Voorderailleur koersfiets omgebouwd naar top pull

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Voorderailleur koersfiets omgebouwd naar top pull

Bericht door pieterp »

Mijn eerste prototype, verfijning volgt nog:
Afbeelding
meer info op mijn blog: http://rennsport.skynetblogs.be/
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Bericht door Chimaera »

=D> =D> =D> knap werk
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Die Dean ziet er een interessant fietske uit!!!

Tevreden van de crank (2x9 set up)?

Vermits je toch ook met roadstuff bezig bent, denk je dat het mogenlijk is om een mtb verzet via een Campagnolo wegcrank (triple zonder groot blad bv) werkend te krijgen?
Waarom? Euh.....gewoon, daarom....om een Campy crank te hebben.
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Bericht door pieterp »

Hmm campa cranks op een MTB...is mogelijk maar dan moet je serieuze compromissen maken.
De beste optie is het gebruik van een compact crankstel, die hebben een 110mm BCD, het kleinste blad dat daarop kan is wel maar een 34T. Zelfs met een 34T achteraan heb je dan serieus power nodig in de benen om overal boven te geraken. Crankstel van een triple zou je eventueel ook kunnen gebruiken, je kan dan een 30T steken als kleinste blad, dat is een haalbaar verzet. Maar dan zit je met een lege positie op de plaats van het oude buitenblad (lelijk).
Denk eraan dat je waarschijnlijk enkel oude campa cranks kan gebruiken, de nieuwe met de externe lagers zullen niet op alle MTBs passen.

Zelf ben ik heel tevreden van mijn 2x9, ik heb een 42-29 vooraan en een 11-34 achteraan. Ik gebruik dit voor alles behalve meerdaagse wedstrijden/ritten. Het grootste voordeel is dat het veel simpeler is, je schakelt minder en je hebt in de modder ook veel minder problemen.

Met de omgebouwde Ultegra derailleur kan ik heel wat gewicht besparen tov een MTB derailleur, ik hoop ergens tussen de 75 en 85g uit te komen. Hiervoor zal ik de derailleur nog iets verder tunen: carbonkraag (BTP), titanium en aluminium bouten, verder nog wat vijlen en op enkele plaatsen boren. Mijn huidige XTR weegt 160g.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Hmm, bedankt voor de uiteenzetting.
Zal maar eens over zo'n middenbrander gaan denken dan.

Het idee van de bovenstaande foto is ook nog zo slecht niet, steeds een poetsdoek meenemen, zo blijft die Dean overal proper!

Nog een ideetje:

Afbeelding

Wick Werks – Despite being placed in ‘Mad inventors’ row’ in the show, Wick Werks were showing this very simple looking front mech. It uses very open plan coil springs and a sort of 1930’s looking steel cage to cosset the chain between rings. It looked to work pretty well too. One for the non-conformists there…
pieterp
Mountainbiker
Berichten: 1277
Lid geworden op: di 15 mar 2005 09:25
Rijdt met: Niner One9,Transition Smuggler,Transition Rapture,Magneet Cafe Racer ,Achielle Craighton Pick Up
Contacteer:

Bericht door pieterp »

2x9 gaat het beste met een crankstel met een 94mm 5 gaats BCD ookwel MTB Compact genoemd. Als je de spider dan een beetje afvijlt kan je een 29T plaatsen, zonder vijlen kan je een 30T plaatsen.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

ratio nog ok?
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Ik zou deze winter wel naar 2x9 willen gaan, omdat ik met de Seven toch enkel xc wedstrijden rijd....maar het moet wel tip top werken..... #-o
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Hubertje schreef:ratio nog ok?
Maakt heeel weinig uit aangezien je met je de 2 limietschroeven het bereik kan instellen.
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

wat heb je er net aan gedaan pieter? ik vind het er een vrij gewone voorder uitzien eigleijk. :oops:
Plaats reactie