Iemand ervaring met een goed mtb-licht systeem ?

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
plonsita
Mountainbiker
Berichten: 745
Lid geworden op: wo 25 okt 2006 21:21
Rijdt met: Uw Ma !

Iemand ervaring met een goed mtb-licht systeem ?

Bericht door plonsita »

Ik ben van plan een setteke lampkes te kopen voor mijne velo om zo in het donker wat te gaan futsen in het bos.

Iemand tips welk systeem ik moet kopen ?
Lucky22
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: do 24 aug 2006 13:08
Rijdt met: veel te goed voor mijn benen (cannondale, gary fisher, Sandman)

Bericht door Lucky22 »

Heb voor mij en mijn vrouw elk een set Mirage Evo +Evo X set met een Nipack Power accu. We rijden hier al de nachtritten mee en zijn hier zeer tevreden over : goede lichtopbrengst, kunnen tegen een stootje, gemakkelijk te bevestigen en gaan +/- 3u mee (als je niet constant de verstraler mee opzet)

Momenteel te koop bij bikediscount voor 79,99€ ipv 120€ (wel 10€ transport bijtellen)

Voor zijn prijs is dit volgens mij de beste prijs/kwaliteitsverhouding

Sigma heeft nu ook een nieuw model met powerleds welke nog meer lichtopbrengst zou geven.
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Bericht door rubber-12 »

Lucky22 schreef:Heb voor mij en mijn vrouw elk een set Mirage Evo +Evo X set met een Nipack Power accu. We rijden hier al de nachtritten mee en zijn hier zeer tevreden over : goede lichtopbrengst, kunnen tegen een stootje, gemakkelijk te bevestigen en gaan +/- 3u mee (als je niet constant de verstraler mee opzet)

Momenteel te koop bij bikediscount voor 79,99€ ipv 120€ (wel 10€ transport bijtellen)

Voor zijn prijs is dit volgens mij de beste prijs/kwaliteitsverhouding

Sigma heeft nu ook een nieuw model met powerleds welke nog meer lichtopbrengst zou geven.
Bij bike-components zelfs nog goedkoper en lagere verzendingskosten.
http://bike-components.de/catalog/Elekt ... f1b32adb7c
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ik heb de switchback 2 en 3 van princeton tec, we spreken van een heel andere prijsklasse, maar evenzeer van een heel andere lichtopbrengst vergeleken met sigma. Ook de batterij is een heel stuk beter.
€220 en €330 bij VE in Aalst

Er zijn nog een paar interessante lichtjes op de markt, ik zou het nu eerder gaan zoeken bij LED's!
hope bvb. en natuurlijk lupine (hoewel, meer dan 300/ 400 lumen per lamp heeft al meer nadelen dan voordelen voor mij).
Antonio's pizza
Mountainbiker
Berichten: 479
Lid geworden op: zo 29 jul 2007 18:24

Bericht door Antonio's pizza »

Ik rij met de Cygolite DualCross 300 en ben daar zeer tevreden van tot nu toe. Wordt gebruikt om 's avonds en 's nachts mee in de bergen op de trails te gaan rijden. Komt standaard met een handlebar mount maar ik heb intussen een helmet mount gekregen (wordt morgen voor de eerste maal getest).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
plonsita
Mountainbiker
Berichten: 745
Lid geworden op: wo 25 okt 2006 21:21
Rijdt met: Uw Ma !

Bericht door plonsita »

Is het mogelijk om te mtb-en met enkel helm licht ? of toch beter helm en stuur ?

of alleen stuur ?
Gebruikersavatar
bettes
Mountainbiker
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 02:00
Rijdt met: norco 853 Team Trial, Haro Mary SS

Bericht door bettes »

Voor echt bikegebruik (dat zal je er ook mee doen denk ik, al is het op een CXbike...) Is enkel op de helm perfect. Je kan bochten rondkijken, de rand van een weg bekijken op zoek naar hét geile padje... Ik rij al jaren met eigenmaak, werner met een sigmaset...

Voor waar je spul te halen: check PM

greetz
bettes
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

In de november uitgave van mtbuk is er een test van 14 lampensets,
met als winnar de Exposure Joystick Maxx.

Ook in de november uitgave van mbr testen ze een 11 tal setjes,
hier met foto's van de lichtopbrengst.
Het meeste licht geeft Lumicycle Halogen (is echt veel tegenover de andere sets)

En in het te koop gedeelte is er een zelfbouwsetje te koop.
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Ideaal vind ik een flood op het stuur en een kleine spot op de helm.
Als je voor 1 licht gaat dan heb je het beste resultaat op de helm!
(maar, mist, regen en zelfs de condens van de eigen uitgeademde lucht zijn storend tot zelfs verblindend bij helmverlichting).
Het blijft strijklicht, maar 2 lichtbronnen maken het makkelijker om reliëf te herkennen. Je hebt ook altijd een reserve als er iets met één van de lampen of batterijen scheelt!

Op de helm is vooral het gewicht van belang, als bvb. de batterijen in de unit zitten dan heb je een ferm gewicht op het hoofd!

Zelf heb ik een 10-tal jaar rondgereden met een 10+ 2,5 watt halogeensysteem van SMART in combinatie met een pezl op de helm.
Om rustig te rijden was dit net voldoende, maar aan hogere snelheden, en met een hoop mensen rond je met lichtkanonnen op het hoofd begon dit wat tegen te vallen.
Ik was op zoek naar een high end systeem, en na wat testen bleek snel dat ik meer had aan 2 systemen met relatief weinig licht dan aan één 500 of meer lumen systeem.
Tijdens een testritje met een lupine wilma (de nieuwe met 830 lumen) werd ik bvb zelfs verblind door de weerkaatsing op de bladeren toen ik een smalle begroeide singletrack inreed! #-o

Met 2x3watt of meer ledspots op de helm kom je al een heel eind!
1x3 watt led op de helm in combinatie met een brede flood op het stuur is ook ruim voldoende.
Voordelen van LED zijn: licht, zuinig, heel lange gebruiksduur, kan tegen een stoot (een nadeel van HID).
De meeste LED systemen zijn redelijk makkelijk zelf up te graden, als er in de toekomst veel meer licht nodig is (omdat iedereen je verblind in het voorbijrijden) kan iedereen met een beetje handigheid eenvoudig en voor een prikje zijn systeem met nieuwe led's uitrusten =D>

Kijk ook niet enkel naar de opgegeven hoeveelheid licht: De ene fabrikant geeft de theoretische hoeveelheid licht, de andere meet de hoeveelheid licht. De meesten werken in lumen met de belichtingshoek, maar er zijn ook fabrikanten die de lichthoeveelheid in afstand of in lux uitdrukken.

De lichttemperatuur is ook zeer belangrijk, hoe dichter de kleur bij wit licht komt hoe meer kleuronderscheid je kan maken. Met geel halogeenlicht of blauw HID/xenonlicht is het veel moeilijker om groen en bruintinten te onderscheiden. Je ziet maw het verschil niet tussen glad/modderig en droog :wink:
Voor de geïnteresseerde, ook de nieuwste generatie led's en zeker de seoel P4 hebben hier last van!

De gebruikte optiek (collimator/ reflector en de lens/ afdekplaatje) is soms belangrijker dan de hoeveelheid licht die de lamp produceert! Een onevenwichtige bundel met donkere ringen of strepen moet een hoop extra licht hebben om eenzelfde zichtbaarheid te garanderen.

Kijk ook eens naar de batterij, als de opgegeven brandduur 2 uur is dan is het meestal al sparen geblazen onderweg, en dan gaan we er vanuit dat je accu in optimale gezondheid is! Een paar maanden niet naar gekeken in de zomer en een goedkope accu (lood, nimh) is ontladen en makkelijk 20% van zijn capaciteit kwijt!
De duurdere systemen werken met LI-ion batterijen en intelligente quickchargers. De accu geeft lang stroom voor een beperkte gewicht en heeft een langere levensduur.

Bij het vergelijken van materiaal en prijzen kijk je best ook eens naar de meegeleverde accessoires, soms moet je zelf nog op zoek naar een helm of barmount. Bij andere merken zijn alle denkbare extraatjes meegeleverd.

Dit alles en de prijs hebben mij richting de switchback serie van princeton tec gestuurd :wink: een 3 op het stuur en een 2 op de helm geven me een overvloed aan licht. Meer licht zou weinig meerwaarde geven, het blijft strijklicht!

Een ander systeem dat mijn interesse gewekt heeft is de powerled black van sigma, maar de batterijlevensduur was te beperkt.

cateye heeft met de double en trippleshot mooie lampen, maar de levensduur van de batterij is beperkt en de prijs viel wat tegen.

Exposure is duur, de batterijduur is eerder beperkt, maar ruim voldoende licht, zelfs met 1 LED, in de nieuwe versie heb je een waarschijnlijk een eerder blauwig licht.

Hope heeft ook een batterijduur probleem maar heeft ook een mooie beam.

Lupine heeft met de wilma een zeer goed produkt, maar 830 lux is overkill toch heb je de neiging om de lamp steeds op vol vermogen te laten branden :-? Voor die prijs heb ik liever 2 kleinere lampen.

Er is ondertussen een "verouderde" generatie 3 watt luxeon systemen op de markt, twee zo'n led's geven zeker voldoende wit licht en zijn al iets goedkoper te krijgen =D>
plonsita
Mountainbiker
Berichten: 745
Lid geworden op: wo 25 okt 2006 21:21
Rijdt met: Uw Ma !

Bericht door plonsita »

kijk,
daar heb ik nou wat aan

garcon, geef nothing eens iets te drinken.

na wat rond surfen ben ik zelf op die exposure joystick maxx 2008
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=22857

deze kan ik ook gewoon kopen bij mijn favoriete fietsenboer Akkermans

maar ik zoek verder mischien dat er nog andere interessante dingen te vinden zijn.
Plaats reactie