Keramische velgen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Gast

Bericht door Gast »

Ha, nog even wachten dus :grin:
Dat van die bandenlichters is natuurlijk geen argument (hoeveel wegen 2 lichters 15 gram?) maar dat ze momenteel gemakkelijk zijn te vervangen vond ik wel belangrijk. Heb op het forum en andere forums daar verschrikkelijke verhalen over gehoord, met zeep opleggen enz... moest je dan een bus dreft meezeulen? :lol:
Gebruikersavatar
Treg
Mountainbiker
Berichten: 312
Lid geworden op: za 16 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scalpel '11 - Taurine SL2 - Radon Boa Litening
Contacteer:

Bericht door Treg »

Daardoor wegen ze ook iets zwaarder, maar dat win je terug omdat je geen binnenband nodig hebt.

JeTeR
Het totaalgewicht zal toch steeds iets hoger zijn dan mét binnenbandjes.
Gebruikersavatar
JeTeR
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT
Contacteer:

Bericht door JeTeR »

- Dat van die bandenlichters is inderdaad maar een zwak argument. Dat heeft eerder te maken met mijn luiheid. Al wat ik niet moet meepakken, daar hoef ik dan ook niet aan te denken. (en 't is weer wat meer plaats in mijne Rocket)

- Het gewicht is een punt van discussie. Op de weegschaal weegt een 2bliss band inderdaad meestal meer dan de combinatie van normale buitenband + binnenband. Maar dat is eigenlijk appelen met peren vergelijken he. En trouwens de UST velgen die nu verkrijgbaar zijn, zijn meestal de top-of-the-line modellen van de respectievelijke merken, dus ook meestal de lichtste versies. Dus als je het complete wiel vergelijkt, ben je met UST meestal toch lichter af. En die 2bliss is ook nog in volle evolutie he. Maar ik weet het, dat is een eindeloze discussie...

- Dat verhaal met het zeepsop klopt dan weer wel ivo. Maar alleen om ze terug te monteren. Er wordt 'aangeraden' om ze in te zepen omdat het dan makkelijker is om ze op hun plaats te krijgen bij het oppompen. Natuurlijk kan je dit niet onderweg, maar je moet toch altijd een binnenbandje gebruiken, want repareren is toch niet mogelijk onderweg. Dus laat die Dreft maar thuis :smile:

Ze eraf halen is echt geen kunst meer. En oppompen doe ik met een goede pomp. Zo'n model dat ge op de grond zet en dan met 2 handen bediend... (heeft dat eigenlijk een naam??). Maar Eric B is er al in geslaagd om ze gewoon met een minipompke op hun plaats te krijgen. (hangt een beetje van model en merk af)

JeTeR
Gast

Bericht door Gast »

Als ik het goed begrijp: als je een binnenband gebruikt (onderweg) kan je ze even makkelijk monteren als een gewone band, het 'probleem' met dat zeepsop gedoe is er alleen met de USTband alleen, zonder binnenband.
Maar dat begrijp ik toch niet goed: met of zonder binnenband, het blijft toch dezelfde buitenband die je oplegt.
Gebruikersavatar
Treg
Mountainbiker
Berichten: 312
Lid geworden op: za 16 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scalpel '11 - Taurine SL2 - Radon Boa Litening
Contacteer:

Bericht door Treg »


En trouwens de UST velgen die nu verkrijgbaar zijn, zijn meestal de top-of-the-line modellen van de respectievelijke merken, dus ook meestal de lichtste versies. Dus als je het complete wiel vergelijkt, ben je met UST meestal toch lichter af.

JeTeR
Ja, dat had je gedacht of gehoopt maar niets is minder waar.

vergelijking:

*Mavic-317-Disc-velgen (400gram/stuk)
DT-Hügi-240-Disc-naven, DT-Supercomp-spaken,
Alu-Proloc-nippels 1585 gram 435,80€
*(binnen)Banden:
Continental Supersonic 880 gram 72€
Continental Supersonic 190 gram 27€
* Velglint: Schwalbe 35 gram 5€

SAMEN 2690 gram 539,80€


*Mavic X 3.1 Disc-velgen (506gram/stuk)
zelfde bezetting dan boven
1785 gram 525,40€
*Banden:
Continental Explorer UST 1400 gram 80€

SAMEN: 3185 gram 605,40€

"Mit 425 Gramm Mehrgewicht und 65€ Aufpreis erkauft man sich aber deutlich mehr Pannenschutz."


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Treg op 2002-09-03 18:19 ]</font>
Gebruikersavatar
Treg
Mountainbiker
Berichten: 312
Lid geworden op: za 16 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scalpel '11 - Taurine SL2 - Radon Boa Litening
Contacteer:

Bericht door Treg »

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Treg op 2002-09-03 18:18 ]</font>
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

Die dreft is eigenlijk alleen maar goed de eerste keer dat je de band moet opleggen. Eenmaal hij er eens opgeraakt is heb je dat probleem niet zo meer. Dan kun je met wat geluk de band terug oppompen en als er genoeg druk achter zit springt hij vanzelf op de juiste plaats (eventueel wat wrikken aan de band, geen punt).
En met binnenband: dan is het eigenlijk niet meer van zo'n belang dat die buitenband er helemaal juist op ligt, er kan dan toch geen lucht naar buiten ontsnappen via de buitenband. (kortom, die buitenband moet zonder binnenband heel mooi opliggen in een groef opdat er geen lucht uit zou kunnen ontsnappen)
Verstade?
Gebruikersavatar
Dingo
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 02:00
Rijdt met: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom

Bericht door Dingo »

En wat die zeep betreft : bij elke toertocht van fietspromo krijg je toch een zepeke :lol:
Gebruikersavatar
JeTeR
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT
Contacteer:

Bericht door JeTeR »

Inderdaad Ivo, dat zeepsopje heb je alleen nodig als je zonder binnenband monteert. Dat zou dan dienen om de band heel mooi op zijn plaats te latten 'ploppen' bij het oppompen om 100% luchtdicht te zijn.

Dus als je onderweg een binnenbandje steekt, dan heb je helemaal geen zeepsop nodig. Die binnenband maakt alles toch dicht.

En die discussie over het gewicht... zoals ik al zei: eindeloos. Ik heb ook gezegd dat je 'meestal' lichter af bent. Maar je kan inderdaad voorbeelden vinden waar dat niet zo is... Het grote voordeel zit zoals gezegd in de extra grip door lagere druk en in het feit dat je veel minder snel lek rijdt.

Ik heb geen zin om het gewicht te gaan opzoeken van mijn wielen... voor de liefhebbers: CrossMax UST met Pythons op dit moment.

JeTeR
Gebruikersavatar
Treg
Mountainbiker
Berichten: 312
Lid geworden op: za 16 mar 2002 02:00
Rijdt met: Scalpel '11 - Taurine SL2 - Radon Boa Litening
Contacteer:

Bericht door Treg »


En die discussie over het gewicht... zoals ik al zei: eindeloos. Ik heb ook gezegd dat je 'meestal' lichter af bent. Maar je kan inderdaad voorbeelden vinden waar dat niet zo is... Het grote voordeel zit zoals gezegd in de extra grip door lagere druk en in het feit dat je veel minder snel lek rijdt.

JeTeR
Ik weet wel dat je dit "een eindeloze discussie" vindt, maar het blijkt toch dat je die 'meestal' in 'meestal niet' mag veranderen (tenzij je het natuurlijk in twee uitersten qua budget gaat zoeken) Bovenvermeld voorbeeld is niet de uitzondering die de regel bevestigt.
Let wel, ik val UST zeker niet af en aangezien ik geen grammenneuker ben (ook al besef ik de invloed van roterend gewicht op acceleratie en stuurgedrag) en nog minder graag bandjes sta te wisselen zal mijn volgende setje ook wel UST zijn. :wink:
Plaats reactie