Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
looneycooney
Mountainbiker
Berichten: 1904
Lid geworden op: zo 15 jun 2003 10:01
Rijdt met: 15 december 2009 : Scott Scale 40 2009

Met de fiets naar het werk ...

Bericht door looneycooney »

Hallo iedereen !

Ik ben aan het overwegen om de auto voor de fiets in te wisselen om naar het werk te gaan ...
Niet dat ik de auto verkoop , maar het zou een mooie bijdrage zijn aan mijn portefeuille en aan het milieu .
Nu vroeg ik me af , ik moet weliswaar 30km heen en 30km terug rijden .
Is dat niet wat veel om 60km/dag te doen en dan nog fulltime gaan werken ? Zijn er nog mensen die dagelijks zo'n afstanden overbruggen voor het werk met de fiets?!
Ik hoop vooral dat ik het kan volhouden lichamelijk , ik weet niet of dat doenbaar is ..6/7 werk ik ook dus telkens 1 rustdag .
Wat denken jullie ? te doen of niet?!

Mvg
Gebruikersavatar
EL_NOPPES
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: za 29 jul 2006 22:41
Rijdt met: Wilier Solitario, Zhi Z1 (trial)

Bericht door EL_NOPPES »

ik ken iemand die dit ook doet, 35 heen en 35 terug
als je zot genoeg bent om dit in weer en wind te doen gaat het
maar het zal wel eerst wennen worden
Gebruikersavatar
splash
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:42
Rijdt met: Granville Pulse & Ridley Thunder

Bericht door splash »

wel, ik zou dit ook graag doen. Ik werk op ongeveer 25-30km van bij mij thuis. Maar het probleem is dat er geen douces beschikbaar zijn op het werk, alsook geen fietsenstalling.

Je kan altijd combineren tussen fiets/auto. Dan heb je ook de kans om regelmatig nieuwe kledij mee te nemen, zonder telkens met een rugzak over en weer te moeten rijden.
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

EL_NOPPES schreef:ik ken iemand die dit ook doet, 35 heen en 35 terug
als je zot genoeg bent om dit in weer en wind te doen gaat het
maar het zal wel eerst wennen worden
Ik ben zo zot om dat te doen! :bounce: :drunk:

Vanaf begin maart tot eind oktober 38 km enkel. De andere maanden met de trein omdat ik het te gevaarlijk, nat, koud en onaangenaam vind om de hele tijd in het donker te rijden.

Ben er drie jaar geleden mee begonnen en kan niet wachten tot het begin maart is. De eerste weken is het wel wat doorbijten en luisteren naar je lichaam (een extra dagje rust is geen schande). Wegens avondles op woensdag heb ik zowiezo woensdag als rustdag ingelast. Valt dan mooi tussen twee ritdagen in. Met de weekendritjes erbij had ik op topweken meer dan 500 km in de benen.

Werk full-time, wel bureaujob dus enige fysieke inspanning op het werk is kopies maken en dossiers nieten. :wink:

Mooie stimulans is natuurlijk de kilometervergoeding: 0,15 euro/km. Maar de fietsersbond pleit ervoor om dit naar 0,18 euro te brengen. Ik ben in elk geval voorstander!
http://www.fietsersbond.be/Pers/Fietsca ... an2007.pdf
Laatst gewijzigd door fennek op di 23 jan 2007 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

Ik doe dit al jaren en een collega van mij doet zelfs 85 Km per dag.

Maar hou wel met het volgende rekening die Km's gaan je training NIET vervangen. Integendeel je stapelt alleen vermoeidheid op.
Ja je hebt een betere basisconditie dan normaal maar dat is dan ook alles.

Verder is het wel lekker meegenomen natuurlijk tegen 0.15 € de Km.
Ik moet er wel bijzeggen dat mijn fiets binnen staat, ik een douche/kleedkamer heb naast mijn werkruimte, anders is er niet aan te beginnen.

Ik heb ook de wielen op mijn MTB vervangen door Speedcity's maar dat was een miskleun van formaat.
Met de racefiets in de winter in het stikkedonker was ook niet alles (gladde plekken, slechte stat van Belgische fietspaden/wegen).
Dus een MTB met 26" wielen, ongeveerd voor en achter en 1.9/2.1 semislicks leverde uiteindelijk nog het beste rendement op.

Als het bij vertrek eens echt giet maak ik van de gelegenheid gebruik om met de auto te gaan (komt niet meer dan 1 keer per maand voor dus eigenlijk regent het niet zo vaak als we denken) om weer een stapeltje verse kledij/wasgerief mee naar het werk te nemen.

De dagen op een jaar dat het water echt in mijn schoenen staat kan ik op één hand tellen. Dus dat valt wel mee.
Gebruikersavatar
Tjorque
Mountainbiker
Berichten: 548
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 20:49
Rijdt met: Maxx Pacemaxx

Bericht door Tjorque »

Overweeg dan ook eens een ligfiets...

Meestal sneller en beter voor uw rug :)
Er zijn steeds meer forenzers die daarvan het nut inzien, en zeer weinigen die daar klachten over hebben...

(zie de link onderaan naar mijn "baanmachientje")

Ik doe echter maar een kwartje van wat jij zou fietsen, maar 'k twijfel er niet meer over om nog gewoon te fietsen...
Gebruikersavatar
fennek
Mountainbiker
Berichten: 286
Lid geworden op: di 03 aug 2004 10:46
Rijdt met: Thompson Mach 5

Bericht door fennek »

Tjorque schreef:Overweeg dan ook eens een ligfiets...

Meestal sneller en beter voor uw rug :)
Er zijn steeds meer forenzers die daarvan het nut inzien, en zeer weinigen die daar klachten over hebben...

(zie de link onderaan naar mijn "baanmachientje")

Ik doe echter maar een kwartje van wat jij zou fietsen, maar 'k twijfel er niet meer over om nog gewoon te fietsen...
Hoe zit het met zichtbaarheid? En (voor mij niet zo onbelangrijk) klimmen?
ivo
Mountainbiker
Berichten: 2687
Lid geworden op: vr 03 dec 2004 20:52

Bericht door ivo »

En dan nog de plaats om dat ding kwijt te geraken. Bij ons op het werk ook ene met zo'n gevaarte. Zet dat maar eens ergens binnen.
Laat staan om daar met de trap af te rijden.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Tjorque"]Overweeg dan ook eens een ligfiets...

Meestal sneller en beter voor uw rug :)
/quote]



ligfiets is nooit sneller. ten eerste is de lighouding niet geschikt om optimaal te renderen bij een trapbeweging.
ten 2de is de belasting veel zwaarder, al is deze anders verdeelt. uiteindelijk kost het je meer energie.

bv je haalt met een ligfiets 50km/u. de kracht die je moet ontwikkelen hier geeft te weinig rendement. Diezelfde krachtontwikkeling op een racefiets, doet je een 55 a 58/u rijden.

de regel van de airodynamica zou je naar voor kunnen brengen, maar die geldt pas echt vanaf een bepaalde snelheid. (+40/u)
Palmboy
Mountainbiker
Berichten: 489
Lid geworden op: za 06 aug 2005 11:05
Rijdt met: Stevens Haze ES (2011) + Scott Scale 35 (2008)

Bericht door Palmboy »

Ik heb afgelopen jaar ook redelijk wat op en af het werk gefietst. Wel eind augustus serieus accident gehad. Maar ben van plan om vanaf maart/april wanneer het licht genoeg is ook terug te beginnen (en wellicht via een rustigere baan).

Ik deed dit max 4 keer per week. De rustdagen gebruikte ik dan vooral om verse kleren, handdoeken en eten mee naar het werk te verslepen. We hebben hier douches dus dat is ideaal.

Enneuh, 't is ook een goeie manier om te ontstressen ;-) :bounce:
Plaats reactie