Even wachten met carbon te kopen
Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
- El Perro Diablo
- Mountainbiker
- Berichten: 7193
- Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
- Rijdt met: Sharia for Niner
- Contacteer:
Even wachten met carbon te kopen
Bericht door El Perro Diablo »
Carbon gaat 30% goedkoper worden in die Japan:
De drie Japanse bedrijven Toray Industries Inc., Teijin Ltd. en Mitsubishi Rayon Co, produceren samen zo’n 70 procent van alle koolstofvezel in de wereld. Zij hebben zich voorgenomen om het ontwikkelproces te verbeteren en de productie op te voeren, om zodoende de prijs van koolstofvezel te kunnen drukken.
blablablablabla
Naast de beperkte toepassing in automobielen wordt koolstofvezel onder andere gebruikt in de luchtvaart, in de bouw en bij de fabricage van sportartikelen als bijvoorbeeld fietsen, poolstokken en masten van zeilboten. (via: automotive news)
De drie Japanse bedrijven Toray Industries Inc., Teijin Ltd. en Mitsubishi Rayon Co, produceren samen zo’n 70 procent van alle koolstofvezel in de wereld. Zij hebben zich voorgenomen om het ontwikkelproces te verbeteren en de productie op te voeren, om zodoende de prijs van koolstofvezel te kunnen drukken.
blablablablabla
Naast de beperkte toepassing in automobielen wordt koolstofvezel onder andere gebruikt in de luchtvaart, in de bouw en bij de fabricage van sportartikelen als bijvoorbeeld fietsen, poolstokken en masten van zeilboten. (via: automotive news)
-
- Expert
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21
Bericht door Sunn Xtreme »
is al merkbaar.... maar je hebt duidelijke klasse en kwaliteitsverschillen.
een PRO carbonfiets is totaal niet vergelijkbaar met bv LOOK of TIME of CERVELO.
maw : de goedkope 'carbon' zal altijd budget-fabricage blijven.
dus het zal altijd zijn : je hebt carbon, en je hebt carbon.
in de eerste carbonfietsen (LOOK leverde er al in 1985/86) zat zelfs een stevige laag kevlar, met een carbon toplaag erover. voor die tijd, superieure technologie.
hedendaags word kevlar bijna niet meer gebruikt in frames, vanwege zeer duur.
verder zal er maar erg weinig veranderen aan de huidige prijzen... ik denk eerder nog duurder.
produktief zal het wel wat zakken, maar je moet het over de gehele ketting zien van fabriek tot consument... daartussen zitten nogal wat bedrijven met werkvolk dat hoe dan ook betaald moet worden.
dit verhaal werd 7 jaar terug ook al de wereld ingestuurd. men heeft alleen maar kunnen vaststellen dat naast de dure merken (look, time etc..) gewoon goedkopere onbekende merken zijn gekomen.
de dure merken van destijds zijn gebleven en zijn nog even duur of duurder, maar je hebt er erg vaak wel topkwaliteit voor.
dus ik denk niet dat het zo'n verschil gaat uitmaken aan de kassa.
een PRO carbonfiets is totaal niet vergelijkbaar met bv LOOK of TIME of CERVELO.
maw : de goedkope 'carbon' zal altijd budget-fabricage blijven.
dus het zal altijd zijn : je hebt carbon, en je hebt carbon.
in de eerste carbonfietsen (LOOK leverde er al in 1985/86) zat zelfs een stevige laag kevlar, met een carbon toplaag erover. voor die tijd, superieure technologie.
hedendaags word kevlar bijna niet meer gebruikt in frames, vanwege zeer duur.
verder zal er maar erg weinig veranderen aan de huidige prijzen... ik denk eerder nog duurder.
produktief zal het wel wat zakken, maar je moet het over de gehele ketting zien van fabriek tot consument... daartussen zitten nogal wat bedrijven met werkvolk dat hoe dan ook betaald moet worden.
dit verhaal werd 7 jaar terug ook al de wereld ingestuurd. men heeft alleen maar kunnen vaststellen dat naast de dure merken (look, time etc..) gewoon goedkopere onbekende merken zijn gekomen.
de dure merken van destijds zijn gebleven en zijn nog even duur of duurder, maar je hebt er erg vaak wel topkwaliteit voor.
dus ik denk niet dat het zo'n verschil gaat uitmaken aan de kassa.
Het zou wel kunnen dat het gevolgen heeft qua prijs, maar de vraag is wanneer. Verder is de afgelopen jaren de vraag naar carbon zo gestegen dat het aanbod gewoon niet meer voldeed, dus hogere prijzen. Voor een gewone hobbyist was het erg moeilijk om carbon te kopen, of het moest in grote hoeveelheden.
De laatste jaren is het aanbod carbonfietsen alleen maar gestegen, en is ook veel bereikbaarder geworden. Hier werkt de markt dus wel zeker.
Over kevlar, ik weet niet zo veel van dat materiaal maar betwijfel of het even geschikt is als constructiemateriaal, het is vooral ondoordringbaar en slijtvast bij mijn weten, ik zou wel iets meer willen weten over toepassingen in frames eigenlijk.
De laatste jaren is het aanbod carbonfietsen alleen maar gestegen, en is ook veel bereikbaarder geworden. Hier werkt de markt dus wel zeker.
Over kevlar, ik weet niet zo veel van dat materiaal maar betwijfel of het even geschikt is als constructiemateriaal, het is vooral ondoordringbaar en slijtvast bij mijn weten, ik zou wel iets meer willen weten over toepassingen in frames eigenlijk.
-
- Expert
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21
Bericht door Sunn Xtreme »
de LOOk KG 96 en 76 uit 1986 hadden allebei kevlar in het frame zitten.
vb Look KG76
http://www.43bikes.com/fortythree/look- ... kg76-1.jpg
kheb er zo een gehad, destijds van het team gehad en erna nog vele vele jaren gebruikt in wedstrijden .. heeft een goede 320.000km gereden....
toen was hij echt wel op. staat aan de kant in een kast achter glas (maf maarja... )
de prijs toen deze uitkwam in de handel 1987) bedroeg voor enkel het frame al 2400e (zet maar om in oude Bfr.)... in 1987 !!!!
ook de allereerste carbonframes op de markt.
de frames werden gebouwd uit kevlar en carbon, de bracketbehuizing was in aluminium (intern deel) verder ook versterkt met kevlar.
beide frames werden met de hulp van Bernard Hinault ontwikkelt en verbeterd.
wat destijds resulteerde in nog nooit geziene stijve frames door toptechnolgie te combineren met ervaring, en ook de lichtste ooit ontworpen voor gebruik in die periode.
vb Look KG76
http://www.43bikes.com/fortythree/look- ... kg76-1.jpg
kheb er zo een gehad, destijds van het team gehad en erna nog vele vele jaren gebruikt in wedstrijden .. heeft een goede 320.000km gereden....
toen was hij echt wel op. staat aan de kant in een kast achter glas (maf maarja... )
de prijs toen deze uitkwam in de handel 1987) bedroeg voor enkel het frame al 2400e (zet maar om in oude Bfr.)... in 1987 !!!!
ook de allereerste carbonframes op de markt.
de frames werden gebouwd uit kevlar en carbon, de bracketbehuizing was in aluminium (intern deel) verder ook versterkt met kevlar.
beide frames werden met de hulp van Bernard Hinault ontwikkelt en verbeterd.
wat destijds resulteerde in nog nooit geziene stijve frames door toptechnolgie te combineren met ervaring, en ook de lichtste ooit ontworpen voor gebruik in die periode.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 479
- Lid geworden op: zo 29 jul 2007 18:24
Bericht door Antonio's pizza »
Ha, en vorig jaar ging het nog met 30% stijgen omdat de hele luchtvaartindustrie alle carbon opkocht. So what als het met 30% stijgt of daalt, de materiaalkost in een carbon frame is nog geen $50...
De materiaalprijzen zullen hoe dan ook naar omhoog gaan de volgende maanden (en jaren). Heel wat grondstoffen zijn qua kostprijs min of meer gelinkt aan de dollar en de olie/gas prijzen, en met de huidige wereldwijde economische crisis zullen ook alle afgewerkte producten met serieuze prijsstijgingen te maken hebben.
De materiaalprijzen zullen hoe dan ook naar omhoog gaan de volgende maanden (en jaren). Heel wat grondstoffen zijn qua kostprijs min of meer gelinkt aan de dollar en de olie/gas prijzen, en met de huidige wereldwijde economische crisis zullen ook alle afgewerkte producten met serieuze prijsstijgingen te maken hebben.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 479
- Lid geworden op: zo 29 jul 2007 18:24
Bericht door Antonio's pizza »
Trouwens, een ONTWIKKEL proces verbeteren gaat niet resulteren in een beter PRODUCTIE proces. Een ontwikkelproces verbetere betekent normaal gezien additionele R&D resources of systemen maar dat maakt je product daarom niet goedkoper.
-
- Expert
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21
Bericht door Sunn Xtreme »
50* materiaalkosten in een frame.. ik denk dat je je schromelijk hierin vergist. zal wel een stukje meer zijn dan dat. de bracketlug hebben ze ongeveer voor die prijs... het binnenwerk (aluminium meestal) dan wel te verstaan.