Ceramic disc

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
weightweenie
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: za 26 aug 2006 12:59
Rijdt met: aant bouwen

Ceramic disc

Bericht door weightweenie »

Zaterdag gespot op Bikemotion, een ceramische remschijf. Ze zouden pas vanaf begin volgend jaar op de markt komen omdat ze nog steeds bezig zijn met het testen en produceren van de juiste remblokjes was me verteld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Bericht door LuckyIron »

voordelen?

nadelen?
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

LuckyIron schreef:voordelen?

nadelen?
Voordelen: gewicht

nadelen: prijs #-o
weightweenie
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: za 26 aug 2006 12:59
Rijdt met: aant bouwen

Bericht door weightweenie »

Patrick Meersschaert heeft er al een marathon mee gereden en was er zeer tevreden van. Welliswaar met de standaart martha remblokjes omdat de gepaste remblokjes nog niet op punt stonden. Zijn reactie is dat ze veel minder bijten en veel beter doseerbaar is. Nu nog wachten op een test met de juiste remblokken.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Ik vroeg me al af hoe lang het nog ging duren.. Ze hebben er lang over gedaan voor het er ook in de mtbwereld van kwam.
Full ceramic discs zullen vrees ik nog niet voor direct zijn, wegens te bros..
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Patrick Meersschaert rijdt er idd al geruime tijd mee, van in februari al volgens mij. Int begin kwam er snel een slagje in de schijf, maar ik weet niet of dat bij z'n andere exemplaren ook nog voorkwam.
Gebruikersavatar
Ruben S.
Mountainbiker
Berichten: 1824
Lid geworden op: wo 08 aug 2007 09:19
Rijdt met: Canyon Grandcanyon
Contacteer:

Bericht door Ruben S. »

Ik denk dat ze ook niet zo hard verhitten dan gewone schijven, de slijtage zal ook wel minder zijn als een standaard remschijf. :-k
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Ze verhitten voor zover ik weet even hard, alleen begint een ceramische schijf (bij een wagen toch) pas goed te bijten waar een stalen begint te faden. Ze werken dus veel beter bij veel hogere temperaturen. Bovendien is de frictie hoger. Ik denk dat dat hier wel vergelijkbaar zal zijn.
Gebruikersavatar
franco
Mountainbiker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 17:07
Rijdt met: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Bericht door franco »

Ruben S. schreef:Ik denk dat ze ook niet zo hard verhitten dan gewone schijven, de slijtage zal ook wel minder zijn als een standaard remschijf. :-k
Volgens mij gaan ze juist meer verhitten, maar ceramische schijven gaan beter remmen als ze warm staan. Wat je wel hebt is dat de warmte niet naar de naven word geleid, want ceramiek is een warmte isolator in tegenstelling tot staal.
Gebruikersavatar
Ruben S.
Mountainbiker
Berichten: 1824
Lid geworden op: wo 08 aug 2007 09:19
Rijdt met: Canyon Grandcanyon
Contacteer:

Bericht door Ruben S. »

franco schreef:
Ruben S. schreef:Ik denk dat ze ook niet zo hard verhitten dan gewone schijven, de slijtage zal ook wel minder zijn als een standaard remschijf. :-k
Volgens mij gaan ze juist meer verhitten, maar ceramische schijven gaan beter remmen als ze warm staan. Wat je wel hebt is dat de warmte niet naar de naven word geleid, want ceramiek is een warmte isolator in tegenstelling tot staal.
Inderaad, dat bedoel ik dat ze beter tegen warmte kunnen. #-o
Plaats reactie