Voorderailleur koersfiets omgebouwd naar top pull

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

JanMan schreef:
Hubertje schreef:ratio nog ok?
Maakt heeel weinig uit aangezien je met je de 2 limietschroeven het bereik kan instellen.
Met sachs of sram mss niet, maar vr shimano..
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Bericht door pieterp »

Hubertje schreef: Met sachs of sram mss niet, maar vr shimano..
Op voorderailleurs speelt ratio geen rol, daar kan je alles door elkaar gebruiken. Ik gebruik X0 twisters en kan dus met de miniclicks nog bijstellen.
daelman schreef:wat heb je er net aan gedaan pieter? ik vind het er een vrij gewone voorder uitzien eigleijk.
Heb de buitenste arm van de parallelogram er omgekeerd opgezet, de achterkant zit nu van voor. Zal het je wel eens een keer uitleggen met de derailleur erbij :wink: Ga deze nog verder bewerken om hem nog lichter te maken. Zou graag ook nog enkele onderdelen zelf willen anodiseren om een houdbare finish te krijgen.
El Perro Diablo schreef:Ik zou deze winter wel naar 2x9 willen gaan, omdat ik met de Seven toch enkel xc wedstrijden rijd....maar het moet wel tip top werken
2x9 werkt perfect, je moet alleen de juiste kettinglijn hebben (smallere trapas bij vierkant of Isis, spacers van kant switchen met outboard lagers) zodat je alle kransjes achteraan kan nemen zonder een extreem scheve ketting. Als voorderailleur hoef je niet naar een getunede koersderailleur te gaan, een gewone MTB derailleur kan natuurlijk ook.
Er zijn verschillende voordelen aan 2x9:
- minder gewicht
- mogelijkheid smalle trapas te gebruiken = lage Qfactor en lager gewicht
- geen lastig schakelen naar het kleinste blad
- minder schakelen vooraan
- minder kans op foute combinaties, handig in een wedstrijd

Als je kijkt hoeveel profs 2x9 rijden...(zij hebben natuurlijk wel de wattages om dit rond te trappen 8) )

Ondertussen broeden er nog ideeen in mijn hoofd, zoals het maken van een titanium veer voor de voorderailleur.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Als je zo goed kan knutselen aan dat spul, neem eens een kijkje op de diy/tuning topic van Fairwheelbikes.
Die gastjes zijn ook maf bezig!

http://www.fairwheelbikes.com/forum/vie ... 7f7e0feb0d


Eigenlijk wordt het gewoon tijd dat Campagnolo terug mtb stuff maakt zoals op Tinker zijne Klein vroeger, die cantilivers van mij circulern nog ergens op een fiets en na 18 jaar zien en werken ze nog als dag één.
Iedereen gilde het werkt ni zo goed als shitmano, het was eigenlijk te duur voor de mtb markt toen.

Cook Bros zijn ook ni lelijk, en ook vr 2x9....of zijn dat roadie dingen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

El Perro Diablo schreef:Cook Bros zijn ook ni lelijk, en ook vr 2x9....of zijn dat roadie dingen?
Afbeelding
Dit is inderdaad een road crankstel. Fuel verkoopt momenteel in de "te koop"-sectie een Cook bros crank waarmee je perfect een dubbel op kan monteren.

Ik heb een tune crankstel, wat ook perfect is voor een dubbel blad. Ik heb deze gecombineerd met een 44 en 29 tands blad van TA. Bovendien heb ik ook nog een dura ace voorderailleur!
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Thx, die Tunes zien er ook wel mooi uit, ik ga deze winter(=vandaag precies al) 1st mijn carbonne Srams proberen te verbouwen, als ze kapot zijn heb ik een goede reden om te upgraden.
Gebruikersavatar
MudHungry
Mountainbiker
Berichten: 495
Lid geworden op: di 01 feb 2005 15:26
Rijdt met: ne grijze italiaan, ne zwarte italiaan, ne blauwe italiaan
Contacteer:

Bericht door MudHungry »

ook mooi voor een dubbele set-up:
Afbeelding
Afbeelding

gepolijste XTR-950 (175) mm met TA Chinook en Dura Ace trapas. Binnenkort te koop denk ik :wink:
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Bericht door pieterp »

Enige nadeel is dat je kleinste blad als dubbel met een 104mm BCD een 3OT is (verkrijgbaar van Extralite).
Master of puppets
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 09:00
Rijdt met: OLYMPIA F1 XX1 Eagle, OLYMPIA BULLET XX1, OLYMPIA EGO-X FORCE CX

Campagnolo Record

Bericht door Master of puppets »

Pieter, gij ziet er ne "fijne" (lees: fijn stielman) uit ! =D> =D>
Ik heb hier nog ne Campa Record voordell. liggen maar ik denk niet dat ik op die manier kan werken :cry: , ik zou dit op mijn Scale willen steken omdat ik van plan ben om ne Chorus CT of Record CT te steken vooraan -> 44 - 34 dan.. nu rij ik met XT-crank met 44-32 (22 al vanaf gevezen) en achteraan 11-23 Dura-ace -> loopt perfect btw , zelfs in de ardennen niks te kort gekomen (Bloso van Gouvy en Houffalize).. :-D .
Ik ben nu al lang aan't zoeken op WW-sites en heb gezien dat die mannen de shifterkabel langs onder op hunne kader hebben liggen maar hoe plaats je die kabelgeleiders in da carbon frame ?? .. of hoe zou jij dit oplossen ??
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Bericht door pieterp »

Master of puppets,
Een campa kan je op eenzelfde manier ombouwen naar top pull maar dit vereist wat meer meet werk en ingrijpender vijlwerk.
http://weightweenies.starbike.com/phpBB ... o+top+pull

Er zijn kerels die down tube kabels op hun scale gemaakt hebben door kabelstops vast te lijmen op het frame. Als ik het goed heb gebruiken ze hiervoor UHU Endfest lijm.
Ik denk dat je op http://www.mtb-news.de/forum/forumdisplay.php?f=108 wel kan vinden hoe het moet.
Master of puppets
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 09:00
Rijdt met: OLYMPIA F1 XX1 Eagle, OLYMPIA BULLET XX1, OLYMPIA EGO-X FORCE CX

Bericht door Master of puppets »

Bedankt Pieter !! =D> =D>

http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=39288 -> hier kan je mijn aanpassing bekijken.. had wel je reply nog niet gelezen toen ik eraan begon #-o -> er zijn blijkbaar problemen met waarschuwingen op mail op de site :roll:
Plaats reactie