Ketting en cassette vervangen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
marbbram
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 02:27
Rijdt met: Scalpi

Ketting en cassette vervangen

Bericht door marbbram »

Heb nood aan nieuwe ketting en nieuwe cassette en wil die zelf vervangen.

Rijd met Stumpjumper met XT-achterderailleur, Sram PC-971 ketting en Shimano HG50 (11-34) cassette.

Kan ik daar eender welke andere ketting en cassette (voor mtb uiteraard) opzetten?
Of waar moet ik op letten?

Many thx
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Zolang het maar een 9speed cassette of ketting is.
Gebruikersavatar
pt3r
Mountainbiker
Berichten: 1129
Lid geworden op: wo 28 mar 2007 15:25
Rijdt met: is a pipebomb.

Bericht door pt3r »

Afhankelijk van de casette die je steekt ook wel de juiste kettinglengte nemen die is namelijk anders voor een 11-34 dan voor een 11-32.
Gebruikersavatar
marbbram
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 20 aug 2006 02:27
Rijdt met: Scalpi

Bericht door marbbram »

Zo simpel is dat dus... Denk wel dat dat zal lukken. Bedankt voor de tips.
El Baelos
Mountainbiker
Berichten: 2580
Lid geworden op: wo 26 dec 2007 13:53

Bericht door El Baelos »

In verband met die cassette vervangen.
Ik heb me net een ander setje wielen gekocht en moet dus m'n cassette overzetten van m'n oude naar m'n nieuwe achterwiel.
Ik ben gisteren naar de fietswinkel geweest om zo'n speciale sleutel en zo'n 'ketting aan een stokje' om de cassette tegen te houden.
Zou moeten lukken dus, maar dat is dus niet het geval.
Die cassette zit echt MUURVAST! We hebben ondertussen al met twee man geprobeerd: één iemand die met al z'n kracht de cassette tegenhoud met die ketting en iemand anders die met al z'n kracht duwt op de sleutel, maar dat ding is echt niet los te krijgen.
Weet er iemand de reden waarom dit zo moeilijk gaat?
Of een trucje om dat ding makkelijker los te krijgen?
pcrispey
Mountainbiker
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 28 dec 2007 20:31
Rijdt met: Canyon

Bericht door pcrispey »

Een trukje ken ik ook niet .

Meestal is het gewoon hard duwen op de sleutel en de casette goed tegen houden. De kettje moet op de kleinste tandjes liggen en de sleutel die je in je casssette voor je body steekt moet goed vastzitten. Meestal zet ik deze met een steekas vast zodat hij er niet uit kan wel een beetje speling natuurlijk.
Ik zet ook altijd mijn wiel op de grond om de casette los te maken.
Mijn casette gaat er wel regelmatig ook wel eens af om goed proper te maken.
Antonio's pizza
Mountainbiker
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 18:24

Bericht door Antonio's pizza »

El Baelos schreef:In verband met die cassette vervangen.
Ik heb me net een ander setje wielen gekocht en moet dus m'n cassette overzetten van m'n oude naar m'n nieuwe achterwiel.
Ik ben gisteren naar de fietswinkel geweest om zo'n speciale sleutel en zo'n 'ketting aan een stokje' om de cassette tegen te houden.
Zou moeten lukken dus, maar dat is dus niet het geval.
Die cassette zit echt MUURVAST! We hebben ondertussen al met twee man geprobeerd: één iemand die met al z'n kracht de cassette tegenhoud met die ketting en iemand anders die met al z'n kracht duwt op de sleutel, maar dat ding is echt niet los te krijgen.
Weet er iemand de reden waarom dit zo moeilijk gaat?
Of een trucje om dat ding makkelijker los te krijgen?
Ben je zeker dat je in de juiste richting draait? Normaal moet dit er makkelijk afgaan.
Antonio's pizza
Mountainbiker
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 18:24

Bericht door Antonio's pizza »

pcrispey schreef:Een trukje ken ik ook niet .

De kettje moet op de kleinste tandjes liggen
Ik leg de ketting altijd op het op een na grootste tandwiel, dan is de 'wrap around' groter en dus ook de grip.
Jelger
Mountainbiker
Berichten: 17
Lid geworden op: di 20 mei 2008 13:16
Rijdt met: BeOne Team Replica 07
Contacteer:

Bericht door Jelger »

pt3r schreef:Afhankelijk van de casette die je steekt ook wel de juiste kettinglengte nemen die is namelijk anders voor een 11-34 dan voor een 11-32.
Kettinglengte kan je zelf bepalen. Voor het monteren heb je toch een kettingpons nodig. Daarmee kan je ook schakeltjes verwijderen.

Voor het bepalen van de juiste lengte leg je na het monteren van de nieuwe cassette de nieuwe ketting om het grootste tandwiel achter en het grootste tandwiel voor (zonder hem door de derailleur heen te halen). Op het punt waar de ketting bij elkaar komt tel je nog een schakeltje erbij en dat is de juiste lengte. Overtollige schakels verwijderen en de nieuwe ketting monteren.

Filmpje staat hier:
http://bicycletutor.com/calculate-chain-length/

Tevens staat daar een filmpje over het demonteren en monteren van de cassette. Misschien heb je er wat aan.

http://bicycletutor.com/replace-cassette-cluster/
Antonio's pizza
Mountainbiker
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 18:24

Bericht door Antonio's pizza »

Of je neemt je oude ketting en knipt je nieuwe gewoon even lang (of evenveel schakels) in plaats van het moeilijk te maken. :wink:
Plaats reactie