?? waarom meestal 175mm trapstel i.p.v. 172.5/170 op MTB ??
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 122
- Lid geworden op: ma 25 jun 2007 10:34
- Rijdt met: Cannondale F29-er
?? waarom meestal 175mm trapstel i.p.v. 172.5/170 op MTB ??
Hallo
kan er iemand een zinnige uitleg geven waarom er meestal std. op een MTB 175mm crankstellen worden gemonteerd i.p.v. 172,5 of 170mm.
Wat zijn de voordelen?
Wat zijn de nadelen?
Grtz
Lt4
kan er iemand een zinnige uitleg geven waarom er meestal std. op een MTB 175mm crankstellen worden gemonteerd i.p.v. 172,5 of 170mm.
Wat zijn de voordelen?
Wat zijn de nadelen?
Grtz
Lt4
je zou de vraag omgekeerd kunnen stellen waarom dat men op racefietsen een 172.5 of een 170mm zet ipv een 175mm
men zet meestal op een mtb 175mm lengte omdat men daardoor een betere hefboom(krachtoverbrenging) heeft tov kortere cranks
dit is voor zover ik weet de hoofdreden
voor sprinten is 175mm niet zo geschikt omdat je dan een te hoge trapfrequentie hebt en dan zijn lange cranks eerder een nadeel dan een voordeel
men zet meestal op een mtb 175mm lengte omdat men daardoor een betere hefboom(krachtoverbrenging) heeft tov kortere cranks
dit is voor zover ik weet de hoofdreden
voor sprinten is 175mm niet zo geschikt omdat je dan een te hoge trapfrequentie hebt en dan zijn lange cranks eerder een nadeel dan een voordeel
- splash
- Mountainbiker
- Berichten: 193
- Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:42
- Rijdt met: Granville Pulse & Ridley Thunder
Is juist omgekeerd hoor.manitou. schreef: voor sprinten is 175mm niet zo geschikt omdat je dan een te hoge trapfrequentie hebt en dan zijn lange cranks eerder een nadeel dan een voordeel
Met langere cranks is de hefboomwerking groter en kan je forser aanzetten, en ook de trapfrequentie zal lager zijn.