Light step by step : traparmen/BB/plateau's/ketting/cassette

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Light step by step : traparmen/BB/plateau's/ketting/cassette

Bericht door Mickey Mouse »

De beste kostprijs/gewichtswinst voor mijn Epic is nog te halen denk ik door de standaard aandrijflijn te vervangen.

Ik had gedacht aan:
- Tune Bigfoot traparmen, de blauwe omdat deze het best bij naven en frame passen. De JIS versie omwille van slechte rev.s gelezen te hebben over de sixpack bb.
- Tune BB AC38
- specialites-ta 22, 32 en 44t
- KMC X9 SL Gold ketting
- XTR casette 11-32 (of 11-34)

Wat denken de pro's hiervan??
Gebruikersavatar
cavani
Mountainbiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 15:57

Bericht door cavani »

Trapas van Ta nemen.Is een pak goedkoper.Ik heb hetzelfde crankstel met Ta Axix Pro L.ight titanium BB en Boone titanium tandwielen.Kettingbladboutjes in alu van A2Z geven ook een relatief goedkope gewichtsbesparing
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Bericht door Mickey Mouse »

cavani schreef:Trapas van Ta nemen.Is een pak goedkoper.Ik heb hetzelfde crankstel met Ta Axix Pro L.ight titanium BB en Boone titanium tandwielen.Kettingbladboutjes in alu van A2Z geven ook een relatief goedkope gewichtsbesparing
Tnx, zal ik eens 'onderzoeken'. Alles toevallig (handig) bij dezelfde shop kunnen kopen?
Gebruikersavatar
cavani
Mountainbiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 15:57

Bericht door cavani »

Alles,behalve de Boone tita tandwielen, bij Verschueren gekocht.
Alleen moet Tune via Peza komen,en die zijn niet echt betrouwbaar kwa vooropgestelde levertermijn #-o :evil:

Boone: http://www.boonerings.com/cr/crsizes.html
(Niet echt goedkoop,maar is natuurlijk tita én wondermooi :wink: )

Ta:

Afbeelding
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Rudi,

Ik kan je al wel vertellen dat je geen schrik moet hebben van de Sixpack met FastFoot cranks. Ik heb deze nog gebruikt (en heb tevens deze nog liggen hier) en heb er geen enkel probleem mee gekend. Het enige waar je wel mee moet op letten is dat de trapas open is. Dwz dat als er water in je bracket terecht kan, deze ook je lagers kunnen aantasten. Je kan dit behelpen door zadelpen volledig af te dichten, gaatje boren in de bracket en goed wat vet rond de lagers aanbrengen aan de binnenkant van de trapas (dus vóór montage). Verder is het een mooi en goede crank. Het voordeel van de Sixpack is dat je deze volledig zelf kan onderhouden. Het is simpel. Haal de trapas eruit en reinig het geheel. Je kan zelfs de lagers zelfs eruit halen uit de kranskes(hier is een opening voor voorzien). Het is tevens mogelijk om zo de kogeltjes te vervangen door ceramische kogels! Nadelen heb ik, behalve bovengenoemde, geen gevonden.

Je specs lijstje zit wel goed ineen. Ik zou ze ook zo ongeveer samenstellen indien ik niet ultralicht zou gaan. :wink:
Boone tandwielen zijn ook wel cool! 8)

@cavani: enig idee van het gewicht van de tandwielen van Boone?

Afbeelding

Hier een fotootje van mijn vorige cranks.
Gebruikersavatar
cavani
Mountainbiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 15:57

Bericht door cavani »

Boone tandwielen in 42-32-22 setup wegen samen 116gr.
$mokeyJoe

Bericht door $mokeyJoe »

Toch lekker licht. Merci cavani. :wink:
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

En nu foto's he mannen!
Gebruikersavatar
Mickey Mouse
Mountainbiker
Berichten: 201
Lid geworden op: za 04 aug 2007 11:31
Rijdt met: C'dale chirurg gereedschap
Contacteer:

Bericht door Mickey Mouse »

@$mokeyJoe ivm de sixpack, dan kan ik idd aannemen dat mensen die deze bb nemen en geen liefde voor techniek (en onderhoud) koesteren na enkele maanden gaan klagen over deze as.
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Bericht door Stalen Worm »

smokey doe die foto van die tune cranck weg, sffs moet ik die ook bestellen... #-o #-o
Plaats reactie