Uithouding????

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

kan een teken zijn dat je vordert. de pauzes verkorten.
Gebruikersavatar
WIP
Mountainbiker
Berichten: 520
Lid geworden op: za 29 apr 2006 12:18
Rijdt met: SCOTT SPARK 910

Bericht door WIP »

sunn

dat met die moto is dat geen weerstands training?
45 tot 60sec alles geven (tot voorbij overslag) en 5min recup.

Ik meende dat met die 8sec sprinttraining was.
8sec spurten en 3min recup.
Gebruikersavatar
L3onardo
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 18:24
Rijdt met: Santa Cruz

Bericht door L3onardo »

WIP,
dat bedoel ik nu net, soms zie je door het bos de bomen niet meer.
Op websites met schema's zegt de ene dit en de andere dat, je geraakt er op den duur niet meer aan uit.
Kan er iemand bvb. eens simpel uitleggen wat WAT nu is??
-Duurtraining = zo lang mogelijk (tot 4 à 5uur) aan een goede cadans met HF tussen de 140 à 155.
-Interval = Kort = ?? Lang = ??
-Kracht = ??
-Tempotraining = ??

Ofwel moet ik me maar aansluiten bij een club, maar dan al die verplichtingen weer!!!!
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

L3onardo schreef:WIP,
dat bedoel ik nu net, soms zie je door het bos de bomen niet meer.
Op websites met schema's zegt de ene dit en de andere dat, je geraakt er op den duur niet meer aan uit.
Kan er iemand bvb. eens simpel uitleggen wat WAT nu is??
-Duurtraining = zo lang mogelijk (tot 4 à 5uur) aan een goede cadans met HF tussen de 140 à 155.
-Interval = Kort = ?? Lang = ??
-Kracht = ??
-Tempotraining = ??

Ofwel moet ik me maar aansluiten bij een club, maar dan al die verplichtingen weer!!!!
Ik denk dat ze het zelf ook niet meer weten :drunk: MAar ik begrijp wat jij bedoelt, ik snap er ook geen hol meer van :-)
Gebruikersavatar
crazy ivan
Mountainbiker
Berichten: 276
Lid geworden op: za 12 jun 2004 16:55

Bericht door crazy ivan »

In de eerste plaats moet het plezant blijven,we zijn allemaal geen Tom Boonen he. :wink:
Genius
Mountainbiker
Berichten: 900
Lid geworden op: za 06 mar 2004 18:28
Contacteer:

Bericht door Genius »

Voor al degene die er niets van snappen en geen wetstrijden rijden, trek u er niets van aan. Als gewone "toerist" moet je helemaal niet leven volgens een strikt trainingsschema. En eens je eens schema hebt kan je dit niet een heel jaar blijven gebuiken want dan stagneer je. Een schema moet contstant aangepast worden aan de renner in kwestie, de tijd, periode in het seizoen, gevoel,... Dan moet er ook bijna constant iemand bij u zijn die zegt wat je moet doen en niet doen.
Dus zolang je geen wetstrijd ambities hebt, trek u er niet te veel van aan en rijd voor het plezier! Anders raak je volgens mij gewoon gefrustreed als je ziet wat er dan zou moeten getraind worden, maar wat je niet kon bereiken en zo voort en zo verder...
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

interval bestaat inderdaad in verschillende vormen.

de korte vorm betreft vaak een sprint / demarage simulatie. die kan men doen op grote versnellingen, ook met kleine versnellingen (combinatie voorblad / kroon achteraan)

maar 8 seconden is te kort. de reden is hogerop al uitgelegd. dat is zelfs geen sprint....


ik denk dat het meermaals nogal simpel is uitgelegd, hoe een interval nogal vaak in zijn werk gaat.
om het even nog duidelijker te maken : hoe korter de intervalmoment, des te intensiever. hoe langer, hoe extensiever (extensief als begrip bedoelt, niet letterlijk) je zit altijd submaximaal tot maximaal.


aansluiten bij een club is op dat vlak nutteloos. het heeft voordelen ivm de kleding, maar qua training is het zuiver plantrekkerij. dat gaat je weinig tot niks bijbrengen, behalve 1010 verschillende 'trainingsverhalen' al dan niet goed. men zal pas tijd in je steken, als je de pannen van het dak rijd..en dan nog...


kracht = hetzelfde als weerstand
LSD = Low Slow Distant, engelde afgekorting / beschrijving, maar is zelfde als een lange duurtraining extensief.
- uitgevonden door een paar boekenworm-wannabe-trainers om het in onze taal te gaan gebruiken, klinkt mooier en geleerder al geraken de meeste er niet meer wijs uit. LSD is gewoonweg een Amerikaanse omschrijving voor lange afstandtraining.

korte duur-weerstand = betekent gewoon een duurtraining van kortere aard (vaak 2.30u voor +19) met een weerstandkarakter - vaak blokken ingebouwd in deze training.

recuptraining = identiek aan losrijden, extensief aan een lage pols, vaak iets minder dan tijdens een lange duurtraining extensief.

interval = kort, explosief, krachtig, erg hoge intensiteit.
-zeer effektieve korte training, met een hoge lastigheidsfactor. een goede (effectief goed, niet in het kopje!!!) conditie is een MINIMUM vereiste!!


extensief = lage pols, lichte training.
submaximaal = een behoorlijke tot lastige training, kan aan verschillende hogere pols-niveaus gedaan worden.
maximaal = vrijwel voluit tot 100% zeer lastig en zwaar. kan je niet lang houden gezien je op bijna tot volledig je maximum kunnen gaat.
stef78
Mountainbiker
Berichten: 559
Lid geworden op: do 11 aug 2005 13:43
Rijdt met: viper fugitif en megamo trial pro26"

Bericht door stef78 »

ik doe de laatste tijd qua intervallen : 30seconden alles geven (niet naar hartslag kijken want die heeft geen tijd te volgen) en dan 1minuut losrijden en trug 30 sec zo 5keer een inspanning en dan 5min rustig tempo (100omw) en nog eens twee maal herhalen.

kruipt in de benen (doe dit wel op spinningfiets)
Gebruikersavatar
L3onardo
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 18:24
Rijdt met: Santa Cruz

Bericht door L3onardo »

Hey Sunn,

Heb maandag meegedaan in Zillebeke en het resultaat was voor mij héél goed.
Als je weet dat ik nog maar 2 weken had tot deze wedstrijd, heb ik niks anders gedaan dan lange duurtrainingen van rond de 2u30 tot 3u en dit - door werkomstandigheden - 2x per week = dus 4 lange duurtrainingen en ik had mij voorgenomen om hem zeker uit te rijden en indien mogelijk binnen de 2u15.

Ik was binnen - volgens de chrono die ik op had - rond de 2uur. =D>

Dus die duurtrainingen zijn héél belangrijk, schitterend, nu enkel nog proberen een schema te maken om wat kracht of langdurige inspanning vol te houden. >>> Iemand een idee?? :lol:
Plaats reactie