lichte banden

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Bericht door Chimaera »

Ik heb even wa opzoekingwerk gedaan ivm lichte banden. Ik kwam tot volgende verschillende setups (rekening houdend vooral met het gewicht en de rolweerstand)

Droog, hard terrein : maxxis maxxlite 310gr / maxxis flyweight 330gr
Droog, los terrein (zand,...) : continental twister SS 343gr
Droog, los terrein (ardennen, MX) : continental speedking SS 400gr

Lichte modder : continental speedking SS 400gr
Zware modder : maxxis medusa 1.55 430gr

All terrain (woon-werk asfalt en offroad) : Schwalbe NN 420gr voor RR 460gr achter

al jullie ideeën ,verbeteringen en ervaringen zijn welkom (evt via pb)

greetz
Gebruikersavatar
Wimbeest
Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: di 08 aug 2006 20:27
Rijdt met: Santa Cruz Nomad

Bericht door Wimbeest »

NN vanvoor en Smart Sam vanachter... Vind ik veel meer grip hebben als racing ralph en heeft gelijkaardige (lichte) rolweerstand.

RR heeft lage noppen all-over. De SS heeft in het middenstuk noppen die zeer nauw op elkaar aansluiten (goed rollen) en aan de zijkant een stuk langere noppen (grip... in bochten). Dus vind ik om die reden de Smart Sam beter all-round als het weer bijvoorbeeld wisselvallig is of op ongekend terrein. Ikzelf wissel mijn banden voorlopig niet en rijd altijd met deze combo
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Bericht door Swannie »

Ik gebruik deze setup voor dardennen en voor slijkeriger toestanden:

Voor: Continental supersonic explorer 2.1 440 gr deze is ietske zwaarder dan de speedking supersonic, meer geeft zo véééél meer grip, zeker in de bochten, heeft toch lichte rolweerstand.
Achter: Maxxis Larsen TT kevlar 1.9 395 gr, lichte rolweerstand en genoeg grip als achterband, redelijk licht en stevig genoeg.

Voor hierachter als het droog is en evt wegtraining met de mtb de flyweigth (330gr) voor en achter. Super qua rolweerstand maar iets minder in den bos, dun bandje, dus rap lek (alhoewel ik er nog nooit mee ben lekgereden :-) )
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Bericht door Chimaera »

Swannie schreef:Ik gebruik deze setup voor dardennen en voor slijkeriger toestanden:

Voor: Continental supersonic explorer 2.1 440 gr deze is ietske zwaarder dan de speedking supersonic, meer geeft zo véééél meer grip, zeker in de bochten, heeft toch lichte rolweerstand.
Achter: Maxxis Larsen TT kevlar 1.9 395 gr, lichte rolweerstand en genoeg grip als achterband, redelijk licht en stevig genoeg.

Voor hierachter als het droog is en evt wegtraining met de mtb de flyweigth (330gr) voor en achter. Super qua rolweerstand maar iets minder in den bos, dun bandje, dus rap lek (alhoewel ik er nog nooit mee ben lekgereden :-) )
verslijt die niet supersnel ?
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

rijd nu enkele weken met twister ss. was met een combo van nn / rr 3x plat gereden in duitsland (kellerwald). de week erna heb ik twister ss gemonteerd. opmerkelijk lichter, bollen zalig! maar ben sindsdien al 3x plat gereden ofzo. :(
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Bericht door Chimaera »

daelman schreef:rijd nu enkele weken met twister ss. was met een combo van nn / rr 3x plat gereden in duitsland (kellerwald). de week erna heb ik twister ss gemonteerd. opmerkelijk lichter, bollen zalig! maar ben sindsdien al 3x plat gereden ofzo. :(
Rij jij met Binnenbandjes ?
Gebruikersavatar
daelman
Mountainbiker
Berichten: 3758
Lid geworden op: vr 14 okt 2005 21:32
Rijdt met: isaac impact
Contacteer:

Bericht door daelman »

ja.
Gebruikersavatar
Pieterke
Mountainbiker
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 08 sep 2006 02:51
Rijdt met: Cannondale Scalpel

Bericht door Pieterke »

Bert Bibber,

ik heb daarnet die Bontrager ACX Jones eens gewogen, ik kom uit op 503gr, met de binnen band erbij kom ik op 631gr.

Je hebt gelijk, in de winter valt deze band mee maar met een stofige ondergrond is het oppassen geblazen.

Greetz Pieter
Gebruikersavatar
ridley86
Mountainbiker
Berichten: 306
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 15:47
Rijdt met: Rockmachine Xc elite team eleven
Contacteer:

Bericht door ridley86 »

Swannie schreef:
Voor: Continental supersonic explorer 2.1 440 gr deze is ietske zwaarder dan de speedking supersonic, meer geeft zo véééél meer grip,
Is dit zo'n groot verschil? Ik dacht namelijk dat de speedkings een verbeterde versie van de explorer was.
jimi
Mountainbiker
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 03 jul 2006 10:09
Rijdt met: cannondale f29

Bericht door jimi »

de rubber van de speedking is 'kneedbaar',ik vind het een heel rare band,de grip is wel veel beter dan de rubber laat vermoeden
Plaats reactie