Vaste routes rond Tilff?

Ben je van plan een route rijden? Problemen gehad met de bewegwijzering? Wat is de moeilijkheidsgraad van het parcours? Hoe ligt de route er bij na regenval?
Gebruikersavatar
Stijn
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 20:32
Rijdt met: Granville EVO04 2005 - HS33 + RS Recon

Vaste routes rond Tilff?

Bericht door Stijn »

Hallo,
Ik ben van plan om eens een weekendje te gaan mountainbiken met een paar vrienden. La Roche is reeds volledig verkend maar kent er iemand vaste routes in Tilff? Naar het schijnt is dit ook een mooie streek. We zouden er dan overnachten in de plaatselijke jeugdherberg.
Gebruikersavatar
vonke
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 02:00
Rijdt met: Rijkhoven/Bilzen

Bericht door vonke »

In Tilff is er inderdaad een vast parkoer, het vertrek is kortbij de sporthal.
Er zijn twee circuits: - circuit rood: 12,8 km
- circuit groen: 14,6 km
Ik moet wel zeggen dat de bepijling niet echt in orde is van het rode circuit, dit is nochtans een sjiek parkoer met vele steile klimmen vooral in het begin. Circuit groen is wel goed bepijld maar bevat wel wat veel asfalt.

Persoonlijk raad ik u aan om naar Esneux te gaan dat is het dorpke verder, daar zijn ook twee circuits: - circuit blauw: 22,9 km
- circuit geel: 21,7 km
Deze circuits zijn wel goed bepijld. Groetjes en veel plezier.[/img]
Marcuss
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 05 nov 2006 16:13
Rijdt met: Trek Fuel EX7

Bericht door Marcuss »

Wij hebben vandaag de rode en blauwe route van Tilff gereden. De rode route is leuk, technisch maar een beetje kort (12 km). Je kan tijdens de rode route overschakelen op de blauwe. Die route is 32 km lang (en niet 22 km, zoals aangegeven). De blauwe route is niet altijd zo mooi als de rode, maar toch zeker de moeite waard, want er zitten een paar stevige kuitenbijters bij. Via de blauwe route kom je dan weer op de rode, die enkele kilometers voor het einde een heerlijk lange afdaling heeft. Wel opletten voor eventuele wagens. In totaal heb je dan een kleine 50km gereden. Zeker een aanrader.

Er is ook nog een groene en oranje route, maar misschien dat iemand anders daar commentaar over kan geven.

P.S. Als iemand tijdens de 2de of 3de klim van de rode route (heel stijl, met rotsige ondergrond) een kilometerteller vindt, die is van mij! :-)
Gebruikersavatar
fredjeraketje
Mountainbiker
Berichten: 251
Lid geworden op: di 29 jul 2003 22:23
Rijdt met: Specialized Rockhopper

Bericht door fredjeraketje »

Ik heb gisteren de rode en de groene gereden. De blauwe waarvan Marcuss spreekt maakt geen deel uit van de routes van Tilff-Esneux, maar van Chaudfontaine als ik mij niet vergis.

De bewegwijzering is voldoende op de rode route, mits een beetje gezond verstand kan je deze route afhaspelen zonder kaart. Hetzelfde geldt voor de groene route, al hangen sommige pijltjes daar soms toch een beetje ongelukkig naar links of naar rechts terwijl je enkel rechtdoor kan fietsen.

Wat betreft het parcours volg ik vooral de uitleg van vonke: Rood is een mooi parcours, vooral in het begin veel klimmen en veel afwisseling. Groen bevat meer asfalt. Je kan wel het lange stuk Ravel langs de Ourthe vermijden door net na de oversteek van de Ourthe op de rode route meteen over te schakelen op de groene route. Daarmee spaar je 2 maal 4 km asfalt uit.

Aangezien er op het internet enorm weinig informatie over deze routes te vinden valt, heb ik foto's van de borden aan de start genomen. Je kan de kaartjes gebruiken als back-up.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tot slot nog een paar panorama-foto's:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Bericht door Koen31 »

Is er ergens een gps file te vinden van de routes in Esneux ?

Alvast bedankt,

Koen
Gebruikersavatar
Koen31
Mountainbiker
Berichten: 240
Lid geworden op: di 17 sep 2002 02:00
Rijdt met: Radon

Bericht door Koen31 »

Is het mogelijk dat dit hier de route is van Esneux ?
http://www.randobel.be/nl/vtt/track-4a2 ... sneux.html
Koen31 schreef:Is er ergens een gps file te vinden van de routes in Esneux ?

Alvast bedankt,

Koen
snuyts02
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 okt 2009 20:50
Rijdt met: zonder merk

Re: Vaste routes rond Tilff?

Bericht door snuyts02 »

Goeie dag allemaal,

voor wat het nog waard is: een dik jaar na de laatste post hier: net de rode en groene route gedaan van Tillf. R
Rood is vrij zwaar en technisch vooral in het begin tem dat je de snelweg onder moet. Nadien gaat het. Groene tour is vrij veel afsfalt toch. De bepijling is niet heel slecht, maar kan beter. Af en toe staat er een pijl na de bocht ipv ervoor.
Wat betreft de blauwe tour: deze is echt wel van Esneux zelf en niet van Chaudfontaine. De blauwe loopt een tijdje gelijk met de groene en splits dan af maar komt wel terug aan in Esneux.
Zelf zijn we gestart in Mery aan het station. Dit is het punt waar de drie routes 'elkaar tegenkomen'. Al bij al mooie routes, voor herhaling vatbaar. Maar dan wel met modderbanden ipv Hutchinson Python.

gr
Stefan
Gebruikersavatar
Geut
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 25 apr 2004 13:38
Rijdt met: BH Lynx Race

Re: Vaste routes rond Tilff?

Bericht door Geut »

Even dit topic naar boven sleuren.
Ik heb al een beetje ardennen ervaring, mijn vrienden niet.

Nu willen ze graag eens mee en wil ik beginnen met iets makkelijk.
Kwestie van bij 't spoed weg te blijven.

In St-vith, is route 4 nogal basic, maar ik had het graag iets korter bij huis gehad.
Daarom dacht ik aan de blauwe van Esneux.

Is deze een beetje te doen voor (ardennen)beginners ?

GrtZ,
Dieter.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Re: Vaste routes rond Tilff?

Bericht door julie »

volgens mij hebben ze het parcours wat gewijzigd van de blauwe route en zit er nu een redelijk technische afdaling in, maar zeker weten doe ik het niet, ik ben nl van de streek, maar let niet echt op de bordjes.
Persoonlijk vind ik de routes van Spa/Theux (niet de rode) uitermate geschikt voor beginners. Nooit echt super technisch, maar mooie omgeving (meer "ardennen" dan Esneux)
Gebruikersavatar
Geut
Mountainbiker
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 25 apr 2004 13:38
Rijdt met: BH Lynx Race

Re: Vaste routes rond Tilff?

Bericht door Geut »

Theux ken ik, inderdaad zeer mooie streek. Zelf 2x de ardennes trophy gereden.

Misschien moet ik eerst eens op verkenning gaan, voor de zekerheid.

Bedankt voor de input in ieder geval.

Gr,
Dieter.
Plaats reactie