Ketting vervangen

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Ketting vervangen

Bericht door Vos in de bossen »

Ik weet het, zoek de "zoekfuncties" zult u zeggen.
Toch dit:
Zondag eventjes na mij eigen start in Kattenbos kom ik een jong gast tegen in het bos, net voor een klim in mulle zand, met zijne fiets naast hem.
Vroeg tegen hem: wat scheelt er?
Ketting over (Shimano 9 speeds). Hij had reeds de pechdienst gebeld, want hij had geen materiaal om het te repareren. Het ging niet over een ouwe geroest ketting.
Nu mijn vraag: Om de hoeveel km word de ketting best gewisseld?
Tot de laatste snik gebruiken is zeker niet goed voor de tandwielen heb ik hier gelezen.
PS: ik heb bijna 2700 km.
Gebruikersavatar
ditCh
Mountainbiker
Berichten: 329
Lid geworden op: di 22 apr 2008 19:20
Rijdt met: Cannondale Flash Alloy 29'er 1 • On-One Inbred 26"

Bericht door ditCh »

Ik rijd met 2 kettingen die ik na elke rit wissel, zo kan ik langer doen met mijn cassette / tandwielen. Echter nog niet op het punt gekomen dat iets aan vervanging toe is ( behalve mijn derailleurkabels ).
Gebruikersavatar
Herder Scubaluc
Kerstman
Berichten: 825
Lid geworden op: za 06 aug 2005 13:42
Rijdt met: Iene mee twie wiele + Cannondale Rush Carbon 2
Contacteer:

Bericht door Herder Scubaluc »

Ik wissel mijn kettingen om de 2 à 3 ritten en koop gemiddeld om de 4000 km nieuwe kettingen (2stuks XTR) onder het motto "beter te vroeg dan te laat"
Gebruikersavatar
nebraz
Mountainbiker
Berichten: 1797
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
Contacteer:

Bericht door nebraz »

Er bestaan verschillende tools om te meten hoeveel rek er op uw ketting zit.

Persoonlijk doe ik het zo.
Ik leg de ketting vooraan op het grootste blad en trek hem vooraan van het tandwiel weg. Zo zie je ook hoeveel rek erop zit.
Als ik daar dan meer dan een cm speel op heb gooi ik hem weg.
Kettingbreuk komt ook niet altijd voor bij oude (lees: versleten) kettingen. Een nieuwe kan ook breken.
Gebruikersavatar
ditCh
Mountainbiker
Berichten: 329
Lid geworden op: di 22 apr 2008 19:20
Rijdt met: Cannondale Flash Alloy 29'er 1 • On-One Inbred 26"

Bericht door ditCh »

nebraz M/30j. schreef: Kettingbreuk komt ook niet altijd voor bij oude (lees: versleten) kettingen. Een nieuwe kan ook breken.
Inderdaad ;) De ketting die op mijn nieuwe bike zat is na 100 Km al gebroken ( vast doordat ik nog niet goed kan schakelen ).
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

scubaluc schreef:Ik wissel mijn kettingen om de 2 à 3 ritten en koop gemiddeld om de 4000 km nieuwe kettingen (2stuks XTR) onder het motto "beter te vroeg dan te laat"
Zo dacht ik het ook....en merçi allemaal voor de goede raad :wink:
Herder, is de rit Ronse/Markedaal haalbaar voor n'en ouwe rat zoals den deze ??? Ik vind de streek daar heel mooi. Zou graag een keer ernaar toe rijden op een zondag.

Enne Scubaluc, ook duiker zo te lezen :-)
Ik ben **** bij VVW
En gij ???
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

nebraz M/30j. schreef:Er bestaan verschillende tools om te meten hoeveel rek er op uw ketting zit.

Persoonlijk doe ik het zo.
Ik leg de ketting vooraan op het grootste blad en trek hem vooraan van het tandwiel weg. Zo zie je ook hoeveel rek erop zit.
Als ik daar dan meer dan een cm speel op heb gooi ik hem weg.
Kettingbreuk komt ook niet altijd voor bij oude (lees: versleten) kettingen. Een nieuwe kan ook breken.
Heb ik ook aan de hand gehad bij 2000 km, eigen schuld natuurlijk, hard trekken en schakelen tegelijkertijd.....krrrrrrak zeit em :cry:
Gebruikersavatar
Herder Scubaluc
Kerstman
Berichten: 825
Lid geworden op: za 06 aug 2005 13:42
Rijdt met: Iene mee twie wiele + Cannondale Rush Carbon 2
Contacteer:

Bericht door Herder Scubaluc »

Neobiker schreef:
scubaluc schreef:Ik wissel mijn kettingen om de 2 à 3 ritten en koop gemiddeld om de 4000 km nieuwe kettingen (2stuks XTR) onder het motto "beter te vroeg dan te laat"
Zo dacht ik het ook....en merçi allemaal voor de goede raad :wink:
Herder, is de rit Ronse/Markedaal haalbaar voor n'en ouwe rat zoals den deze ??? Bwa, je bent maar zo oud of dat je zelf denkt Ik vind de streek daar heel mooi. Zou graag een keer ernaar toe rijden op een zondag. Het is natuurlijk een iets pittiger parcours dan bij jullie, maar als je jezelf niet forceert kan je dat zeker aan, trouwens zo veel ouder dan mij ben je niet hoor (acht jaartjes maar)

Enne Scubaluc, ook duiker zo te lezen :-) Yep yep yep, al een ouwe duiker
Ik ben **** bij VVW
En gij ??? en ik **** bij NELOS
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

scubaluc schreef:
Neobiker schreef:
scubaluc schreef:Ik wissel mijn kettingen om de 2 à 3 ritten en koop gemiddeld om de 4000 km nieuwe kettingen (2stuks XTR) onder het motto "beter te vroeg dan te laat"
Zo dacht ik het ook....en merçi allemaal voor de goede raad :wink:
Herder, is de rit Ronse/Markedaal haalbaar voor n'en ouwe rat zoals den deze ??? Bwa, je bent maar zo oud of dat je zelf denkt Ik vind de streek daar heel mooi. Zou graag een keer ernaar toe rijden op een zondag. Het is natuurlijk een iets pittiger parcours dan bij jullie, maar als je jezelf niet forceert kan je dat zeker aan, trouwens zo veel ouder dan mij ben je niet hoor (acht jaartjes maar)
8 jaar maar ??? Het is veel hoor, wacht maar af

Enne Scubaluc, ook duiker zo te lezen :-) Yep yep yep, al een ouwe duiker
Ik ben **** bij VVW
En gij ??? en ik **** bij NELOS

Was ook vroeger bij de NELOS (forum duiken.be bezoeker ???)
Gebruikersavatar
Herder Scubaluc
Kerstman
Berichten: 825
Lid geworden op: za 06 aug 2005 13:42
Rijdt met: Iene mee twie wiele + Cannondale Rush Carbon 2
Contacteer:

Bericht door Herder Scubaluc »

Neobiker schreef: Enne Scubaluc, ook duiker zo te lezen :-) Yep yep yep, al een ouwe duiker
Ik ben **** bij VVW
En gij ??? en ik **** bij NELOS

Was ook vroeger bij de NELOS (forum duiken.be bezoeker ???)


Nee, ik ken het wel maar ben er niet aktief
Plaats reactie