen en volledig ontvetten (en goed kloppen/schudden/droog borstelen om het zand eruit te halen, want da's echt waar dat er daar massas zand tss zit = zeer nefast voor levensduur ketting). en blijkbaar moet je de verse smeerolie ook lang laten intrekken, dat wist ik niet. En trouwens, voor het ontvetten is het voldoende een VLUCHTIGE ontvetter te gebruiken om geen restjes meer te hebben tss de schakels die het smeermiddel dan neutraliseert.
Dat ziet er wel een goede methode uit. Ga ik ook toepassen.
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

Captain Haddock schreef:Jerom, ik wil die kettingen van jou wel ns zien. Om de VIJF tourritten er pas afhalen en dan gewoon met een borstelke, water en dreft proper maken? Ik zou gedacht hebben dat je dat na elke tourrit zou proper maken met dreft
Uw laatste gedacht ("Ik zou gedacht hebben dat je dat na elke tourrit zou proper maken met dreft") was het goede.

Voor alle duidelijkheid : de ganse behandeling doe ik na ELKE toertocht. Wees gerust, mijn ketting/cassette en kamwielen zijn PROPER binnen het half uur na de rit : sinds kort pak ik mijn spullen mee voor meteen na de bike-wash. Staat er teveel volk te wachten aan de bike-wash, dan kuis ik mijn fiets thuis en doe ik ter plaatse alleen de ketting/kamwielen/derailleurs.

Ik heb per fiets 3 kettingen in een beurtsysteem. Om de 5 toertochten monteer ik steeds een andere. De 2 die liggen te wachten worden ingevet en bewaard in een diepvrieszakje met A, B of C erop. In mijn pc hou ik van iedere toertocht enkele notities bij (plaats, datum, afstand, tijd, gemiddelde hartslag/snelheid, aantal trappisten na de rit, ...) en dus ook met welke ketting ik gereden heb.
Op die manier verdeel ik de slijtage zo gelijkmatig mogelijk over de 3 kettingen en probeer ik de levensduur van cassettes en kamwielen te rekken.

Gierig ? Not really : ik geef graag geld uit maar niet aan een stomme ketting of cassette. Nee dan liever aan nieuwe shifters/derailleurs of titanium spulletjes : zadelpen / klem / brake booster / ... . Dingen die de Freude am fahren werkelijk vergroten.
Gebruikersavatar
WT6
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: do 30 jan 2003 15:28
Rijdt met: 2 wielen, een stuur, ge kent dat..

Bericht door WT6 »

Moet wel toegeven dat je daar inderdaad langer mee zal rijden, maar je stopt er na elke toertocht wel een pak tijd in om alles wat je beschrijft, uit te voeren.

Niet iedereen zal zich geroepen voelen om dit te doen, ik in ieder geval niet. Allicht zal je de levensduur verlengen, maar tegen welke prijs ?

Voor- en nadelen natuurlijk, ik ben al tevreden als mijn ketting er terug metaalgrijs uitziet en niet piept na 50 km modderrit. Met de Kärcher en White Lightning lukt dit voorlopig vrij goed, op een makkelijke en snelle manier.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Zal ook nog es effe mijn gedacht zeggen:

Na elke modderrit spuit ik wat Motorex Bike Clean op m'n ketting, buitenkant dus, en laat dat effe werken. Ik spuit dat produkt trouwens op GANS m'n fiets.
Na 5 minuten afspuiten met stadsdruk en nevelstraal. Het frame zet ik dan terug in blinkende toestand met Motorex Bike Shine. laten drogen of eventueel met een droge vod opblinken..SHINE !! =D>

Alles is dan goed proper. het enige wat ik dan nog doe is m'n ketting terug invetten met een druppel Syn Lube per schakel. Ik haal ze hiervoor niet van de fiets af. Ik kuis m'n cassette wel apart met ontvetter of door er met die Bike Clean over te gaan.

Net voor ik vertrek, en enkel als het modderig is, ga ik er nog eens met de teflonspuit over. Effe laten inwerken en een voddeke erover om den overschote eraf te halen.

Nu en dan (om de 1 a 2 weken hangt ervan af) gaat de ketting er volledig af, in de onvetter (een produkt van Morgan Blue) , na een uurke eruit, proper spoelen , drogen en als ze droog is een druppel syn lube per schakel en goed laten intrekken, volgende dag ketting omdraaien en terug een druppel per schakel . Ik vervang mijn ketting als ze meer dan 0.075 mm sleet per schakel heeft. Op die manier kan ik gerust een 2-4000 km met een cassette doen (afhankelijk zomer-winter )

Ice Wax of White Lightning in mijn geval gebruik ik enkel in de zomer in de plaats van de teflon spray. In de zomer rijd ik soms wel een paar ritten zonder m'n ketting te smeren.

Mischien nog even erbij zeggen dat ik in de winter zo'n 250-300 km per week rij, waarvan 80-100 in het terrein, de rest op de weg..
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

kamikaze schreef:Moet wel toegeven dat je daar inderdaad langer mee zal rijden, maar je stopt er na elke toertocht wel een pak tijd in om alles wat je beschrijft, uit te voeren.

Niet iedereen zal zich geroepen voelen om dit te doen, ik in ieder geval niet. Allicht zal je de levensduur verlengen, maar tegen welke prijs ?

Voor- en nadelen natuurlijk, ik ben al tevreden als mijn ketting er terug metaalgrijs uitziet en niet piept na 50 km modderrit. Met de Kärcher en White Lightning lukt dit voorlopig vrij goed, op een makkelijke en snelle manier.
Vind je dit te veel werk ?
Na elke toertocht :
ketting en derailleurs proper maken met een borsteltje en een zeepsopke op basis van dreft - goed droog wrijven - ketting smeren met whatever, er na enkele uren het teveel dat er van buiten op ligt afwrijven en dan wax aanbrengen (wax-en doe ik niet na elke rit).
Is hooguit 5 minuten werk

Om de 5 tochten gooi ik er dan een andere ketting op (met een powerlink duurt dit geen 2 minuten).

Mijn bike spuit ik gewoon af. Opblinken doe ik bij hoge uitzondering. Is minimum 1 uur gespaard na elke modderrit.
Plaats reactie