Light step by step : traparmen/BB/plateau's/ketting/cassette

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
cavani
Mountainbiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 15:57

Bericht door cavani »

Doen Nico,doen!Ik heb ze ook in zwart,goud en nu blauw en ben er zéér tevreden over.
:-)
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Bericht door Stalen Worm »

cavani schreef:Doen Nico,doen!Ik heb ze ook in zwart,goud en nu blauw en ben er zéér tevreden over.
:-)
ge hebt er 3??
daar kunde minstens ene van verpatsen aan mij dan... (de zwarte graag :P )
Gebruikersavatar
cavani
Mountainbiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 15:57

Bericht door cavani »

Misschien in 2008,ge kent mij hé :wink:
Gebruikersavatar
Giesken
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: do 24 nov 2005 19:41
Rijdt met: Skyde comp, Canyon Grand Canyon
Contacteer:

Bericht door Giesken »

Heb de traparmen van Atik "Titanium" compleet met TA tandwielen en de Tiramic kogellagers minder dan 700gr. :drunk:
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Bericht door Mickey Mouse »

De zoektocht gaat verder ... ik ben ondertussen bij "Extralite E-Bones W" uitgekomen ... 500gr (wat ong. 50gr minder dan de combinatie Tune bigfoot + ti bb is).
Ook de kettingbladen van Extralite lijken enkele grammen minder te wegen dan de TA 's.

Bevindingen over deze Extralite's? (Ik heb wat info gevonden via de zoek functie ... precies niks goeds en niks slechts over verteld nog niet ...)

Iemand die toevallig de website van atik weet? Ik krijg 'm niet ge'google'd :-? !
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Bericht door Barny »

RudiG schreef: Ook de kettingbladen van Extralite lijken enkele grammen minder te wegen dan de TA 's.
Bevindingen over deze Extralite's?
De volledige set komt op 616gr

pro:
*gewicht
*zeer kleine Q factor (160mm voor een 68mm bracket tegenover 170 voor een XTR2007)
*betrouwbaar (persoonlijke ervaring Pyreneeën en Alpen)
*Lagers zeer eenvoudig te vervangen
*looks

Contra:
*prijs
*Lagers zijn niet slechter of beter dan andere merken met externe lagers (ceramische gaan het langst mee)
*Montage moet met de grootste zorg (lees gevoel) gebeuren. en regelmatige controle is echt een must. Maar voor zo een Italiaanse schoonheid moet ge dat over hebben hé :wink:
*Enkel de Extralite bladen passen mooi op de crank. Een standaard blad past wel (technisch gezien dan) maar dan als een tang op een varken :lol:
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Bericht door Mickey Mouse »

Algemeen vraagje ivm bb, xlite E-bones W en derraill.

Mijn bb:

Afbeelding

Dus ik meet de bb -> 73mm (epic 2008 model)
Wat is die 'precies spacer' die er nog tussen zit aan de tandwielkant?

Ik bekijk de gegevens op de E-Bones W handleiding:

Features
Weight: 498gr. (Set)
Compatibility:
BSA68mm: Use 2 spacer rings between BB shell and bearings cups.
BSA68mm + type E derailleur: use only 1 ring between shell and letf cup.
BSA 73mm: do not use spacer rings.
BSA73mm + type E derailleur: not compatible.
Chainline: 51.2mm
Q-Factor: 165mm
Destination: X-Country use.

??? Wat is een type E derailleur ???
Op mijn epic staan een Shimano M581LX, 34.9mm clamp, bottom swing, dual pull voor derr. en een SRAM X-9, 9-speed, mid cage achter derr.

Dus ik zou denken de BSA 73mm versie en alles werkt? Of is er ergens iets wat ik mis :-? ?
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Bericht door Barny »

RudiG schreef: Dus ik zou denken de BSA 73mm versie en alles werkt? Of is er ergens iets wat ik mis :-? ?
Klopt,
Op jouw huidige crankstel kan in de plaats van die spacer een E-type derailleur geplaatst worden
Die rechter spacer heb je niet bij de E-bones.
Dat is ook de reden waarom geen e-type voorderailleur gebruikt kan worden bij een E-bones.
Een E-type derailleur er één die samen met de trapas wordt vastgezet en dus niet rond de zadelbuis geklemd word zoals bij u het geval is.
De kettinglijn zal ietske groter zijn (standaard 50mm of minder) en het bijregelen van je voorderailleur (fstelling + limietschroeven) is dan wel nodig.
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Bericht door Mickey Mouse »

Barny schreef:Klopt,Op jouw huidige crankstel kan in de plaats van die spacer een E-type derailleur geplaatst worden
Die rechter spacer heb je niet bij de E-bones.
Dat is ook de reden waarom geen e-type voorderailleur gebruikt kan worden bij een E-bones.
Een E-type derailleur er één die samen met de trapas wordt vastgezet en dus niet rond de zadelbuis geklemd word zoals bij u het geval is.
De kettinglijn zal ietske groter zijn (standaard 50mm of minder) en het bijregelen van je voorderailleur (fstelling + limietschroeven) is dan wel nodig.
Bedankt, de techneut in me is weer voldaan :lol: !
Ik moet zeggen, die E-bones is een lekker setje :drunk: en nog eens lichter dan een tune bigfoot setje ... laat de sint en kerstman al maar komen ... [-o<

Is Extralite enkel rechtstreeks bij hun te verkrijgen of is het ook in verschillende webshops en/of eventueel bij je lbs te verkrijgen (maw is er een benelux importeur voor)?
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

Bericht door Barny »

RudiG schreef: Is Extralite enkel rechtstreeks bij hun te verkrijgen of is het ook in verschillende webshops en/of eventueel bij je lbs te verkrijgen (maw is er een benelux importeur voor)?
www.hilset.be
Ik raad je aan de eerste montage door hem te laten doen dan weet je hoe het in mekaar zit en waar je vooral op moet letten.
Plaats reactie