XTR versus eggbeater

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Josy
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: di 24 aug 2004 20:53
Rijdt met: Sw SJ 29'er '14,Venge Vias '17
Contacteer:

Bericht door Josy »

fcb schreef:
Josy schreef:
ooSoo schreef:
De Q-waarde kan je verkleinen door een andere as in te steken , deze zijn wel alleen maar in Ti verkrijgbaar dacht ik , het verschil weet ik niet.
Ik vind de standaart as goed van q-waarde.

Ik moets niets anders meer hebben dan de eggbeaters !
Sinds kort ook verkrijgbaar in stalen uitvoering.
De Q-waarde wordt verkleint met (2x 4,3mm) een kleine 9 mm.

Ik rij al bijna twee jaar met de Ti versie en nog nooit geen problemen gehad. Onlangs de lagers vervangen, niet uit noodzaak maar omdat ik de korte Ti-assen gestoken heb en er zat een lagersetje bij.
Totaal gewicht van mijn pedalen: 194 gr., daar kan de XTR toch een puntje aanzuigen. :-D
Maar goedkoop is het niet. Ik heb €155 (= super goedkoop, nieuw wel te verstaan) gegeven voor de Eggbeater Ti en nog eens €77 voor de korte spindles. : € 232
Nu ga je pedalen vergelijken van 80 euro tov 232 euro :roll:
Een VW Golf vergelijk je ook niet met een Mercedes SL
Een Golf weegt 1200 kg, een SL 1800 kg. :-)
De Golf is stukken goedkoper. :-D
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

In dat geval kan ik ook eens met zo'n ligier afkomen. Die's pas licht.
Gebruikersavatar
franco
Mountainbiker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 21 mar 2005 17:07
Rijdt met: kraftstoff X1 kraftstoff H1 kraftstoff H2 Thompson xline carbon

Bericht door franco »

Hier kan je ze bestellen, ik heb er besteld en samen met jimmi een paar gekocht,dan heb je meer als 100 po,d en worden ze gratis thuis geleverd.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=13064
balphydus
Mountainbiker
Berichten: 782
Lid geworden op: za 04 nov 2006 09:16
Rijdt met: Scott Scale

Bericht door balphydus »

heb de xtr's nekeer kapot gereden j de boddy was helemaal rond de as gebarsten :drunk:

dan maar eggbeaters gekocht (sl's) het zijn inderdaad geen slechte pedalen, maar vermits er maar 1 lager inzit aan de buitekant zit je in no time met speling op de pedaal (jawel iedereen heeft da ook de ti's) het is niet veel, maar toch.... er is ook speling tussen de pedaal en de voet, nadelig voor te springen vind IK (opgelost met tape)

conclusie=> beide goede pedalen , maar mijn volgende zullen terug xtr's worden, je zit vaster (geen speling) en ook geen speling op de as v/d pedaal. Ok hij is iets zwaarder, maar wel sterker. Eggbeaters hebben dan weer de look...

balphydus
wasbeer2006
Mountainbiker
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Bericht door wasbeer2006 »

Als je kortere assen steek kom je dan niet tegen de crank aan?? met de XTR's heb ik aan beide kanten nog maar net een 2mm als ik trap
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Bericht door roger »

franco schreef:Hier kan je ze bestellen, ik heb er besteld en samen met jimmi een paar gekocht,dan heb je meer als 100 po,d en worden ze gratis thuis geleverd.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=13064
Bedankt voor de tip,dinsdag besteld en vandaag geleverd,reeds vervangen en een hemel van verschil betreft voetpositie.Eens naar Ludo gebeld of ze die kortere assen ook hebben en zij beweren van wel.Deze namiddag eens proberen via men FM dan kan ik er ook steken op men candy's.Een echte aanrader,ik heb wel de lagers nog niet vervangen want die waren nog intakt.Is er een verschil in lagers bij de TI assen?
Gebruikersavatar
Josy
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: di 24 aug 2004 20:53
Rijdt met: Sw SJ 29'er '14,Venge Vias '17
Contacteer:

Bericht door Josy »

franco schreef:Hier kan je ze bestellen, ik heb er besteld en samen met jimmi een paar gekocht,dan heb je meer als 100 po,d en worden ze gratis thuis geleverd.
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=13064
Bij Bike-Components zijn ze nog goedkoper : € 81 (verzending inbegrepen).

http://bike-components.de/catalog/Crank ... 429f9282de
mtbgast
Mountainbiker
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 28 aug 2005 16:37

Bericht door mtbgast »

nu zelfs 77€ bij bike-components :-D maar kom je dan niet tegen de cranck armen met je schoenen als je de short versie neemt?
Simp
Mountainbiker
Berichten: 674
Lid geworden op: ma 01 aug 2005 18:31
Rijdt met: Dean Colonel / Stumpjumper beach

Bericht door Simp »

Tscheelt 4 mm...

Snelheidswinst = 0,01 km/u :lol:
en kga er geen 0,01 km/u naast zitten :roll:
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

Simp schreef:Tscheelt 4 mm...

Snelheidswinst = 0,01 km/u :lol:
en kga er geen 0,01 km/u naast zitten :roll:
snelheidswinst is er misschien niet. maar er zijn mensen zoals ik...ik ben ne smalle en ik zit graag smal op mijn fiets. en ik vind dat mijn pedalen te ver staan. en wegens een beperkte uitgave aan mijn fiets wil ik xtr's ipv crankbro's. nu mijn vraag: kan je op een xtr ook kortere assen monteren?
Plaats reactie