Light voor beginners

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

Wat valt als nieuwe pedaal te adviseren?
Spd plaatjes, liefst degelijk waar niet te snel speling op de assen komt.
Is de gewone XTR prijs/kwaliteit degelijk of zijn er nog andere mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Ik denk dat de shimano's zowat de enige écht betrouwbare spd pedalen zijn...
Gebruikersavatar
Achnaton
Mountainbiker
Berichten: 472
Lid geworden op: zo 16 apr 2006 12:18
Rijdt met: Merida Matts Lite
Contacteer:

Bericht door Achnaton »

'k heb nu de mg/sl's van xpedo, tot op heden nog geen klagen, ook nog maar 150 km met gereden, dus 't kan nog komen :P
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

Achnaton schreef:'k heb nu de mg/sl's van xpedo
Ben benieuwd naar je ervaringen (op lange termijn) met deze pedalen.

Voor volgend seizoen twijfel ik tussen XTR's (325gr), Xpedo Mag/SL (275gr) of Ritchey Pro V4 (280gr).
Van die Xpedo's vind je wel lagersets, dus dat is wel een handig.
Gebruikersavatar
Snijdie
Mountainbiker
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 08 aug 2007 10:11
Rijdt met: Commencal Vip S
Contacteer:

Bericht door Snijdie »

Mijn Larsen TT 1.9 (dus niet de meer voorkomende 1.95) wogen 440 en 439 gram. Ik heb ze nog niet in alle omstandheden uitgeprobeerd enzo, maar ik kan nu zeggen dat Conti SpeedKing SS >> Larsen TT. Scheelt zoveel in handling en grip. En dat terwijl ze lichter zijn.



Het mooie van weightweenien vind ik dat er geen standaard lijstje voor te maken is. Als je standaard wilt dan moet je een complete fiets kopen :). Maar bij een WW project kan je zelf kiezen wat, wanneer en hoe duur je op je fiets wilt hebben. Wel zijn sommige onderdelen handiger om te vervangen dan andere.
Mijn point is niet dat je moet beginnen bij de snelspanners, maar dat elke fiets anders is, dus de beste upgrade variert ook per fiets. Bij een fiets met no-name wielset zou ik dat als eerste overwegen om te vervangen. Bij een bike met Crossrides zou ik niet beginnen met de wielen, die kunnen nog even mee.

Zoals gezegt: begin met de roterende onderdelen. Daarna komt in mijn ogen de houding-onderdelen. Hierna komen de onderdelen die moeten functioneren. Dit kan zijn: vork, remmen of pedalen of schakelonderdelen.
Het pimpen kan tussendoor. Hoewel een dalend gewicht leuk is, is het ook leuk als de schoonheid erop vooruit gaat. Gelukkig gaat dit vaak hand in hand.


Veel grammen zijn trouwens gratis te winnen. Voor onder de vijftig euro:
- Bar ends eraf
- Bidonhouder eraf
- Overbodig zadelpen-materiaal weghalen
- Conti Supersonic BiBa
- Ritchey WSC ergo handvatten
- BBB Quick Fix snelspanners
- Zadelpenklem met inbus

Goedkope grammen (die minder effectief zijn):
Stuur, stuurpen, zadelpen, zadel (kan je door een beetje slim te zoeken zo een halve kg op besparen)
Plaats reactie