XTR versus eggbeater

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Hariwake
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 21 sep 2005 17:14
Rijdt met: Idworx Special Marathon

XTR versus eggbeater

Bericht door Hariwake »

Op dit ogenblik rij ik met XTR pedalen. Toch zou ik nog graag wat grammen besparen en dan kom je automatisch bij de eggbeaters terecht. Vooraleer ik echter mijn spaarvarken omkiep om tot aankoop over te gaan heb ik nog volgende vragen :

1) Klopt het dat de q-factor van een eggbeater pedaal merkelijk groter is dan bij de XTR's. Heeft iemand hiervan een tabelletje om aan te geven over hoeveel mm het gaat ? Ik begrijp dat er ook kortere asjes voor de eggbeaters verkrijgbaar zijn maar ik kan nergens info vinden over hoeveel mm je hiermee kan winnen. Mocht iemand trouwens info hebben over de q-waarde van verschillende crankstellen dan zou mij dit ook wel interesseren.

2) Is het inderdaad zo dat eggbeaters minder duurzaam zijn ? Men spreekt over minimum 1 x per jaar vervangen van lagers. Ook zouden ze nogal kwetsbaar zijn als je er tijdens de rit een steen of dergelijke mee raakt. Kan iemand dit bevestigen ?

3) Het feit dat je geen instelmogelijkheid hebt over hoe vast je voet zit, geeft dat geen problemen ? Ik zag in een tijdschrift dat de profs dit oplossen door er een tape rond te draaien. Dit was ik echter niet van plan.

Ziet iemand nog andere voor- of nadelen ? Voor al jullie kennis en ervaringen hou ik me warm aanbevolen.
Gebruikersavatar
ooSoo
Mountainbiker
Berichten: 1055
Lid geworden op: di 22 aug 2006 21:24
Rijdt met: XC Ti, XC alu, DH, Dirt, BMX, Xcross
Contacteer:

Bericht door ooSoo »

Ik rij met de Ti , ik vind dat superpedalen !!
Heb al de S en de SL ook gehad , dit waren ook wel goede pedalen.

Heb ook al een paar keer een steen gestoten met mijn pedalen en ik zie daar niets aan.

Over de vrijheid van de voet kan je bepalen door je plaatsen te veranderen , daarmee bedoel ik dan links rechts steken en dan omgekeerd , wordt aangegeven met op een kant waar 2 bolletjes staan.

De Q-waarde kan je verkleinen door een andere as in te steken , deze zijn wel alleen maar in Ti verkrijgbaar dacht ik , het verschil weet ik niet.
Ik vind de standaart as goed van q-waarde.

Je kan idd met tape aan de zijkanten vaster in je pedalen zitten , heb dit ook al gedaan , maar je moet na een 2tal ritten er andere tape ophangen dus ben ik daar ook mee gestopt , ik vind dat je vast genoeg zit .

Ik moets niets anders meer hebben dan de eggbeaters !
Gebruikersavatar
Supra
Mountainbiker
Berichten: 577
Lid geworden op: zo 09 jul 2006 23:37
Rijdt met: Ridley Ignite; Hope; Sram X.O; DT Swiss; Reba Worldcup; Tune; Ritchey WCS; NoTubes...
Contacteer:

Bericht door Supra »

Ik heb eerst Eggbeaters gehad, deze gingen snel stuk bij mij. Heb wel altijd onder garantie nieuwe gekrege. Maar daar ben je natuurlijk niets mee als ze breken tijdens een wedstrijd. Ik heb nu XTR's en ze zijn echt pakken beter... XTR's zijn echt oer degelijk. Die kunnen veel verdragen.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Hier ook geen problemen met eggbeaters (sl), beste pedalen die'k ooit gehad heb! =D>
jimi
Mountainbiker
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 10:09
Rijdt met: cannondale f29

Bericht door jimi »

die kortere assen leveren 4mm winst per kant op en wegen 50gram minder zodat de sl nu rond de 210gram uitkomt
het verschil is duidelijk merkbaar als je rijdt,ik bedoel hiermee de qwaarde,niet het gewicht
kortere assen kosten wel catalogus 99 euro d8 ik
xtr's zijn niet mijn ding aangezien ik kniepijn heb bij het spd systeem,met eggbeaters was het probleem direct opgelost,met time ook
succes
Gebruikersavatar
XeRpiO
Mountainbiker
Berichten: 373
Lid geworden op: di 27 dec 2005 23:26
Rijdt met: Specialized Epic Comp 2006 / Fox / Sram / Avid / DT Swiss / Thomson
Contacteer:

Bericht door XeRpiO »

Ik ben pas overgestapt van pd-m520 spd naar eggbeaters ti
ik kan wel niet vergelijken met de xtr's, maar die overstap had ik al vele eerder moeten maken
ik rij wel met de gewone assen maar zoveel vrijheid dat ik nu heb is gewoon geweldig en ze klikken vele gemakkelijker in en uit
voor mij alleen nog maar eggies =D>
Laatst gewijzigd door XeRpiO op wo 27 jun 2007 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Josy
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: di 24 aug 2004 20:53
Rijdt met: Sw SJ 29'er '14,Venge Vias '17
Contacteer:

Bericht door Josy »

ooSoo schreef:
De Q-waarde kan je verkleinen door een andere as in te steken , deze zijn wel alleen maar in Ti verkrijgbaar dacht ik , het verschil weet ik niet.
Ik vind de standaart as goed van q-waarde.

Ik moets niets anders meer hebben dan de eggbeaters !
Sinds kort ook verkrijgbaar in stalen uitvoering.
De Q-waarde wordt verkleint met (2x 4,3mm) een kleine 9 mm.

Ik rij al bijna twee jaar met de Ti versie en nog nooit geen problemen gehad. Onlangs de lagers vervangen, niet uit noodzaak maar omdat ik de korte Ti-assen gestoken heb en er zat een lagersetje bij.
Totaal gewicht van mijn pedalen: 194 gr., daar kan de XTR toch een puntje aanzuigen. :-D

Maar goedkoop is het niet. Ik heb €155 (= super goedkoop, nieuw wel te verstaan) gegeven voor de Eggbeater Ti en nog eens €77 voor de korte spindles. : € 232
Gebruikersavatar
Josy
Mountainbiker
Berichten: 958
Lid geworden op: di 24 aug 2004 20:53
Rijdt met: Sw SJ 29'er '14,Venge Vias '17
Contacteer:

Bericht door Josy »

jimi schreef:die kortere assen leveren 4mm winst per kant op en wegen 50gram minder zodat de sl nu rond de 210gram uitkomt
het verschil is duidelijk merkbaar als je rijdt,ik bedoel hiermee de qwaarde,niet het gewicht
kortere assen kosten wel catalogus 99 euro d8 ik
xtr's zijn niet mijn ding aangezien ik kniepijn heb bij het spd systeem,met eggbeaters was het probleem direct opgelost,met time ook
succes
Is dit niet wat overdreven? Ik kom maar aan 36 gram. :oops:
Gebruikersavatar
fcb
Mountainbiker
Berichten: 746
Lid geworden op: za 10 feb 2007 21:28
Rijdt met: Paulini & Concept Cycle & Ridley

Bericht door fcb »

Josy schreef:
ooSoo schreef:
De Q-waarde kan je verkleinen door een andere as in te steken , deze zijn wel alleen maar in Ti verkrijgbaar dacht ik , het verschil weet ik niet.
Ik vind de standaart as goed van q-waarde.

Ik moets niets anders meer hebben dan de eggbeaters !
Sinds kort ook verkrijgbaar in stalen uitvoering.
De Q-waarde wordt verkleint met (2x 4,3mm) een kleine 9 mm.

Ik rij al bijna twee jaar met de Ti versie en nog nooit geen problemen gehad. Onlangs de lagers vervangen, niet uit noodzaak maar omdat ik de korte Ti-assen gestoken heb en er zat een lagersetje bij.
Totaal gewicht van mijn pedalen: 194 gr., daar kan de XTR toch een puntje aanzuigen. :-D
Maar goedkoop is het niet. Ik heb €155 (= super goedkoop, nieuw wel te verstaan) gegeven voor de Eggbeater Ti en nog eens €77 voor de korte spindles. : € 232
Nu ga je pedalen vergelijken van 80 euro tov 232 euro :roll:
Een VW Golf vergelijk je ook niet met een Mercedes SL
Corsa
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: di 06 dec 2005 15:51
Rijdt met: Orbea Lanza Sram X.0+Sid Team

Bericht door Corsa »

De eggbeaters Ti kosten wel een beetje (veel) meer dan 80€ hoor :-)
Plaats reactie