Rijden met 2 kettingen

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Liever voordien 8)
Gebruikersavatar
splash
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:42
Rijdt met: Granville Pulse & Ridley Thunder

Bericht door splash »

ik reinig mijn ketting gewoon met een doek met wd40 erop. Als ik de ketting terug op de fiets leg, terug smeren.
IceCube
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: vr 07 jul 2006 08:45
Rijdt met: Cube Ltd Race, full XT, Reba, Avid Elixir 9, Mavic CrossTrail, NN/RR

Bericht door IceCube »

Ik rij ook met 2 kettingen (uiteraard niet tegelijkertijd ...), dit levert inderdaad een enorme materiaalbesparing op !
Na een 4 à 6 ritten haal ik de ketting eraf. Ik leg deze 1 dag in een doos van 't ijsboerke, met een mengeling van petrol en benzine. Vervolgens goed afkuisen met een vod of een versleten (proper) slipke van mijn vrouwke. Dan leg ik ze (de ketting) 1 of meerdere dagen in een andere ijsboerkesdoos met kettingolie, kettingzaagolie voldoet uitstekend. Vervolgens laten uitlekken tot je ze enkele dagen/weken daarna er terug oplegt.
Ik kon het ook niet geloven, maar sinds ik dit doe rij ik 4 keer langer met dezelfde tandwielen en cassette. Bovendien doe ik de kost niet meer om met XT kettingen te rijden, een gewone Deore ketting hg53, gaat naar mijn ervaring veel langer mee en schakelt even goed.
Nu nog naar de cremerie voor 2 dozen, de smaak speelt geen rol !
jatich
Mountainbiker
Berichten: 38
Lid geworden op: do 12 apr 2007 19:28
Rijdt met: KHS

Bericht door jatich »

Kettingen worden in fabriek met de best mogelijke droge smeermiddelen behandeld en deze worden afgesloten met vet. Wanneer je ontvetter gaat gebruiken verwijder je dit vet en het smeermiddel. Je mag dan nog zolang in een oliebad laten weken als je wilt, je krijgt de olie niet meer op de goede plaats. Gewoon proper maken met zeepwater en kettingborstel. Daarna zuinig met teflonspray smeren.
RIBI
Mountainbiker
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 02 jul 2007 18:23
Rijdt met: showa-massini

Bericht door RIBI »

Ben volledig akkoord met deze laatste opmerking.
Lees maar eens de tips na van één van de beste kettingbouwers.
Langs buiten reinigen en vanbinnen afblijven.
Heb vroeger ook alles ontvet en terug ingeolied. Had een proper en blinkende ketting, maar was zeer snel versleten.
Nu ik er met ontvetter afblijf werkt alles evengoed.
Moet wel zeggen dat we vorige winter een zeer mtb vriendelijk seizoen hebben gehad.
Gebruikersavatar
anno53
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: zo 18 feb 2007 17:19
Rijdt met: Thompson Edge (2006 - ne hoekopen)

Bericht door anno53 »

En die teflonspray zou dan wel naar de goede plaats gaan #-o Volledig onderdompelen lijkt mij toch wel efficiënter. Laten uitdruipen en dan de zijkanten afwrijven met een doek, dit om minder vlug stof en vuil op te nemen.
Gebruikersavatar
splash
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:42
Rijdt met: Granville Pulse & Ridley Thunder

Bericht door splash »

inderdaad, kheb ook ooit een ketting in ontvetter gelegd, de volgende morgen zaten de helft van de schakels vast en kon ik de ketting wegwerpen.
Een ketting dinet vettig te zijn, is absoluut niet nodig om ze te ontvetten. Als je ervoor zorgt dat de buitenkant niet te vuil is, en nadien nog eens smeer is het al meer dan voldoende.
Gebruikersavatar
Mojobiker
Mountainbiker
Berichten: 2189
Lid geworden op: di 31 jul 2007 16:17
Rijdt met: TREK 8000 / CANYON Nerve Al 7
Contacteer:

Bericht door Mojobiker »

Ik ga ook voor de eerste keer met 2 kettingen rijden. 'k Ga ze gewoon afkuisen langs de buitenkant en dan in een badje olie leggen. Laten uitdruppen en na 200km veranderen van ketting.

De resultaten komen later.

Mojo
Gebruikersavatar
splash
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:42
Rijdt met: Granville Pulse & Ridley Thunder

Bericht door splash »

Mojobiker schreef:Ik ga ook voor de eerste keer met 2 kettingen rijden. 'k Ga ze gewoon afkuisen langs de buitenkant en dan in een badje olie leggen. Laten uitdruppen en na 200km veranderen van ketting.

De resultaten komen later.

Mojo
het resultaat zal zijn da gans uwe velo vol spatjes olie hangt 8)
PATS
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 18 apr 2005 23:10
Rijdt met: Specialized Stumpjumper 29 EXPERT

rijden met 2 kettingen

Bericht door PATS »

uitkoken


marathon rijden met modder dan de zon erop hoeveel smering heb je

dan nog ??? OOK VANBINNEN IN JE SCHAKELS

neem een potje doe er olie in ,al was het motorolie ,

verwarm met ketting erin

je zal versteld zijn wat er uit komt

ook als je je ketting al gekuist had
Plaats reactie