Middenblad - tand eraf

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3033
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Middenblad - tand eraf

Bericht door Motorbiker »

Op mijn Epic Expert 07 met XT trapas merk ik bij het poetsen dat er, op het middenblad, een tand volledig ontbreekt. Afgekraakt aan de bodem.
Is dit een probleem of kan ik zo blijven rijden?
Gebruikersavatar
fcb
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: za 10 feb 2007 21:28
Rijdt met: Paulini & Concept Cycle & Ridley

Bericht door fcb »

Zolang je ketting niet overspringt kan da eig geen kwaad .
Ma da zal je zelf wel gauw merken .
Gebruikersavatar
elmago
Mountainbiker
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 23 feb 2006 01:21
Rijdt met: Liteville 301
Contacteer:

Bericht door elmago »

Mijn zoon heeft hetzelfde voorgehad met zijn grootste kettingblad, dit ging een paar weken goed, maar toen we in Brakel de Bloso route gingen doen en er dus regelmatig geschakeld moest worden ging het al snel mis, iedere keer dat hij op zijn groot blad schakelde versprong de ketting terug op het middenblad.
Ik heb er nu een Gebhardt opgezet en alles terug pico-bello. :-)
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Ben je zeker dat die tand afgebroken is? Op sommige tandwielen is dat zo, dat zijn schakelhulpen :wink:
Gebruikersavatar
elmago
Mountainbiker
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 23 feb 2006 01:21
Rijdt met: Liteville 301
Contacteer:

Bericht door elmago »

Swannie schreef:Ben je zeker dat die tand afgebroken is? Op sommige tandwielen is dat zo, dat zijn schakelhulpen :wink:
Da's alleen achteraan waar dat soms wordt toegepast. (Ben zelfs niet zeker of dat nu nog wordt gedaan).
Als er vooraan een tand ontbreekt en de kettinglijn loopt een beetje scheef dan floept de ketting er onherroepelijk af.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

elmago schreef:
Swannie schreef:Ben je zeker dat die tand afgebroken is? Op sommige tandwielen is dat zo, dat zijn schakelhulpen :wink:
Da's alleen achteraan waar dat soms wordt toegepast. (Ben zelfs niet zeker of dat nu nog wordt gedaan).
Als er vooraan een tand ontbreekt en de kettinglijn loopt een beetje scheef dan floept de ketting er onherroepelijk af.
Bij shimano is dat vooraan toch ook :-k
Gebruikersavatar
elmago
Mountainbiker
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 23 feb 2006 01:21
Rijdt met: Liteville 301
Contacteer:

Bericht door elmago »

Swannie schreef:
elmago schreef:
Swannie schreef:Ben je zeker dat die tand afgebroken is? Op sommige tandwielen is dat zo, dat zijn schakelhulpen :wink:
Da's alleen achteraan waar dat soms wordt toegepast. (Ben zelfs niet zeker of dat nu nog wordt gedaan).
Als er vooraan een tand ontbreekt en de kettinglijn loopt een beetje scheef dan floept de ketting er onherroepelijk af.
Bij shimano is dat vooraan toch ook :-k
Nee hoor, Shimano gebruikt wel stijghulpjes, maar geen ontbrekende tanden.
Ik geloof wel dat er ooit eens een model was met hoge en iets lagere tanden, maar zeker geen ontbrekende. :wink:
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

elmago schreef:
Swannie schreef:
elmago schreef: Da's alleen achteraan waar dat soms wordt toegepast. (Ben zelfs niet zeker of dat nu nog wordt gedaan).
Als er vooraan een tand ontbreekt en de kettinglijn loopt een beetje scheef dan floept de ketting er onherroepelijk af.
Bij shimano is dat vooraan toch ook :-k
Nee hoor, Shimano gebruikt wel stijghulpjes, maar geen ontbrekende tanden.
Ik geloof wel dat er ooit eens een model was met hoge en iets lagere tanden, maar zeker geen ontbrekende. :wink:
idd, kheb het juist eens opgezocht, en ze gebruiken idd stijghulpjes en hoge en iets lagere tanden :-)
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

Heb hetzelfde voor gehad, vanaf dat ik druk op de trappers zette trapte ik door, dus ik zou em toch vervangen
Gebruikersavatar
Motorbiker
Mountainbiker
Berichten: 3033
Lid geworden op: wo 05 jan 2005 20:37
Rijdt met: Niner Jet RDO

Bericht door Motorbiker »

Kent er iemand de wijze om dit middenblad gemakkelijk eraf te halen.
Het betreft een XT van 2007.
Graag gedetailleerd want ik ben beperkt begaafd.
Is dit trapstel compatibel met een XT middenblad 2008?
Plaats reactie