carbon

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
patjebike
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: di 03 okt 2006 13:27
Rijdt met: Bergamont Revox Team, Bergamont Endurance, Bergamont Roxter, Granville CRS1,
Contacteer:

Langdorp

Bericht door patjebike »

Vandaag te Langdorp knal ik in volle afdalling op een stukje afgezaagde boom in een afdaling, met mijn carbonnen fiets, stuur, zadelpen...Behalve twee lekke banden geen schade. De wedstrijd na mij breekt er iemand tijdens de afdaling (voor hij viel) zijn aluminium stuur met een laagje carbon eromheen(BBB) en dit is geen licht stuur! Daarom denk ik dat je gewoon geluk of pech hebt als iets al dan niet breekt, maakt niet uit of het carbon of alu of tita is!
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Weinig tita stuurtjes zien breken, vroeger wel bij een harde crash een tita Syncros stuur gedeukt. Titaniumstuurtjes zijn behoorlijk zwaar.......
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Re: Langdorp

Bericht door viperke »

patjebike schreef:Vandaag te Langdorp knal ik in volle afdalling op een stukje afgezaagde boom in een afdaling, met mijn carbonnen fiets, stuur, zadelpen...Behalve twee lekke banden geen schade. De wedstrijd na mij breekt er iemand tijdens de afdaling (voor hij viel) zijn aluminium stuur met een laagje carbon eromheen(BBB) en dit is geen licht stuur! Daarom denk ik dat je gewoon geluk of pech hebt als iets al dan niet breekt, maakt niet uit of het carbon of alu of tita is!
Dat het breekt voor hij viel lijkt me vrij onwaarschijnlijk, maar wie weet.. Wat ik wel opmerkte was dat die jongen z'n (dure en lichte) alu frm-stuurpen ongeschonden was ! Stuur was vlak bij de bevestiging gebroken.
Gebruikersavatar
roy
Mountainbiker
Berichten: 1373
Lid geworden op: wo 29 sep 2004 18:20
Rijdt met: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC
Contacteer:

Bericht door roy »

pff nog maar zes maanden met carbon op de fiets en al prijs carbon mag dan wel zeer sterk zijn maar vallen op rotsige ondergrond aan e redelijke snelheid kan het toch niet aan. gelukkig was er niets ander aan men duratecje of ik was beginnen wenen.

kdenk dak breuk door de bar end komt die kracht naar binnen op het stuur gezet heeft.

Afbeelding
Afbeelding

Let niet op de buis in het stuur beetje moeten impvroviseren in de ardennen tegen verdere breuk met plastieken buis en tape :wink:
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Nja maar als je met een alu stuur en barends op je bek gaat, is er veel kans dat je stuur ook kapot is hoor.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Een val heeft niet steeds onmiddelijke breuk tot gevolg.
Mogenlijk breekt het door de val verzwakte stuk pas binnen 3 weken.......
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Ook waar.
Gebruikersavatar
roy
Mountainbiker
Berichten: 1373
Lid geworden op: wo 29 sep 2004 18:20
Rijdt met: Duratec sonix cx3 s-ram X0,hope new mini raceface deus easton Xc-one and ec70 Reba WC
Contacteer:

Bericht door roy »

Hubertje schreef:Nja maar als je met een alu stuur en barends op je bek gaat, is er veel kans dat je stuur ook kapot is hoor.
vroeger met mijn thompson wel duizend keer gevallen.
maarja twas ook wel een vlo van duizend kilo en goedkope ritchey onderdelen. die wel heel sterk blijken te zijn. :P
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Ik dacht dat ook, maar een alu easton EC30 stur plooit bij een val ook, en mn noname oud alu stuurke heeftet ook net begeven.
Met ritchey comp idd, no probs.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Hubertje schreef:Ik dacht dat ook, maar een alu easton EC30 stur plooit bij een val ook, en mn noname oud alu stuurke heeftet ook net begeven.
Dit moet EA30 zijn vermoed ik de EC reeks zijn de carbon exemplaren.
Plaats reactie