carbon

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Ow scuus, tuurlijk ;)
TITTYMAN
Mountainbiker
Berichten: 743
Lid geworden op: zo 24 okt 2004 19:27

Bericht door TITTYMAN »

Awel, dat vraag ik mij nu ook af zie.

2 trainingsmakkers hebben hun carbonnen kader al compleet verneukt door regelmatig in de ardennen te gaan rijden met het nodige horten en totsen.

Toeval of toch beter alu light of tita voor zulke condities als je bijna wekelijks in dergelijke regio's rijdt ? :roll:
Gebruikersavatar
snook
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: ma 06 aug 2007 13:15
Rijdt met: trek 8000, scale ltd '08

Bericht door snook »

van welke merken waren die kaders 8) ?
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

TITTYMAN schreef:Awel, dat vraag ik mij nu ook af zie.

2 trainingsmakkers hebben hun carbonnen kader al compleet verneukt door regelmatig in de ardennen te gaan rijden met het nodige horten en totsen.

Toeval of toch beter alu light of tita voor zulke condities als je bijna wekelijks in dergelijke regio's rijdt ? :roll:
Toeval, mijn carbonframe heeft toch ook al menig ardens ritje overleefd :wink:
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

miq schreef:van welke merken waren die kaders 8) ?
Of nog belangrijker, wat hebben die mannen ermee uitgestoken ?

Er zijn hier ook genoeg voorbeelden te vinden van mensen die hun alu-bike bijeengeplooid hebben, maar bij een carbon frame heeft iedereen precies zoiets van "zie je wel" :roll: .

Als je dan toch een beetje een idee wil krijgen van het "risico" dat vasthangt aan een carbon frame, start dan een topic met een poll wie er al problemen gehad heeft met zijn carbon kader (die niet opgelost zijn door een nieuw frame te krijgen onder garantie weliswaar, want als je een nieuw frame krijgt heb je eigenlijk ook geen probleem vind ik), en laat diegene die hier een stem uitbrengen ook een beetje hun persoonlijke ervaring neerpennen, dan krijg je waarschijnlijk een ander beeld van carbon frame's als hetgeen dat je in al die wilde kaderbreuk verhalen hoort.
TITTYMAN
Mountainbiker
Berichten: 743
Lid geworden op: zo 24 okt 2004 19:27

Bericht door TITTYMAN »

Hola mannekes, laat de "lichtgewichten" hier niet op hun teentjes getrapt zijn.

De 2 trainingsmakkers waarover ik sprak rijden nu nog 6 op 7 en zijn ex-elite zonder contract net zoals ik. We zijn alledrie half de 30 en zitten op een fiets van onze 12 jaar dus we hebben al wel iets gezien :evil:

In dit geval 2 goed onderhouden bikes, de ene een Specialized en de andere een Trek. Ikzelf rij met een alu-light van Ridley.

De Specialized is gewoon lichtjes beginnen doorscheuren, het is niet ineens gegaan en de Trek is halverwege de linkerzijde van de achtervork doorgezakt.

Nog bijkomende kanttekening, in beide gevallen eerder ook nog nooit niets negatiefs met carbon meegemaakt, ook niet met onderdelen zoals stuur, stuurties, zadelties or whatever.

Vandaar mijn vraag, zou het geen toeval zijn ?
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Bericht door Rikske »

@ TITTYMAN: Ik ben niet om mijn teentjes getrapt hoor (ben trouwens ook geen lichtgewicht :wink: ).

Ik bedoel alleen maar dat gevallen van kaderbreuk bij carbonkaders dikwijls uitvergroot worden, en zulke verhalen gaan ook dikwijls een eigen leven leiden. Zo vertelde iemand op een ander forum dat hij in de ardennen met iemand gesproken had die al 3 Merida carbonkaders zou kapotgereden hebben, bleek achteraf dat het waarschijnlijk over magnesium frame's van Merida ging (die wel degelijk een levensduur hadden van 3 tot 6 maanden), zo zie je maar.

Ik vermoed ook dat het bij jouw kameraden een spijtig toeval is.
TITTYMAN
Mountainbiker
Berichten: 743
Lid geworden op: zo 24 okt 2004 19:27

Bericht door TITTYMAN »

Hehe , loooool.

Tja, idd, ge moet uiteraard wel appelen met appelen vergelijken.

Het is gewoon raar omdat we met onze koersfietsen bv ook al lang met carbon rijden zonder troubles en dit de eerste 2 gevallen zijn, met mtb dan, en beide na dikwijls in de ardennen te rijden.

Maar ja, als ge dan dingen ziet zoals de scheurende specialized kaders bij Quick-step en dit jaar en dat ze nu het seizoen uitrijden met overspoten Ridley's.

Op den duur weet ge het ook niet meer hé. Fabrikanten zullen hun hand er ook niet voor omdraaien al eens met minderwaardig materiaal te '"testen" en niet alleen met carbon, maar op alle vlak.

Consument = proefdier soms hé

:roll:
Simp
Mountainbiker
Berichten: 674
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 18:31
Rijdt met: Dean Colonel / Stumpjumper beach

Bericht door Simp »

TITTYMAN schreef: Maar ja, als ge dan dingen ziet zoals de scheurende specialized kaders bij Quick-step en dit jaar en dat ze nu het seizoen uitrijden met overspoten Ridley's.
:roll:
Wat is dat nu weer voor een fabeltje?
TITTYMAN
Mountainbiker
Berichten: 743
Lid geworden op: zo 24 okt 2004 19:27

Bericht door TITTYMAN »

Da's een fabeltje van iemand die nog alle dagen in de koers zit en al 10 jaar bij Ridley werkt :wink:
Plaats reactie