Uithouding????

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
L3onardo
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 18:24
Rijdt met: Santa Cruz

Uithouding????

Bericht door L3onardo »

Meegedaan aan Flanders Cup in Zottegem, maar geen al te best resultaat (mss omdat ik ook geen modderbanden op had??).

Had nochtans redelijk wat kilometers in de benen vooraleer te starten, nl. een 40 à 45 km per training en dit een 3 à 4 keer per week. Met verschillende duurtrainingen en intensieve trainingen. Ik moet wel toegeven dat ik meestal met mijn mountainbike op de weg train, maar de gemiddelde snelheid is toch rond de 27km/h. Is dit goed of toch liever ook trainen op andere wegen.

Blijkbaar niet genoeg, dus hoe kan je nu trainen op die constante intervallen bergop, want tijd om te recupereren was er blijkbaar niet, behalve dan die afdalingen, maar ja als je dan al zo hoog zit met hartslag dan let je liever op de trail dan op recup :-)

Ik ben van Oost-vlaanderen, regio Laarne, waar kan ik dan goed bergop trainen in de buurt??

Alvast bedankt voor de tips.
willemske
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 19 okt 2005 20:03

Bericht door willemske »

DIe duurtrainingen op de weg zijn wel goed voor je basisconditie, en de meeste bikers trainen wel het meeste op de weg.Maar toch heb je ook wel interval en mountainbiketraining nodig.Woon je ver van de kluisberg daar kan je perfect mountainbiketraingen afwerken zonder dat je u verveeld :lol:.
pvandebe
Mountainbiker
Berichten: 2400
Lid geworden op: wo 17 mei 2006 21:18
Rijdt met: Vanalles

Bericht door pvandebe »

Als ge van de weg direct de modder ingegooid wordt, dan mist ge zowiezo techniek waar ge u ofwel bij neerlegt ofwel uzelf dwingt een tandje bij te steken.

Dus misschien af en toe een TTke rijden in O-Vl., modder vind ge er lang genoeg.

Ne keer in de Ardennen in de regen gaan trainen kan je alleen maar goed doen, als je dan hier een wedstrijdje komt doen lijkt het allemaal veel makkelijker.

Interval op weg afwisselen met interval op het terrein.
Gebruikersavatar
absalon
Mountainbiker
Berichten: 1845
Lid geworden op: do 24 aug 2006 17:43
Rijdt met: Granville u6-t6 ul , bianchi via nirone 7, thompson grenada, mach 5-tt
Contacteer:

Bericht door absalon »

idd interval heb je zeker en vast nodig, ga er sebiet is aan beginnen se 8)
aaron
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 17 aug 2005 19:25
Rijdt met: geen

Bericht door aaron »

hoe delen jullie dan die
interval trainingen in en tot
welk % ga je van je max hartslag.
willemske
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 19 okt 2005 20:03

Bericht door willemske »

Ik gebruik dat niet een hartslagmeter :-?
Gebruikersavatar
sharplikeascalpel
Mountainbiker
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 23 jan 2005 19:28
Rijdt met: HILSeT (8,5kg) xc bike, YETI ASR

Bericht door sharplikeascalpel »

Hey!

Om goed mee te kunnen doe ik het volgende:

Ik doe een medische inspanningstest. Zeer nuttig om gericht te trainen en optimaal resultaat te boeken!

Ik begin met de basisconditie te leggen in januari. Dan doe ik twee à drie duurtrainingen per week op woensdag, zaterdag, zondag, afgewisseld met tussendoor een uurke losrijden op dinsdag en donderdag.

Als het wat beter weer wordt rijd ik toertochtjes of ardennentochten vanaf maart. Dan worden de uurkes tussendoor vervangen door pistetrainingen met kleine intervallen.

In de paasvakantie train ik een 8 tal keer zeer lang hard op de koersfiets, aangevuld met een aantal wedstrijden in het weekend.

Na Pasen onderhoud ik alleen de conditie, aangevuld met korte explosieve klimmen of krachttraining en voel ik dan dat het op de wedstrijden merkelijk sneller gaat!

Na 3 marathons te hebben gereden als training (Theux, Malmedy en pasportes) ben ik in bloedvorm voor de zomer.

Een duurtraining is bij mij extensief dus tot 135 hartslag. Bij intervallen normaal gezien in de intensieve zone. Dat is tot 173. Daarboven is het weerstandstraining.

Voila, hopelijk ben je iets wijzer geworden!

Zeker met hartslagmeter rijden!
Gebruikersavatar
rock'n roll gio
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: zo 25 feb 2007 13:32
Rijdt met: cube td team

Bericht door rock'n roll gio »

moet je niet je maximum hartslag laten bepalen, door zo bloed te trekken enzo?
ben namelijk ook van plan om één te kopen om zo gerichter te trainen
Gebruikersavatar
sharplikeascalpel
Mountainbiker
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 23 jan 2005 19:28
Rijdt met: HILSeT (8,5kg) xc bike, YETI ASR

Bericht door sharplikeascalpel »

Het is een maximale inspanningstest. Ze komen dus de maximale hartslag te weten alsook de hoeveelheid lactaat, kracht en watt/kg.
Gebruikersavatar
L3onardo
Mountainbiker
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 11 okt 2006 18:24
Rijdt met: Santa Cruz

Bericht door L3onardo »

Juist "sharplikeascalpel", de dingen die je opnoemt heb ik ook allemaal gedaan, duurtrainingen met een HF van max. 155 tot 50km , intervaltrainingen met korte sprints van 8sec. en lange interval van 3min. + 3min. rust. Maar toen ik aan het klimwerk begon dan begon mijn HF echt de pan uit te slaan tot 175 en tot de volgende klim na 4min. was die niet echt gezakt, dus scheelt er nu iets aan mijn voorbereiding of is krachttraining toch nog iets anders??
Plaats reactie