eens de moeite om te proberen
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
- EL_NOPPES
- Mountainbiker
- Berichten: 930
- Lid geworden op: za 29 jul 2006 22:41
- Rijdt met: Wilier Solitario, Zhi Z1 (trial)
eens de moeite om te proberen
er is nu plots iets in mijn gedacht geschoten om extreem te ww'en
in u tandbladen gaatjes boren van een diameter van een 8 tal mm
ik ga dat nu niet persoonlijk doen, maar is dit verantwoord ?
in u tandbladen gaatjes boren van een diameter van een 8 tal mm
ik ga dat nu niet persoonlijk doen, maar is dit verantwoord ?
Re: eens de moeite om te proberen
Ik denk dat je zo overal een beetje gaatjes kan beginnen boren om hopelijk een paar grammen te besparen.
Je moet je alleen de vraag stellen: Waarom is iets op deze manier ontworpen?
Geloof me vrij, mechanisch belaste onderdelen worden in gespecialiseerde pakketten gestresstest op hun stevigheid, flexibiliteit, taaiheid,... .
Je kan wel bediscussieren dat deze tests volgens bepaalde normen gedaan worden waar rekening wordt gehouden met marges.
Hoe dicht jij tegen een bepaalde structurele 'limiet' wil gaan is je eigen keuze.
Als je het al doet zou ik :
1) niet overdrijven in hoeveelheid
2) 3 keer nadenken over positie, diameter, ... van elke boring
Je moet je alleen de vraag stellen: Waarom is iets op deze manier ontworpen?
Geloof me vrij, mechanisch belaste onderdelen worden in gespecialiseerde pakketten gestresstest op hun stevigheid, flexibiliteit, taaiheid,... .
Je kan wel bediscussieren dat deze tests volgens bepaalde normen gedaan worden waar rekening wordt gehouden met marges.
Hoe dicht jij tegen een bepaalde structurele 'limiet' wil gaan is je eigen keuze.
Als je het al doet zou ik :
1) niet overdrijven in hoeveelheid
2) 3 keer nadenken over positie, diameter, ... van elke boring
Bericht door $mokeyJoe »
In plaats van te boren,zou ik eerder 'shaven',d.w.z. dat je eigenlijk wat gaat schuren.Wordt veel gedaan bij (lichte) aluminium tandwielen om deze nog een beetje lichter te maken.Bv. tandwielen van Sugino(Supershifter CSSIII R)
Blijkbaar schakelen deze even goed,aangezien er niet aan de schakelhulpjes wordt geraakt of aan de tanden zelf.Stijver worden ze er natuurlijk niet van,maar blijkbaar heeft deze persoon nog geen enkele keer een gebroken of geplooid tandwiel gehad.Dus het is te doen.Al zou ik mijn Carbon-Ti's niet willen dremelen!
Boren heeft trouwens een zeer 'goedkoop' uiterlijk!
Blijkbaar schakelen deze even goed,aangezien er niet aan de schakelhulpjes wordt geraakt of aan de tanden zelf.Stijver worden ze er natuurlijk niet van,maar blijkbaar heeft deze persoon nog geen enkele keer een gebroken of geplooid tandwiel gehad.Dus het is te doen.Al zou ik mijn Carbon-Ti's niet willen dremelen!
Boren heeft trouwens een zeer 'goedkoop' uiterlijk!
Re: eens de moeite om te proberen
Hebt gij dat gemaakt in cosmosworx?formax schreef:Ik denk dat je zo overal een beetje gaatjes kan beginnen boren om hopelijk een paar grammen te besparen.
Je moet je alleen de vraag stellen: Waarom is iets op deze manier ontworpen?
Geloof me vrij, mechanisch belaste onderdelen worden in gespecialiseerde pakketten gestresstest op hun stevigheid, flexibiliteit, taaiheid,... .
Je kan wel bediscussieren dat deze tests volgens bepaalde normen gedaan worden waar rekening wordt gehouden met marges.
Hoe dicht jij tegen een bepaalde structurele 'limiet' wil gaan is je eigen keuze.
Als je het al doet zou ik :
1) niet overdrijven in hoeveelheid
2) 3 keer nadenken over positie, diameter, ... van elke boring
'k zou Solidworks & cosmosworx ook 's moeten leren.
Re: eens de moeite om te proberen
Nope die dingen zijn niet van mijn hand, ik zocht een beetje representatieve voorbeeldjes! Ikzelf werk in Pro-EngineerJietse schreef:'k zou Solidworks & cosmosworx ook 's moeten leren.