ubuntu

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

ubuntu

Bericht door swerkfiets »

sinds een weekje overgeschakeld op dit besturings systeem (gebaseerd op linux) ter vervanging van XP. Tot hiertoe zeer tevreden. Vooral het veel sneller surfen op het internet valt me op. Er is zelfs een nedelandstalige versie van. Werkt met mozilla als webbrowser en openoffice.org. Het grootste voordeel van dit alles:het is "gratis"
Gebruikersavatar
elmago
Mountainbiker
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 23 feb 2006 01:21
Rijdt met: Liteville 301
Contacteer:

Bericht door elmago »

Ik ben van plan om dit ooit ook eens uit te testen, maar ik zou dit dan wel op een afzonderlijke partitie op mijn HD zetten en naast Windows laten draaien. Ik gebruik nu trouwens ook al zowel IE, Firefox als Opera als browsers.
Heb jij Windows verwijdert of draai je beide naast elkaar?

Grz

Fred
Gebruikersavatar
Joriz
Mountainbiker
Berichten: 600
Lid geworden op: wo 01 sep 2004 21:31
Rijdt met: Trek Fuel Ex9 / Orbea Lanza

Bericht door Joriz »

Als het gewoon om uit te proberen is kan je altijd een Live cd downloaden, boot alles van een cd en word er niks geinstalleerd op de HD, performance is wel iets minder, cdrom speler is niet zo snel...
Gebruikersavatar
swerkfiets
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
Rijdt met: olmo sramX0
Contacteer:

Bericht door swerkfiets »

ik werk inderdaad met twee partities en het werkt perfect. Het is tot hiertoe zeer stabiel. Wat me vandaag is opgevallen bij het openen van een word document is dat je onmiddelijk naar beneden kan scrollen en alles er staat foto', tekeningen alles terwijl bij xp office het soms niet kan volgen
Gebruikersavatar
elmago
Mountainbiker
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 23 feb 2006 01:21
Rijdt met: Liteville 301
Contacteer:

Bericht door elmago »

Eén van mijn collega's heeft bijna alle versies van Linux op cd staan, waaronder Ubuntu, ik zal hem eens vragen om er een paar van uit te testen en een extra partitie is ook snel aangemaakt hé. :wink:
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Een half jaartje terug mijn pc geformateerd en tot de vaststelling gekomen dat ik mijn windows xp cd kwijt was. Dan maar Ubuntu geïnstalleerd en nog geen seconde spijt gehad. Dit is een veel stabieler/moderner/sneller systeem dan windows xp. Ik heb er ook Beryl op draaien, waardoor ge van die knappe effectjes krijgt op uwe desktop. Dit filmpje geeft u een idee van wat de mogelijkheden zijn. http://www.youtube.com/watch?v=ZD7QraljRfM
Voor muziek te spelen gebruik ik nu Amarok. Vele malen beter dan winamp, windows media player, of jukebox. Ge kunt er bevoorbeeld rechtstreeks lyrics bekijken van alle songs in uw playlist, info van alle artiesten bekijken, statistics, podcasts... noem maar op.
Programmakes installeren is doodsimpel in ubuntu. Nx zoeken naar installs op het internet en dan naar een crack om later te ontdekken dat er een virus bijzat. Gewoon één centraal menuke met zowat elk programma dat ge eventueel nodig zou hebben en een paar keer klikken en voila.
Virusscanners zijn compleet overbodig in ubuntu, want er zijn simpelweg geen (bijna geen) virussen.
Alles is bijzonder goed gedocumenteerd op de website van ubuntu zelf en als ge het daar nog niet vindt op www.ubuntuforums.org. FF een vraag stellen en er zal altijd wel iemand bereid zijn u te helpen.
Ik kan iedereen Ubuntu aanbevelen. Ik zou nooit nog terug naar windows willen.
Gebruikersavatar
Sp33dFr34k
Mountainbiker
Berichten: 779
Lid geworden op: ma 11 sep 2006 21:51
Rijdt met: Scott Spark LTD
Contacteer:

Bericht door Sp33dFr34k »

Je hebt meerdere versies van Linux, heb zelf eens SuSe 9.2 gehad draaien, maar daar was ik niet zo tevreden over. Mocht ik nog een keer voor Linux gaan dan sowieso met een dualboot, want zonder Windows kun je toch niet alles helaas...

Ik heb ubuntu trouwens net gedownload, filmpje zag er wel heel goed uit :-D
Was klaar in 15 minuutjes, goede mirrors van die universiteiten =D>

PS: http://www.apple.com/macosx/leopard/dashboard.html =P~ :drunk:
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Rijdt met: cannondale 26”

Bericht door SPECI »

ik zou dat ook wel eens willen proberen maar kan er iemand uitleggen hoe je een extra partitie aanmaakt?
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

SPECI schreef:ik zou dat ook wel eens willen proberen maar kan er iemand uitleggen hoe je een extra partitie aanmaakt?
In de installatie van ubuntu zit een partitie manager/tool ingebakken. Het beste is om dan ACHTERAAN (overschrijf uw master boot record niet!) uw schijf 2 partities bij te maken. Eentje voor ubuntu (2GB of meer) en eentje voor swap (+/- 256 MB).
SPECI
Mountainbiker
Berichten: 735
Lid geworden op: za 07 sep 2002 02:00
Rijdt met: cannondale 26”

Bericht door SPECI »

en als ik nu bv een programma (photoshop ofzo) wil gebruiken dat op men andere partitie staat of een filmpje kijken vanaop men ander partitie, gaat dit in ubuntuof moet dat ook degelijk op die partitie staan?
En internet en email instellingen worden die automatisch overgenomen?

ik heb nu ubuntu gedownload en als image gebrand, als ik men pc hiermee opstart is alles in het engels, als ik nu instaleer kan ik dan een nederlandstalige versie kiezen?

alvast bedankt
Plaats reactie