carbon
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 16
- Lid geworden op: wo 01 aug 2007 13:24
- Rijdt met: Specialized Epic M5
Vergeet je zadel niet , maar zoals als door Schoupabiker is aangehaald. Heeft carbon het voordeel dat de maker/constructeur zelf de stijfheid van het frame cq. onderdeel te bepalen. Dit kan niet bij alu of tita.JanMan schreef:Op mijn Titanium zit ook nog heel weinig carbon onderdelen. Enkel nog een carbon balhoofdkapje, de kooi van de X.O en mijn Tune drinkbushouder. De rest is allemaal bombproof aluminium of titanium.
- El Perro Diablo
- Mountainbiker
- Berichten: 7193
- Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
- Rijdt met: Sharia for Niner
- Contacteer:
Bericht door El Perro Diablo »
Knakkie schreef:Vergeet je zadel niet , maar zoals als door Schoupabiker is aangehaald. Heeft carbon het voordeel dat de maker/constructeur zelf de stijfheid van het frame cq. onderdeel te bepalen. Dit kan niet bij alu of tita.JanMan schreef:Op mijn Titanium zit ook nog heel weinig carbon onderdelen. Enkel nog een carbon balhoofdkapje, de kooi van de X.O en mijn Tune drinkbushouder. De rest is allemaal bombproof aluminium of titanium.
OLA! Kijk eens op de site van 7 en kijk op het bestelformulier, achterbrug, voordriehoek, bb, alles kan je als KLANT zelf bepalen hoe stijf/slap je het wilt hebben!!!
Zelfs mijn stuur van 7 hebben ze me meer dan een uur aan het lijntje (gsm) gehouden omdat ze wilden weten hoe stijf/schokabsorberend het moest zijn......
Het verschil is dat titanium zwaarder is, maar zelfs bij een crash geen krimp geeft, carbon is een wondermateriaal met een vals karaktertje.
- nebraz
- Mountainbiker
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: wo 01 jun 2005 01:13
- Rijdt met: Cannondale Rush Carbon Si 2
- Contacteer:
Rij nu al een 7000-tal km met mijn carbonnen rush. Stuur- en zadelpen, stuur zijn ook uit carbon.
Ik heb die fiets getest op het schotter en ruige steenafdalingen over de pyreneeën (= meer dan 1000km). Verschillende stenen die de grote hadden van van een modale baksteen en een gewicht van om en bij 1kg vlogen tegen mijn frame tijdens afdalingen met snelheden van boven de 40 km/u. Er waren twee goede afdalers bij die met me meereden en die hadden een alu-frame. De één zijn frame zag eruit alsof je het met een hamer had bewerkt en in de andere zijn frame waren hier en daar blutsen te bespeuren.
Mijn carbonnen frame vertoonde niks uitgezondert wat schade aan de beschermtape die ik had aangebracht.
Op mijn riserstuur monteerde ik een ram-houder voor mijn GPS en diende die behoorlijk aan te spannen op het carbonnen stuur om mijn gps niet te verliezen. Ook dit was geen enkel probleem. Aanspannen tot hij niet meer bewoog en ik heb er de ganse tijd niet moeten naar omzien.
Ik ben er dus van overtuigd dat mijn fietske minimum even sterk is dan andere en mijn vertrouwen in carbon heeft me nergens in de steek gelaten.
En wat die foto betreft. Zoiets heb ik al gezien met TA-bladen ook. Zelfs met een stalen deore-blad
Ik heb die fiets getest op het schotter en ruige steenafdalingen over de pyreneeën (= meer dan 1000km). Verschillende stenen die de grote hadden van van een modale baksteen en een gewicht van om en bij 1kg vlogen tegen mijn frame tijdens afdalingen met snelheden van boven de 40 km/u. Er waren twee goede afdalers bij die met me meereden en die hadden een alu-frame. De één zijn frame zag eruit alsof je het met een hamer had bewerkt en in de andere zijn frame waren hier en daar blutsen te bespeuren.
Mijn carbonnen frame vertoonde niks uitgezondert wat schade aan de beschermtape die ik had aangebracht.
Op mijn riserstuur monteerde ik een ram-houder voor mijn GPS en diende die behoorlijk aan te spannen op het carbonnen stuur om mijn gps niet te verliezen. Ook dit was geen enkel probleem. Aanspannen tot hij niet meer bewoog en ik heb er de ganse tijd niet moeten naar omzien.
Ik ben er dus van overtuigd dat mijn fietske minimum even sterk is dan andere en mijn vertrouwen in carbon heeft me nergens in de steek gelaten.
En wat die foto betreft. Zoiets heb ik al gezien met TA-bladen ook. Zelfs met een stalen deore-blad
- Hubertje
- Mountainbiker
- Berichten: 10986
- Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
- Rijdt met: in de maak..
- Contacteer:
mm, carbon voor de stijfheid, alu voor de taaiheid.. Vergelijk het met een stalen treinwiel dat buiten gehard is en binnen taai. Of een mes, zo je wil, met een harde snede en een taaie rug.Headshot schreef:zo een alu steur overtrokken met carbon lijkt me niet stevig, dan heb je van beide een dunner laagje denk ik ipv 1 massieve alu of carbon laag