Even wachten met carbon te kopen

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Even wachten met carbon te kopen

Bericht door El Perro Diablo »

Carbon gaat 30% goedkoper worden in die Japan:



De drie Japanse bedrijven Toray Industries Inc., Teijin Ltd. en Mitsubishi Rayon Co, produceren samen zo’n 70 procent van alle koolstofvezel in de wereld. Zij hebben zich voorgenomen om het ontwikkelproces te verbeteren en de productie op te voeren, om zodoende de prijs van koolstofvezel te kunnen drukken.

blablablablabla

Naast de beperkte toepassing in automobielen wordt koolstofvezel onder andere gebruikt in de luchtvaart, in de bouw en bij de fabricage van sportartikelen als bijvoorbeeld fietsen, poolstokken en masten van zeilboten. (via: automotive news)
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Maar ik vrees dat we dat niet gaan merken in de prijzen van de bikes...
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

is al merkbaar.... maar je hebt duidelijke klasse en kwaliteitsverschillen.

een PRO carbonfiets is totaal niet vergelijkbaar met bv LOOK of TIME of CERVELO.

maw : de goedkope 'carbon' zal altijd budget-fabricage blijven.
dus het zal altijd zijn : je hebt carbon, en je hebt carbon.
in de eerste carbonfietsen (LOOK leverde er al in 1985/86) zat zelfs een stevige laag kevlar, met een carbon toplaag erover. voor die tijd, superieure technologie.
hedendaags word kevlar bijna niet meer gebruikt in frames, vanwege zeer duur.

verder zal er maar erg weinig veranderen aan de huidige prijzen... ik denk eerder nog duurder.
produktief zal het wel wat zakken, maar je moet het over de gehele ketting zien van fabriek tot consument... daartussen zitten nogal wat bedrijven met werkvolk dat hoe dan ook betaald moet worden.

dit verhaal werd 7 jaar terug ook al de wereld ingestuurd. men heeft alleen maar kunnen vaststellen dat naast de dure merken (look, time etc..) gewoon goedkopere onbekende merken zijn gekomen.
de dure merken van destijds zijn gebleven en zijn nog even duur of duurder, maar je hebt er erg vaak wel topkwaliteit voor.

dus ik denk niet dat het zo'n verschil gaat uitmaken aan de kassa.
crassus
Mountainbiker
Berichten: 71
Lid geworden op: do 03 mei 2007 22:24
Rijdt met: Ghost

Bericht door crassus »

Het zou wel kunnen dat het gevolgen heeft qua prijs, maar de vraag is wanneer. Verder is de afgelopen jaren de vraag naar carbon zo gestegen dat het aanbod gewoon niet meer voldeed, dus hogere prijzen. Voor een gewone hobbyist was het erg moeilijk om carbon te kopen, of het moest in grote hoeveelheden.
De laatste jaren is het aanbod carbonfietsen alleen maar gestegen, en is ook veel bereikbaarder geworden. Hier werkt de markt dus wel zeker.

Over kevlar, ik weet niet zo veel van dat materiaal maar betwijfel of het even geschikt is als constructiemateriaal, het is vooral ondoordringbaar en slijtvast bij mijn weten, ik zou wel iets meer willen weten over toepassingen in frames eigenlijk.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

de LOOk KG 96 en 76 uit 1986 hadden allebei kevlar in het frame zitten.

vb Look KG76
http://www.43bikes.com/fortythree/look- ... kg76-1.jpg

kheb er zo een gehad, destijds van het team gehad en erna nog vele vele jaren gebruikt in wedstrijden .. heeft een goede 320.000km gereden....
toen was hij echt wel op. staat aan de kant in een kast achter glas (maf maarja... :-D )
de prijs toen deze uitkwam in de handel 1987) bedroeg voor enkel het frame al 2400e (zet maar om in oude Bfr.)... in 1987 !!!!
ook de allereerste carbonframes op de markt.
de frames werden gebouwd uit kevlar en carbon, de bracketbehuizing was in aluminium (intern deel) verder ook versterkt met kevlar.
beide frames werden met de hulp van Bernard Hinault ontwikkelt en verbeterd.
wat destijds resulteerde in nog nooit geziene stijve frames door toptechnolgie te combineren met ervaring, en ook de lichtste ooit ontworpen voor gebruik in die periode.
Gertus
Mountainbiker
Berichten: 805
Lid geworden op: wo 18 sep 2002 02:00
Rijdt met: Lokeren

Bericht door Gertus »

Vergeet da maar dat carbon goedkoper wordt....
Dat ze eerst hun productiecapaciteit (nog maar eens) ophogen.

(BTW Torray vezel is meestal al 30% goeiekoper dan andere)

En ik spreek uit zeeeeeeeer goede bron...
Antonio's pizza
Mountainbiker
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 18:24

Bericht door Antonio's pizza »

Ha, en vorig jaar ging het nog met 30% stijgen omdat de hele luchtvaartindustrie alle carbon opkocht. :wink: So what als het met 30% stijgt of daalt, de materiaalkost in een carbon frame is nog geen $50...

De materiaalprijzen zullen hoe dan ook naar omhoog gaan de volgende maanden (en jaren). Heel wat grondstoffen zijn qua kostprijs min of meer gelinkt aan de dollar en de olie/gas prijzen, en met de huidige wereldwijde economische crisis zullen ook alle afgewerkte producten met serieuze prijsstijgingen te maken hebben.
Antonio's pizza
Mountainbiker
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 18:24

Bericht door Antonio's pizza »

Trouwens, een ONTWIKKEL proces verbeteren gaat niet resulteren in een beter PRODUCTIE proces. :wink: Een ontwikkelproces verbetere betekent normaal gezien additionele R&D resources of systemen maar dat maakt je product daarom niet goedkoper.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

50* materiaalkosten in een frame.. ik denk dat je je schromelijk hierin vergist. zal wel een stukje meer zijn dan dat. de bracketlug hebben ze ongeveer voor die prijs... het binnenwerk (aluminium meestal) dan wel te verstaan.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Raar dat een alu braquetlug 50 petatten kost, als een alu frame 40€ aankoop (nog niet toe) kost. En dan gaat't over aankoop van de fabrikant, NIET de materiaalkosten.
50€ lijkt me erg aannemelijk, als je kijkt naar de bestelhoeveelheden van bv. Scott.
Plaats reactie