Weight Weenie my Fuel!
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 2001
- Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
- Rijdt met: heeft grote wielen
Weight Weenie my Fuel!
Bericht door Mister No Chaïn »
Frame: Trek Fuel 98 (2003)
Fork: Rock Shox Sid (2003) 1354.5gr
Rear Shock :Fox Float RL 284 gr
Stem: Bontrager Race 167gr
Handlebar: Bontrager Race 180gr
Grips: Bontrager Race 80 gr => foam +-20gr
Bar Ends: Cane Creak Ergo Control II 186gr => Pro Alloy SL 62gr
Saddle: Bontrager FS 2000 371gr => Selle Italia SLR XC 175gr
Seatpost: Bontrager race 296gr
Seat binder: ? 24gr
Front Dera: Shimano Deore XT 124gr
Rear Dera: Shimano XTR RD-M952 236gr
Shift & Brake levers: Shimano Deore XT 413gr
Brakes: Avid Sindle Digit 5 430gr
Crank Set: Bontrager Race 44/32/22
Bottom Bracket: Shimano Deore XT
Cassette: Shimano Deore
Chain: Shimano Deore
Skewers: XT 125 gr
Weelset: XT naven / 517 Mavic velgen 1840 gr
Tyre Front: Schwalbe Nobby Nick 497 gr => Maxxis Flyweight 330 330gram
Tyre Rear: Michelin AT XCR 592 gr => Maxxis Flyweight 330 330gram
Cables & Housing Shimano XTR gr
Pedals: VP pedals 340gr => Egg beater SL 266gr
Bottle Cage: Eddy Merckx 74gr
Computer: Trek 9i
Innertubes: 340g =>1 Continental Lite + 1 gewone 295gr (slechts voorlopig)
Bel: Cateye
Pop-Lock: Sun-Tour
Rocker link 174gr => Carbon rockerlink 131gr
Gewicht: 12.510kg => 11.430kg
Na de diefstal van mijn Reaction heb ik deze Fuel 2dehands kunnen kopen en nu zou ik graag er wat gewicht afpingelen. Voor frame en vork is het eigenlijk een behoorlijk zware fiets dankzij de behoorlijk zware bontrager onderdelen. Ik zou graag onder de 11 kilo geraken en dan zien we wel verder. Eerste stap zullen het vervangen van zadel, zadelpen, zomerbanden, pedalen etc zijn...
In een latere fase mss een wielsetje spaken maar laten we starten met de kleinere dingen
Owja, het moeten betrouwbare onderdelen zijn en liefst een beetje betaalbaar!
Alle tips zijn welkom van de professionele en mindere professionele worstjes
Laatst gewijzigd door Mister No Chaïn op za 14 jul 2007 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
- Wallie
- Mountainbiker
- Berichten: 331
- Lid geworden op: zo 29 aug 2004 16:33
- Rijdt met: Xcluziv 054 Carbon, Trek Topfuel Carbon
Ik heb een Topfuel 98-kader gekocht. Ik heb mijn onderdelen eens opgeteld en kom op een 1600 gram minder uit, zonder dan nog rekening te houden met het gewicht van de Topfuel-kader. Ik hoop op een 10,8 kg met schijfremmen uit te komen.
Eind juni hoop ik de fiets klaar te hebben.
Waarop kan je gewicht besparen ? Om eerlijk te zijn, op elk onderdeel van je fiets. Enkel de Sid is licht te noemen.
Eind juni hoop ik de fiets klaar te hebben.
Waarop kan je gewicht besparen ? Om eerlijk te zijn, op elk onderdeel van je fiets. Enkel de Sid is licht te noemen.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 2001
- Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
- Rijdt met: heeft grote wielen
Bericht door Mister No Chaïn »
Voila, dat maakt het dan ook leuk en een voelbaar verschil.Wallie schreef:Ik heb een Topfuel 98-kader gekocht. Ik heb mijn onderdelen eens opgeteld en kom op een 1600 gram minder uit, zonder dan nog rekening te houden met het gewicht van de Topfuel-kader. Ik hoop op een 10,8 kg met schijfremmen uit te komen.
Eind juni hoop ik de fiets klaar te hebben.
Waarop kan je gewicht besparen ? Om eerlijk te zijn, op elk onderdeel van je fiets. Enkel de Sid is licht te noemen.
Maxxis Flyweight 330 => 429gram winst
XXX-Lite binnenbanden 50gr => 240gram winst
Zadelpen en Zadel wegen een massieve 726gram, vooral het zadel is een joekel. Zelfde geld in mindere mate ook voor stuur en stuurpen, en uiteraard de cane creeks. Zo zwaar maar zo zalig, word nog een hartverscheurende keuze
- Wallie
- Mountainbiker
- Berichten: 331
- Lid geworden op: zo 29 aug 2004 16:33
- Rijdt met: Xcluziv 054 Carbon, Trek Topfuel Carbon
Smokey Joe, en ik al maar optimistisch naar 10,9 kg hopend. Ik denk dat ik maar eens binnenspring om die resterende 900 gram deskundig te laten verwijderen.$mokeyJoe schreef:Om een antwoord te geven op je poll...onder de 10kg met dat ding!We zitten toch bij de gewichtworstjes!
Mijn onderdelen voor de Topfuel :
- wielen : ztr-velgen, Chris King isodiscs, sapim cx-ray, tune snelspanners, Schwalbe XXXlight-binnenbanden;
- vork : Sid World Cup;
- schijfremmen : Formula Oro K24, titanium bouten;
- aandrijving : volledig XTR 2007;
- padalen : Exustar ti;
- zadelpen, zadel, stuurpen, drinkbushouder : Tune ;
- stuur : nog aan te kopen;
- bekabeling : nokon;
- alu en tita-bouten
- foam-grips.
Laatst gewijzigd door Wallie op zo 10 jun 2007 09:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- scott racer
- Mountainbiker
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: zo 02 nov 2003 11:54
- Rijdt met: bolt als ik trap!
Bericht door scott racer »
Ik heb hier nog een SLR zadelke liggen als je wil .
Moet wel eens een nieuw ledereke krijgen maar dat doet elke schoenmaker denk ik.
160gr
Moet wel eens een nieuw ledereke krijgen maar dat doet elke schoenmaker denk ik.
160gr
-
- Mountainbiker
- Berichten: 2001
- Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
- Rijdt met: heeft grote wielen
Bericht door Mister No Chaïn »
Zo heb ik er 1 mogen lenen van ridley biker, 120 gram maar het is me toch ni alles zeformax schreef:Onder de 10 ermee! (als het budget geen beperking vormt)
Leder weegt! Blote schelp zeg ik uscott racer schreef: Ik heb hier nog een SLR zadelke liggen als je wil .
Moet wel eens een nieuw ledereke krijgen maar dat doet elke schoenmaker denk ik.
160gr
- Sp33dFr34k
- Mountainbiker
- Berichten: 779
- Lid geworden op: ma 11 sep 2006 21:51
- Rijdt met: Scott Spark LTD
- Contacteer:
Bericht door Sp33dFr34k »
De hamvraag: wat weegt je frame?
Ik heb moeite mn Epic onder de 10 te krijgen, maarja das ook met schijven en een zware Fox, waar jij dus al een paar honderd gram int voordeel bent. Ik gok zo rond de 10,5kg?
Ik heb moeite mn Epic onder de 10 te krijgen, maarja das ook met schijven en een zware Fox, waar jij dus al een paar honderd gram int voordeel bent. Ik gok zo rond de 10,5kg?