Ice Wax?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Bobke#77
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 28 dec 2003 22:10
Rijdt met: Scott Comp racing '04 met fox F100x , Suzuki RM125

Ice Wax?

Bericht door Bobke#77 »

Jow,

Sinds 1 maand gebruik ik nu Ice Wax , prima spul maar na ongeveer 50 km begint de ketting het geluid van een ongesmeerde ketting te produceren :-? .

Dus mijn vraag
-Hebben jullie het ook ?
-Hoe moet ik het juist opbrengen ?

Groeten .
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

keep on using it!! Hoe meer ge het gebruikt, hoe beter het zal blijven plakken en hoe minder snel ge het droge ketting effect hebt! En trouwes tt's, die zijn maar gemiddeld 45 km lang :wink: ! Een aanrader is de wax van 'White Lightning', te verkrijgen bij de betere fietsenwinkel (heb het al bij enkele Shimanocenters zien liggen).
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Ice Wax is ook maar goed voor droge omstandigheden, in winterse omstandigheden moet je daar niet mee gaan mountainbiken - één plas en de smering is al weg.
Gebruikersavatar
Bobke#77
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 28 dec 2003 22:10
Rijdt met: Scott Comp racing '04 met fox F100x , Suzuki RM125

Bericht door Bobke#77 »

@ Epic ,

Wat smeer je dan aan je ketting in de wintererse omstandigheden ?
Misschien de Syn lube van Pedro's ?
Gebruikersavatar
Ward #3
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1

Bericht door Ward #3 »

Ice wax smeert volgens mij niet echt, mss enkel als je het gebruikt als op het flesje staat: op de vuile ketting :roll: :-? dat kan toch niet echt schitterend zijn, maar in de zomer doe ik nog een poging.....
Nee van dat echt good old kookvet met grafiet, dat smeert!!
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Bericht door GT »

Of in uw fleske wax een goeie scheut grafiet kappen!!!! Dat ga ik eens proberen, kan enkel maar positief zijn!!
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Re: Ice Wax?

Bericht door jerommeken »

Bobke#77 schreef:Jow,

Sinds 1 maand gebruik ik nu Ice Wax , prima spul maar na ongeveer 50 km begint de ketting het geluid van een ongesmeerde ketting te produceren :-? .
Dat zal wel zijn : wax is geen smeermiddel, je gebruikt het om je ketting te verzegelen zodat er geen vuil/water in de scharniertjes komt.

Bedoeling is om je ketting eerst echt proper te maken met water, dreft en een borsteltje. Vervolgens goed droog wrijven. Daarna ketting smeren met whatever. Smeermiddel (bijvoorbeeld Teflon) enkele uren laten intrekken en dan met een vod het teveel dat er van buiten op ligt afwrijven (trekt alleen maar vuil aan).

Ok, nu mag je de wax aanbrengen. Wedden dat je ketting niet meer ongesmeerd zal klinken na 50KM ?
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

Bobke#77 schreef:@ Epic , Wat smeer je dan aan je ketting in de wintererse omstandigheden ?
Een flacon van een locale fietsboer, werkt verbazend goed maar je moet het wel erg lang laten intrekken - verkrijgbaar in Ename, Oudenaarde.
Gebruikersavatar
Ward #3
Mountainbiker
Berichten: 270
Lid geworden op: do 09 okt 2003 21:50
Rijdt met: Kona King Kahuna RockShox RS-1

Re: Ice Wax?

Bericht door Ward #3 »

jerom schreef: Dat zal wel zijn : wax is geen smeermiddel, je gebruikt het om je ketting te verzegelen zodat er geen vuil/water in de scharniertjes komt.

Bedoeling is om je ketting eerst echt proper te maken met water, dreft en een borsteltje. Vervolgens goed droog wrijven. Daarna ketting smeren met whatever. Smeermiddel (bijvoorbeeld Teflon) enkele uren laten intrekken en dan met een vod het teveel dat er van buiten op ligt afwrijven (trekt alleen maar vuil aan).

Ok, nu mag je de wax aanbrengen. Wedden dat je ketting niet meer ongesmeerd zal klinken na 50KM ?
Ook als je eerst smeert met dat grafietvet?? Dat is wel heel dik en stug...
Gebruikersavatar
GT
Mountainbiker
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 12 feb 2003 20:56
Rijdt met: Thompson Grenada Deore XT 9

Re: Ice Wax?

Bericht door GT »

jerom schreef: Dat zal wel zijn : wax is geen smeermiddel, je gebruikt het om je ketting te verzegelen zodat er geen vuil/water in de scharniertjes komt.

Bedoeling is om je ketting eerst echt proper te maken met water, dreft en een borsteltje. Vervolgens goed droog wrijven. Daarna ketting smeren met whatever. Smeermiddel (bijvoorbeeld Teflon) enkele uren laten intrekken en dan met een vod het teveel dat er van buiten op ligt afwrijven (trekt alleen maar vuil aan).

Ok, nu mag je de wax aanbrengen. Wedden dat je ketting niet meer ongesmeerd zal klinken na 50KM ?
Wedden dat de wax dan ook niet meer op uw ketting blijft hangen ... :roll: Belangrijk bij het aanbrengen van wax is dat je ketting ontvet is, goed ontvet ...
Plaats reactie