Middenblad - tand eraf

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
fredo
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 19 aug 2005 22:41
Rijdt met: Orbea Rallon, Schwarzrot Bass B

Bericht door fredo »

motorbiker schreef:Kent er iemand de wijze om dit middenblad gemakkelijk eraf te halen.
Het betreft een XT van 2007.
Graag gedetailleerd want ik ben beperkt begaafd.
Is dit trapstel compatibel met een XT middenblad 2008?
je moet eens proberen om uw crank niet te demonteren en gewoon die 4 imbussen los te maken, het buitenblad er af te halen en het binnenblad over uw spider (en dan langs uw crank) er af te halen. Het zou heel goed kunnen dat ge uw cranks niet moet demonteren, wat u wel wa werk bespaart. Ik had dat toch met mn oude LX'en.

die compatibiliteit zou ik nie weten
Gebruikersavatar
splash
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:42
Rijdt met: Granville Pulse & Ridley Thunder

Bericht door splash »

Bij mij is er ook een tand afgebroken van mijn grootste kettingblad :cry:
Twordt tijd om terug stalen bladen te monteren :P
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Bericht door Headshot »

bij een XT moet de crank er niet af, eerst het grootblad verwijderen en dan het middenblad, gaat mits ge het juist kantelt over de pedalen
Gebruikersavatar
elmago
Mountainbiker
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 23 feb 2006 01:21
Rijdt met: Liteville 301
Contacteer:

Bericht door elmago »

Headshot schreef:bij een XT moet de crank er niet af, eerst het grootblad verwijderen en dan het middenblad, gaat mits ge het juist kantelt over de pedalen
Persoonlijk vind ik een XT of LX crank zo eenvoudig en snel demonteerbaar dat ik de moeite niet zou doen om het zonder demonteren te proberen.
Als de cranks er dan af zijn kan je in één moeite alles nog eens checken en de as wat invetten. 8)
Gebruikersavatar
cowboy peter
Mountainbiker
Berichten: 1473
Lid geworden op: zo 17 sep 2006 19:04
Rijdt met: flash29, epic , synapse

Bericht door cowboy peter »

motorbiker schreef:Kent er iemand de wijze om dit middenblad gemakkelijk eraf te halen.
Het betreft een XT van 2007.
Graag gedetailleerd want ik ben beperkt begaafd.
Is dit trapstel compatibel met een XT middenblad 2008?
als dit nog niet gebeurd is kan ik het U eens komen demonstreren, of ge springt eens binnen
Gebruikersavatar
spooky
Mountainbiker
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 16:49
Rijdt met: Specialized epic expert & Specialized Koersmachien

Bericht door spooky »

Ik heb dat een paar weken geleden ook gehad,
ik heb een nieuw groot blad laten monteren, maar de rest gehouden.
Afgelopen weekend schakelde mijn xt bijzonder onzeker en vooral het groot blad was een probleem.
Had dat nu met de koude te maken of is de verhouding tussen m'n ketting en het nieuwe groot blad slecht? Lijkt wel of m'n ketting te lang geworden is.
Zou ik misschien beter m'n ketting ook vervangen hebben?
Maar dan zit ik achteraan misschien weer met wat speling?
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

elmago schreef:
Swannie schreef:Ben je zeker dat die tand afgebroken is? Op sommige tandwielen is dat zo, dat zijn schakelhulpen :wink:
Da's alleen achteraan waar dat soms wordt toegepast. (Ben zelfs niet zeker of dat nu nog wordt gedaan).
Als er vooraan een tand ontbreekt en de kettinglijn loopt een beetje scheef dan floept de ketting er onherroepelijk af.
bij TA is dit vooraan ook. (bij al mijn ta bladen toch)
Plaats reactie