Gekreun bij serieuze kracht op trappers :-?
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- uncle sam
- Mountainbiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: za 30 dec 2006 17:14
- Rijdt met: canyon lux
- Contacteer:
Gekreun bij serieuze kracht op trappers :-?
Eerst en vooral melden dat ik de search al # keren heb doorzocht
Sinds een week of 3 zit ik met een hevig kreunende/krakende mtb.
Ik kan niet met 100% zeggen waar het geluid vandaan komt maar ik gok de aandrijving.
Het kreunen is begonnen op de TT Kemmel van bij de eerste klim.
Telkenmale ik een grote kracht op de crankarmen plaats schreeuwt de ganse fiets.
Zowel bij het zittend als rechtop staand kracht zetten komt het voor.
Normaal fietsen (25 a 30km/h) loopt alles geluidsloos. Enkel bij het versnellen, bergop rijden of modderstampen hoort iedereen mij op 50m aankomen.
Vroeger was dit door mijn achternaaf, nu door het gekreun van een "aldi-like" mountainbike.
Wat heb ik reeds gedaan:
- nieuwe crank lagers + cups (xt)
- volledige demontage crank (xt) + schoonmaak
- alle crank boutjes via montagepasta goed bevestigd
- zadelpen schoongemaakt en mits montagepasta gemonteerd
- pedalen (eggbeater SL) gedemonteerd en volledig terug ingevet
- snelspanners schoongemaakt en wielen goed vastgezet
- andere snelspanners
- andere zadelpenklem
- reinigen/wd40 van de nokon gainen
What should I do?
Sinds een week of 3 zit ik met een hevig kreunende/krakende mtb.
Ik kan niet met 100% zeggen waar het geluid vandaan komt maar ik gok de aandrijving.
Het kreunen is begonnen op de TT Kemmel van bij de eerste klim.
Telkenmale ik een grote kracht op de crankarmen plaats schreeuwt de ganse fiets.
Zowel bij het zittend als rechtop staand kracht zetten komt het voor.
Normaal fietsen (25 a 30km/h) loopt alles geluidsloos. Enkel bij het versnellen, bergop rijden of modderstampen hoort iedereen mij op 50m aankomen.
Vroeger was dit door mijn achternaaf, nu door het gekreun van een "aldi-like" mountainbike.
Wat heb ik reeds gedaan:
- nieuwe crank lagers + cups (xt)
- volledige demontage crank (xt) + schoonmaak
- alle crank boutjes via montagepasta goed bevestigd
- zadelpen schoongemaakt en mits montagepasta gemonteerd
- pedalen (eggbeater SL) gedemonteerd en volledig terug ingevet
- snelspanners schoongemaakt en wielen goed vastgezet
- andere snelspanners
- andere zadelpenklem
- reinigen/wd40 van de nokon gainen
What should I do?
- Guido Beeck
- Mountainbiker
- Berichten: 976
- Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
- Rijdt met: $ola
- Contacteer:
- Guido Beeck
- Mountainbiker
- Berichten: 976
- Lid geworden op: do 23 mar 2006 20:00
- Rijdt met: $ola
- Contacteer:
Bericht door Guido Beeck »
Doet me denken aan m'n stadsfiets :) Daar is het alleszins het stuur. 't Kan zoveel zijn... Zowat alles wat met schroefjes vastzit. De tip van het stuur lijkt me wel een goede, al zou je dat mss wel direct merken als het dat was...?
Groet
Guido
Groet
Guido
- Schijfrem
- Mountainbiker
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: zo 30 mei 2004 21:23
- Rijdt met: Moots 29" / Lynskey M290 29" / OnOne Gravel
Ik heb bij mijn Scott fully ooit ook zo eens iets voorgehad.
De achterdemper was vastgemaakt op het frame via een metalen pen.
Door een schok was deze gebroken en nadien door mijzelf vervangen door een stalen exemplaar. Bij elke beweging waar er wat torsiekrachten op het frame werden uitgevoerd kraakte het ding vreselijk. Lang heb ik gezocht naar de bron van het geluid en uiteindelijk toch gevonden: ik had de bevestiginsgspen te vast aangedraaid waardoor aan beide kanten van de demper het frame te strak tegen de demper was gespannen.
Dus eens nakijken of je alle bevestiginsbouten e.d. niet TE VAST hebt aangedraaid ?
De achterdemper was vastgemaakt op het frame via een metalen pen.
Door een schok was deze gebroken en nadien door mijzelf vervangen door een stalen exemplaar. Bij elke beweging waar er wat torsiekrachten op het frame werden uitgevoerd kraakte het ding vreselijk. Lang heb ik gezocht naar de bron van het geluid en uiteindelijk toch gevonden: ik had de bevestiginsgspen te vast aangedraaid waardoor aan beide kanten van de demper het frame te strak tegen de demper was gespannen.
Dus eens nakijken of je alle bevestiginsbouten e.d. niet TE VAST hebt aangedraaid ?
- LucVR
- Mountainbiker
- Berichten: 801
- Lid geworden op: vr 09 jun 2006 11:43
- Rijdt met: Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be